PENGEMBANGAN MODUL BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK EFT (EMOTIONAL FREEDOM TECHNIQUE) UNTUK MENGATASI STRES AKADEMIK SISWA KELAS VIII SMPN 1 DARANGDAN

Authors

  • Amira Nur Fajar IKIP Siliwangi
  • Siti Fatimah IKIP Siliwangi
  • Devy Sekar Ayu Ningrum IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/fokus.v6i3.14296

Keywords:

Guidance Module, EFT (Emotional Freedom Technique)

Abstract

The purpose of this research is to assist students in overcoming their academic stress using a group guidance module with the EFT (Emotional Freedom Technique) technique. This research uses research and development (R&D) methods using the Borg and Gall model. The sample used in this study were 8 students of class VIII SMPN 1 Darangdan. The results showed that the product developed at SMPN 1 Darangdan, namely the development of group guidance module media with the EFT (Emotional Freedom Technique) technique to overcome students' academic stress was very feasible to use, this is in line with the results of expert practitioner validation which is 90% "Very Eligible" and the validation of student responses to the product is 97% "Very Eligible" so that the group guidance module with the EFT (Emotional Freedom Technique) technique is categorized as suitable to be used to help overcome students' academic stress.

 

References

Arikunto, Suharsimi. (2010), Prosedur Penelitian : Suatu Pendekatan Praktik, Edisi Revisi VI, Jakarta : PT Rineka Cipta.

Barseli, Mufadhal. Ifdil. (2017). Konsep Stres Akademik. Jurnal Konseling dan Pendidikan. Universitas Negeri Padang.

Bella, Nisa. Vivien. (2019). Penerapan Bimbingan Kelompok Dengan Metode Kisah Dalam Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Pada Santri Pondok Pesantren Al-Ittafaqiah Indralaya. UIN Raden Fatah Palembang.

Fitriani Mutiara. (2021). Gambaran Stres Akademik Siswa SMP Pada Saat Pembelajaran Dararing Di Kota Padang. Jurusan Psikologi, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Padang.

ISSN (Online): 2746-7546. Vol. 3. No. 1 (01 Januari 2021).

Herdiansyah, Haris. (2015). Wawancara, Observasi, dan Focus Groups Sebagai Instrumen Penggalian Data Kualitatif. Depok: PT. Rajadrafindo Persada.

Hidayat, Rahmat, MA. (2019). Ilmu Pendidikan Konsep, teori dan Aplikasinya. Medan : Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia LPPPI).

Idriani, Idris. (2019). Emotional Freedom Technique Dalam Mengatasi Kecemasan Siswa Menghadapi Ujian. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam. Universitas Negeri Gorontalo. Vol. 7. No. 2.

Laily Rahmita. (2018). Expressive Writing Untuk Menurunkan Stres Akademik Pada Siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP) Full Day School. Fakultas Psikologi. Unuversitas Muhammadiyah Malang.

Nabilla, Faizatin, S. (2022). Perkembangan Remaja Adolescense. Universitas Jember.

Narti, Sri. (2014). Model Bimbingan Kelompok Berbasis Ajaran Islam Untuk Mningkatkan Konsep Diri Siswa. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Ningrum, Devy Sekar Ayu, P Endah Andriani. (2020). Hubungan Social Support dengan Kecemasan Siswa dalam Menghadapi Ujian. IKIP SILIWANGI. Universitas Jendral Achmad Yani. p-ISSN: 2614-6223. e-ISSN: 2614-2198. Vol. 4. No. 2 (Mei, 2020).

Nitami Olga. (2018). Tingkat Stres Akademik Siswa SMP. Jurusan Bimbingan dan Konseling & Psikologi. Fakiltas Ilmu Pendidikan. Universitas Malang.

Nur Sa’adah, Risa., Wahyu. (2020). Metode Penelirian R&D (Research and Development) Kajian Teoritis dan Aplikatif. Malang : CV. Literasi Nusantara Abadi.

Prawiro M. (2018). Pengertian Pendidikan : Definisi, Tujuan, Fungsi, dan Jenis Pendidikan. (Online), dalam https://www.maxmanroe.com/vid/umum/pengertian-pendidikan.html. diakses pada 24 Juli 2022.

Rahmawati, W. K. (2021). Stres Akademik Siswa Dalam Melaksanakan Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Di MAN 1 Jember. Program Studi Bimbingan dan Konseling. Universitas PGRI Argopuro Jember. ISSN: 2089-2608. E-ISSN: 2614-0527.

Downloads

Published

2023-05-18