PENGEMBANGAN MEDIA VIDEO ANIMASI BERBASIS POWTOON TERHADAP KEPERCAYAAN DIRI SISWA KELAS VIII MTS AL QODIRIYAH

Authors

  • Sonia Sandiani IKIP Siliwangi
  • Nandang Rukanda IKIP Siliwangi
  • Tuti Alawiyah IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/fokus.v6i6.12849

Keywords:

Confidence, Animated Videos, Powtoon

Abstract

This research aimed to discover the appropriateness of powtoon-based animation videomedia on the MTS Alqodiriyah students’ confidence, who are in adolescence accordingtotheirage;thiseraiscrucialfortheteenagerstodeveloptheirconfidence.The research and development technique was employed in this study (RnD). The participants in this study were 7 eighth-grade MTS Alqodiriyah students. The validity product test was conducted byproduct experts, material experts, school practitioners, and students’ responses on thepowtoon-basedanimationvideomedia.The research's findings indicated that the creation of animated video media based on Powtoon obtained 96% of the results indicating that the product is appropriate and falls under the proper category, making it useful for the implementation of guidance and counseling services. 

References

Arif, s., & Muthoharah, N, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Powtoon dalam Meningkatkan Kemampuan Representasi IPA di Tengah Pandemi Covid 19. Jurnal IPA dan Pembelajaran IPA.

Astriani, R. 2016. Meningkatkan Percaya Diri Siswa Melalui Layanan Informasi Berbantuan Audiovisual. Jurnal Konseling GUSJIGANG Vol. 2 No.2.

Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Deliviana, E. 2017. “Aplikasi Powtoon sebagai Media Pembelajaran: Manfaat dan Problematikanya”. Makassar: Badan Penerbit UNM.

Fatimah, D. 2015. Pengembangan Model Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Role Playing Untuk Mengembangkan Kepercayaan Diri Siswa. Prodi Bimbingan dan Konseling, Program Pascasarjana, Universitas Negeri Semarang, Indonesia.

Hendriana, H. 2014. Membangun Kepercayaan Diri Siswa Melalui Pembelajaran Matematika Humanis. Sekolah Tinggi Keguruan Ilmu Pendidikan Siliwangi, Bandung.

Lauster. (2012). Tes Kepribadian (terjemahan D. H. Gulo). Jakarta: Bumi Aksara. Sukiyasa, K., & Sukoco. (2013). Pengaruh Media Animasi Terhadap Hasil Belajar dan

Motivasi Belajar Siswa Materi Sistem Kelistrikan Otomotif, Jurnal Pendidikan

Vokasi. Yogyakarta : Univ. Negeri Yogyakarta.

Urip, Nely, I, M. 2014. Studi Terhadap Pola Asuh Orang Tua, Kecemasan, dan Kepercayaan Diri. Yogyakarta: Nuha Medika.

Zahara, F. 2018. Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dengan Interaksi Sosial Pada Mahasiswa Universitas Potensi Utama Medan. Kognisi Jurnal, Vol. 2 No. 2.

Published

2023-11-14