IMPLEMENTASI MODEL DISCOVERY LEARNING BERBASIS MEDIA GAMBAR DALAM MENINGKATKAN KECERDASAN EKOLOGIS SISWA SEKOLAH DASAR

Ema Rahmawati, Galih Dani Septiyan Rahayu

Abstract


The study was intended to increase the ecological intelligence of the cisintok class iv student based on media pictures in the implementation of the discovery learning model. Researchers applying the discovery learning model in class iv are expected to give students active, creative and enjoyable learning. As for picture media, it is necessary for students to make learning more interesting and to increase student study interest. The metedology used is a qualitative description with a class iv SDN cisintok subject, 2019/2020 year of 30 students. The research has the four components of planning, action, observation and reflection. The use of instruments is an observation sheet, an angkette sheet, an interview sheet. The data-analysis techniques in this study use qualitative descriptive techniques. This research's success indicator is that by increasing the student's ecological intelligence of garbage processing, 83 percent of the students achieve their assigned KKM. Results from this study showed that the use of media pictures with the discovery learning model proved to be able to increase the ecological intelligence of the west bandung district iv. Keywords: ecological intelligence, media images, garbage processing materials, the discovery learning model

Keywords


ecological intelligence, media, model discovery learning

Full Text:

PDF

References


Arifin,N. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Menumbuhkan Rasa Ingin Tahu dan Hasil Belajar Siswa pada Subtema Keberagaman Budaya Bangsaku. Skripsi(S1), Fkip Universitas Pasundan.

Arifin, Zaenal. (2011). Evaluasi Pembelajaran Prinsip, Teknik, Prosedur. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Arikunto, S. (2007). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Aksara.

Arikunto,S. Suhardjono dkk. (2010). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Sinar Grafika Offset.

Asyhar,Rayanda.(2011).Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada.

Badan Standar Nasional Pendidikan. (2006). Peraturan Mendiknas: Standar Isi

dan Standar Kompetensi Lulusan 2006. Jakarta: Depdiknas.

Beetlestone, F. (2011). Creative Learning Alih bahasa Narulita Yusron. Nusa media.Dadan Djuanda. 2006. Pembelajaran bahasa Indonesia Yang Komunikatif Dan

Menyenangkan. Jakarta: Departemen pendidikan Nasional Direktorat

Jenderal Pendidikan Tinggi.

Depdiknas. (2003). Sistem Pendidikan Nasional.

Firdaus, A. R. (2018). Application Of Everyon A Teacher Here Learning Model To Improve Self Confidence. Gastrointestinal Endoscopy, 10(1), 279–288. https://doi.org/10.1542/peds.2006-2099

Hamalik, Oemar. (2003). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta : Bumi Aksara.

Jamaris, M. (2006). Perkembangan dan Pengembangan Anak Usia Taman Kanak-kanak. Gramedia.

Kelana, J. B. (2018). The Effect Of The Learning Media To Think Creative Of To The Ability Science Literacy Student of Elementary School. Primary Edu - Journal of Primary Education, 2(2), 79. https://doi.org/10.22460/pej.v2i2.1008

Kelana, J. B. (2018). Pedoman Penulisan Karya Ilmiah. Cimahi: Pendidikan Guru Sekolah Dasar IKIP SILIWANGI.

Kusaeri dan Suprananto. (2012). Pengukuran dan Penilaian Pendidikan.Yogyakarta: Graha Ilmu.

Kusmijati, N. (2014). Peningkatan Kreativitas Belajar Siswa Dengan Menggunakan

Lestari Ayu Ida. (2016). Lima Jenis Tempat Sampah Yang Perlu Kita Tahu. [Online]. Diakses dari http://www.hipwee.com/list/5-jenis-warna-tempat-sampah-yang-perlu-kita-tahu/tanggal 27 Maret 2020.

Lestari, Ngreni. (2013). Peningkatan Kemampuan Menulis Permulaan menggunakan Media Gambar Dengan Pendekatanketerampilan Proses Siswa Kelas 2 Sd Malangrejo Kabupaten Sleman. Skripsi PGSD. Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta. [Online]. Diakses tanggal 20 Desember 2017.

Mulyasa. (2012). Managemen PAUD. Bandung: Rosda Karya

Mulyasa. (2011). Praktik Penelitian Tindakan Kelas. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.

Muslihuddin. (2010). Kiat Sukses Melaksanakan PTK dan Sekolah. Bandung: Rizqi Press.

Purwanto, Ngalim. (2009). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Rosda karya.

Pusat Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. (1995). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Departement Pendidikan dan Kebudayaan.

Rismayani, Ni Luh. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pkn Siswa.Fakultas Ilmu Sosial Universitas Pendidikan Ganesha. Singaraja.

Rhomartin, W. (2016). Penerapan Discovery Learning Dengan Multimedia Dalam Peningkatan Hasil Belajar IPS Pada Siswa Kelas IV SDN 5 Bumirejo Tahun Ajaran 2015/2016. Kalam Cendekia Pgsd Kebumen, 4(6.1).

Peningkatan Hasil Belajar IPS Pada Siswa Kelas IV SDN 5 Bumirejo Tahun Ajaran 2015/2016. Kalam Cendekia Pgsd Kebumen, 4(6.1).

Riyanto,Yatim. (2010). Methodologi Penelitian Pendidikan. Surabaya: SIC.

Rusman. (2011). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.

Sanjaya, Wina. (2010). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran, Jakarta:Kencana.

Soedarsono, FX. (2001). Aplikasi Penelitian Tindakan Kelas. Ditjen Dikti PAU PPAI.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian pendidikan Pendekatan Kualitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sumani, M dan Hariyanto, (2012). Pendidikan Karakter. Konsep dan Model. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sudjana, Nana. (2004). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung :Sinar Baru Algensido Offset.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta. [Online].

Syah. (2004). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Takdir, Mohammad. (2012). Pembelajaran Discovery Strategy dan Mental Vocational Skill. Jogjakarta : Diva Press.

Trianto. (2007). Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivisme: Konsep, Landasan Teoritis- Praktis dan Implementasinya. Surabaya: Prestasi Pustaka Senjaya.

Wardani,IG.A.K. (2014). Hakikat Penelitian Tindakan Kelas. Respository.ut.ac.id.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.
View My Stats