EFEKTIVITAS PENGGUNAAN TEKNOLOGI INTERNET DALAM MENCARI PENGETAHUAN DAN KETERAMPILAN BAGI WARGA BELAJAR PKBM
DOI:
https://doi.org/10.22460/comm-edu.v6i1.7527Kata Kunci:
Kemajuan Teknologi, Revolusi, Pendidikan,Abstrak
Teknologi memberi dampak yang luas dalam berbagai aspek kehidupan, termasuk perubahan besar dalam penyelenggaraan pendidikan tuntutnny adalah pendidikan mampu menghasilkan sumberdaya manusia yang memiliki kompetensi yang tinggi, pada abad ke 21 peserta didik dituntut agar mampu belajar melalui teknologi yang semakin maju dan tanpa batas. Di Abad-21 terdapat proses serap informasi yang sangat berbeda, yang mana pada era sebelumnya, ilmu pengetahuan menghasilkan teknologicanggih seperti saat ini, tantangan pedagogi saat ini bagaimana teknologi dapat mengtranfer ilmu pengetahuan kepada peserta didik. Dunia pendidikan dituntut untuk mampu menciptakan pendidikan yang menghasilkan sumber daya manusia indonesia yang seutuhnya yang memberikan kontribusi besar dalam membangun tatanan sosial dan ekonomi pada Abad-21. Tujuan penelitian ini adalah untuk  mendeskripsikan teknologi informasi abad-21 yang terus dikembangkan pada dunia pendidikan menjadikan sebuah revolusi pendidikan yang menjadikan teknologi sebagai sumber informasi. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif. Sampel penelitian ini adalah warga belajar pada PKBM Ibun yang berada di kabupaten Bandung majalaya dengan responden 20 orang. Hasil penelitian menunjukkan bahwa teknologi abad ke-21 dapat mengtranfer informasi yang bermanfaat dan banyak memberikan ilmu baru termasuk ke keterampilan dan belajar berinovasi; (2) kehidupan dan karir; dan (3) keterampilan teknologi dan media informasi.
Â
Kata Kunci: Kemajuan Teknologi, Revolusi, Pendidikan,
Referensi
Drucker, P. F. (1994). Innovation And Entrepreneurship. Jakarta: Erlangga.
Gates, B. (1996). The connected learning community: Using technology for education. THE Journal (Technological Horizons In Education), 23(8), 10.
Ornstein, A. C., Levine, D. U., Gutek, G., & Vocke, D. E. (2016). Foundations of education. Cengage Learning, fourth edition . Boston: Houghton Mifflin Company.
Pujiriyanto, P., Haryanto, S., Mulyoto, M., & Rochsantiningsih, D. (n.d.). Project-Based Learning Model in Developing Creativity Support Environments in the Class of Entrepreneurship Education. Proceeding of the International Conference on Teacher Training and Education, 2(1), 757–767.
Robandi, B., Kurniati, E., & Sari, R. P. (2019). Pedagogy in the era of Industrial Revolution 4.0. 8th UPI-UPSI International Conference 2018 (UPI-UPSI 2018), 38–46.
Siswanti, L. (2019). PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PENDIDIKAN TANTANGAN GURU PADA ABAD 21. PROSIDING SEMINAR NASIONAL PROGRAM PASCASARJANA UNIVERSITAS PGRI PALEMBANG.
Vogel, T. (2014). Breakthrough thinking: A Guide To Creative Thinking And Idea Generation. Ohio: Simon and Schuster.
Wulandari, N. W., & Fitriana, D. (2006). Kecerdasan Moral di Era Big Data. Inovasi Pendidikan Di Era Big Data Dan Aspek PsikoLoginya. Malang. Retrieved from Http://Digilib. Mercubuana. Ac. Id/Manager/T. Diakses : 1 Juni 2022
Unduhan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Author should first register as Author and/or is offered as Reviewer through the following address:Â http://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/comm-edu/user/registerÂ
 Author should fulfil the form as detail as possible where the star marked form must be entered. After all form textbox was filled, Author clicks on “Register†button to proceed the registration. Therefore, Author is brought to online author submission interface where Author should click on “New Submissionâ€. In the Start a New Submission section, click on “’Click Here’: to go to step one of the five-step submission processâ€. The following are five steps in online submission process:
- Step 1 - Starting the Submission: Select the appropriate section of journal, i.e. Original Research Articles, Review Article, or Short Communication. Thus, author must check-mark on the submission checklists.
- Step 2 – Uploading the Submission: To upload a manuscript to this journal, click Browse on the Upload submission file item and choose the manuscript document file to be submitted, then click Upload button.
- Step 3 – Entering Submission’s Metadata: In this step, detail authors metadata should be entered including marked corresponding author. After that, manuscript title and abstract must be uploaded by copying the text and paste in the textbox including keywords.
- Step 4 – Uploading Supplementary Files: Supplementary file should be uploaded including Covering/Submission Letter, and Signed Copyright Transfer Agreement Form. Therefore, click on Browse button, choose the files, and then click on Upload button.
- Step 5 – Confirming the Submission:  Author should final check the uploaded manuscript documents in this step. To submit the manuscript to Empowerment, click Finish Submission button after the documents is true. The corresponding author or the principal contact will receive an acknowledgement by email and will be able to view the submission’s progress through the editorial process by logging in to the journal web address site.
After this submission, Authors who submit the manuscript will get a confirmation email about the submission. Therefore, Authors are able to track their submission status at any time by logging in to the online submission interface. The submission tracking includes status of manuscript review and editorial process.