PENGEMBANGAN MEDIA SPINNING WHEEL DALAM BIMBINGAN KELOMPOK UNTUK MENINGKATKAN KOMUNIKASI ASERTIF PADA SISWA SMA NEGERI 1 CIBUAYA

Authors

  • Siti Kamelia
  • Heris Hendriana IKIP Siliwangi
  • Tita Rosita IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/fokus.v7i4.11391

Keywords:

spinning wheel, Group guidance, Assertive communication

Abstract

The purpose of this study was to assist students in improving assertive communication, the subjects in this study were 8 class XI students of SMA Negeri 1 Cibuaya who had difficulty in assertive communication. The method used in this research is Research and Development (R&D) while the data collection in this study uses a questionnaire which is calculated by the frequency distribution formula and the N-gain formula. The results of this study indicate that the spinning wheel media that has been developed is declared to be very suitable for use in group guidance to improve assertive communication for students of SMA Negeri 1 Cibuaya, as evidenced by the results of the validation test with the percentage obtained from media experts at 97.3% from material experts at 94, 6% and media users, namely guidance and counseling teachers by 88%. After the spinning wheel media was used in group guidance, the 8 students who were the research subjects experienced an increase in assertive communication in the high category.

References

Borg dan Gall. (1983). Educational Research, An Introduction. New York and London. Longman Inc

Irmayanti, R (2018). Teknik Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Bandung. Tidak diterbitkan.

Khalisa, & Lubis, R. (2017). Perbedaan Perilaku Asertif Ditinjau Dari Pola Asuh Orang Tua Pada Remaja Yang Memiliki Clique. Jurnal Diversita, 11.

Masya, H., Dewantari, T., Fajriani, I., Permatasari, Purnamasari, V., & Aziz, A. (2019). Development of Spinning Media as an Information Service to Enhance Students Career Planning. Atlantis Press, 462, 78–79.

Nuraisyah, F. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Maket Ekosistem Tema Ekosistem Untuk Kelas V SD Yamastho Surabaya. Universitas Muhammadiyah Malang.

Oktavia, T. W. (2019). Pengaruh Bimbingan Kelompok Terhadap Perilaku Asertif Siswa di SMP Srijaya Negara Palembang. Universitas Sriwijaya.

Pradilasari, L., Gani, A., & Khaldun, I. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual pada Materi Koloid Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 7(1), 9–15. https://doi.org/10.24815/jpsi.v7i1.13293

Prasetiawan, H., & Alhadi, S. (2018). Pemanfaatan Media Bimbingan dan Konseling di Sekolah Menengah Kejuruan Muhammadiyah se-Kota Yogyakarta. Jurnal Kajian BimbinganDan Konseling, 3(2), 87–98. https://doi.org/10.17977/um001v3i22018p087.

Putri, A. A. (2021). Pengembangan Media Permainan Snowball Asertif Dalam Bimbingan Kelompok Pada Siswa Kelas VIII SMP NH. Open Journal System, 2 (1), 126–128.

Rahmawati, F., Hendriana, H & Rosita, T. (2021). Bimbingan Kelompok Berbasis Online Pada Siswa MA Al-Mukhtariyah Mande Yang Memiliki Perilaku Asertif Rendah. Jurnal Fokus, 4 (5) , 412.

Ramli, A., Rahmatullah, Inanna, & Dangnga, T. (2019). Peran Media Dalam Meningkatkan Efektivitas Belajar. Universitas Negeri Malang.

Risal, H. G., & Alam, F. A. (2021). Upaya Meningkatkan Hubungan Sosial Antar Teman Sebaya Melalui Layanan Bimbingan Kelompok di Sekolah. JUBIKOPS: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Psikologi, 1 (1), 2.

Ryanto, A. Z. (2019). Pengaruh Bangnan-Bangunan Bersejarah di Kota Tebing Tinggi Sebagai Sumber Belajar Terhadap Kesadaran Sejarah dan Hasil Belajar Sejarah Siswa di SMA Negeri 1 Tebing Tinggi, Kota Tebing Tinggi, Provinsi Sumatera Utara. Universitas Pendidikan Indonesia.

Safitri, D. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Sparkol Videoscribe Pada Materi Aksara Lampung Kelas III Jenjang MI/SD. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung .

Setyawan, B. (2019). Pengembangan Media Google Site dalam Bimbingan Klasikal di SMAN 1 Sampung. Jurnal Nusantara Research, 6 (2), 79–80.

Ulya, A. I. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Game Spinning Wheel Berbasis Model 4D Pada Materi Pelajaran Alat Panca Indera Manusia Kelas V Di Sekolah Dasar. Universitas Negeri Semarang.

Wijayati, F., Zainl Prio, A., & Misbach, S. R. (2021). Pengembangan Modul Assertiveness Training dan Task Oriented Coping Mechanism Sebagai Metode Peningkatan Perilaku Asertif Remaja di SMPN 9 Kendari. Jurnal Keperawatan, 5 (1), 3–4. https://stikesks-kendari.e-journal.id/JK

Downloads

Published

2024-07-30