PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS PERMAINAN MONOPOLI DI ERA NEW NORMAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22460/collase.v4i6.9578

Keywords:

learning media, monopoly, new normal

Abstract

During learning from home activities, students spend more time at home and the most common activity is playing. In the new normal era, students are used to playing so they need additional time to focus on teaching and learning activities. One of the efforts that can be made by educators in overcoming this problem is to develop a game that involves educational content that can make students more active. Therefore, this study aims to develop a monopoly game-based learning media with the aim that students become more active in participating in teaching and learning activities. This research is a development research and the development model used is ADDIE which consists of five stages, namely Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. Data analysis was carried out qualitatively. The results of the development show that the monopoly game-based learning media is feasible and effective to be used as a learning medium as the validation results from media experts who get a percentage of 81%, validation results by material experts with a percentage of 86%, and the responses of students in small groups who obtain a percentage of 85%.

References

Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35–42. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124

Cahyo, A. N. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia (SDM) Pendidikan dalam Meningkatkan Daya Saing SDIT Ar Rahmah, Pacitan. Muslim Heritage, 1(2), 263–286.

Dana, R. D., Arsi, P., & Karim, S. (2017). Media Pembelajaran Budaya Berbasis Permainan Monopoli. Jurnal ICT: Information Communication & Technology, 16(1), 7–12.

Deriliana, Y., Ulfah, M., & Purwaningsih, E. (2016). Efektivitas Media Permainan Monopoli Terhadap Keaktifan Siswa pada Pembelajaran Akuntansi SMA. JURNAL PENDIDIKAN DAN PEMBELAJARAN KHATULISTIWA, 5(9), 1–13.

Desyawati, K., Kristiantari, M. G. R., & Negara, I. G. A. O. (2021). Media Permainan Monopoli Berbasis Problem Based Learning Pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(2), 168–174.

Dewi, L. (2018). Learning Design Using ADDIE Approach to Improve Students’ Critical Thinking Skills In Becoming Ethical Librarians. Edulib, 8(1), 99–119.

Fitriyawany, F. (2013). Penggunaan Media Permainan Monopoli Melalui Pembelajaran Kooperatif pada Mahasiswa Fisika Fakultas Tarbiyah dengan Konsep Tata Surya. Jurna Ilmiah DIdaktika, 13(2), 223–239.

Handriani, L. S., Harjono, A., & Doyan, A. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terstruktur dengan Pendekatan Saintifik Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Fisika Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 1(3), 210. https://doi.org/10.29303/jpft.v1i3.261

Ibrahim, I. (2006). Media Pembelajaran. Laboratorium Teknologi Pendidikan Universitas Negeri Malang.

Ilhamdi, M. L., Novita, D., & Rosyidah, A. N. K. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis IPA SD. Jurnal Ilmiah KONTEKSTUAL, 1(2), 49–57.

Lubis, H. Z., & Harahap, A. (2017). Penggunaan Media Monopoli Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Akuntansi Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Akuntansi Dan Keuangan “Pengembangan Pendidikan Akuntansi Dan Keuangan Yang Berkelanjutan,†377–395.

Mahesti, G., & Koeswanti, H. D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Monopoli Asean untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema 1 Selamatkan Makhluk Hidup Pada Siswa Kelas 6 Sekolah Dasar. Mimbar PGSD Undiksha, 9(1), 30–39. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v9i1.33586

Pelangi, G. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Jenjang SMA/MA. Jurnal Sasindo UNPAM, 8(2), 79–96. https://doi.org/10.32493/sasindo.v8i2.79-96

Putsanra, D. V. (2020). Arti New Normal Indonesia: Tatanan Baru Beradaptasi dengan COVID-19. Online. https://tirto.id/arti-new-normal-indonesia-tatanan-baru-beradaptasi-dengan-covid-19-fDB3

Siskawati, M., Pargito, P., & Pujiati, P. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Monopoli untuk Meningkatkan Minat Belajar Geografi Siswa. Jurnal Studi Sosial, 4(1), 72–80.

Solekhah, S. (2015). Pengembangan Media Monopoli Tematik Pada Tema “Tempat Tinggalku†Untuk Siswa Kelas Iv di SDN Babarsari. Universitas Negeri Yogyakarta.

Sugihartini, N., & Yudiana, K. (2018). ADDIE SEBAGAI MODEL PENGEMBANGAN MEDIA INSTRUKSIONAL EDUKATIF (MIE) MATA KULIAH KURIKULUM DAN PENGAJARAN. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 15(2), 277.

Suhendrianto, S. (2017). Pengembangan media pembelajaran monopoli tematik untuk meningkatkan motivasi belajar siswa kelas IV MIN Tegalasri Kec. Wlingi Kab. Blitar. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Susanto, A. (2012). Permainan Monopoli Sebagai Media Pembelajaran Sub Materi Sel pada Siswa SMA Kelas XI IPA. BioEdu, 1(1), 1–6.

Tanjung, R. E., & Faiza, D. (2019). CANVA SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PADA MATA PELAJARAN DASAR LISTRIK DAN ELEKTRONIKA. Voteteknika (Vocational Teknik Elektronika Dan Informatika), 7(2), 79. https://doi.org/10.24036/voteteknika.v7i2.104261

Tegeh, I. M., Jampel, I. N., & Pudjawan, K. (2014). Model penelitian pengembangan. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Walid, I. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Geogebra dengan Model Pengembangan ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) pada Materi Geometri Kelas XI MIA SMA Negeri 3 Takalar.

Downloads

Published

2021-12-02

Issue

Section

Articles