PERAN SANGGAR KEGIATAN BELAJAR (SKB) SEBAGAI SATUAN PENDIDIKAN LUAR SEKOLAH DALAM MEMBANGUN MUTU SUMBER DAYA MANUSIA
DOI:
https://doi.org/10.22460/comm-edu.v3i3.5214Abstrak
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui dan mendeskripsikan peran yang dilakukan oleh Sanggar Kegiatan Belajar melalui pimpinan dan pengurus dalam membangun mutu Sumber Daya Manusia, program yang dijalankan serta faktor penghambat dan pendukung. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif, pengumpulan data menggunakan teknik wawancara, observasi dan dokumentasi. Sedangkan analisis data yang dilakukan dengan teknik reduksi data, penyajian data dan pengambilan kesimpulan serta validitas penelitian menggunakan teknik triangulasi. Hasil penelitian menggambarkan bahwa Sanggar Kegiatan Belajar Kabupaten Banyuasin sudah menjalankan beberapa perannya dengan berbagai program kegiatan dalam membangun mutu sumber daya manusia diantaranya program pendidikan, pelatihan, keterampilan, dan pemberdayaan masyarakat. Beberapa faktor penghambat yang terjadi yaitu kondisi sosial masyarakat sekitar yang kurang mendukung dan kurang antusias terhadap kegiatan yang dijalankan. Sedangkan faktor pendukung yang dijumpai diantaranya sudah tersedianya fasilitas dan sarana pendukung, terdapat dukungan pemerintah setempat serta adanya kerjasama dengan berbagai lembaga masyarakat. Harapan kedepan satuan Sanggar Kegiatan Belajar bisa menjadi contoh bagi lembaga lain yang menjalankan progam Pendidikan Luar Sekolah serta terus meningkatkan kinerja dengan menjalankan berbagai program yang sudah ada sehingga terwujud sumber daya manusia yang bermutu dan berdaya saing.
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Author should first register as Author and/or is offered as Reviewer through the following address:Â http://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/comm-edu/user/registerÂ
 Author should fulfil the form as detail as possible where the star marked form must be entered. After all form textbox was filled, Author clicks on “Register†button to proceed the registration. Therefore, Author is brought to online author submission interface where Author should click on “New Submissionâ€. In the Start a New Submission section, click on “’Click Here’: to go to step one of the five-step submission processâ€. The following are five steps in online submission process:
- Step 1 - Starting the Submission: Select the appropriate section of journal, i.e. Original Research Articles, Review Article, or Short Communication. Thus, author must check-mark on the submission checklists.
- Step 2 – Uploading the Submission: To upload a manuscript to this journal, click Browse on the Upload submission file item and choose the manuscript document file to be submitted, then click Upload button.
- Step 3 – Entering Submission’s Metadata: In this step, detail authors metadata should be entered including marked corresponding author. After that, manuscript title and abstract must be uploaded by copying the text and paste in the textbox including keywords.
- Step 4 – Uploading Supplementary Files: Supplementary file should be uploaded including Covering/Submission Letter, and Signed Copyright Transfer Agreement Form. Therefore, click on Browse button, choose the files, and then click on Upload button.
- Step 5 – Confirming the Submission:  Author should final check the uploaded manuscript documents in this step. To submit the manuscript to Empowerment, click Finish Submission button after the documents is true. The corresponding author or the principal contact will receive an acknowledgement by email and will be able to view the submission’s progress through the editorial process by logging in to the journal web address site.
After this submission, Authors who submit the manuscript will get a confirmation email about the submission. Therefore, Authors are able to track their submission status at any time by logging in to the online submission interface. The submission tracking includes status of manuscript review and editorial process.