PENGEMBANGAN MEDIA BOOKLET UNTUK MENINGKATKAN PENYESUAIAN DIRI SISWA KELAS VII SMP PGRI LEMBANG

Authors

  • sherly Febrianty IKIP Siliwangi
  • Asep Samsudin IKIP Siliwangi
  • Dona Fitri Annisa IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/fokus.v6i6.16614

Keywords:

Booklet, Group Guidance, Adjustment

Abstract

To help students adjust to their new school, the author of the book "Development of a Media booklet to Improve Self-adjustment for Class VII Students of SMP PGRI Lembang" uses a Research and Development (R&D) approach to create a booklet designed to help students adapt. In addition, a customized questionnaire consisting of a total of 42 statement items was used in this investigation. Class VII students of SMP PGRI Lembang were the subjects of this study. Out of a total population of 27, only 8 were randomly selected to participate. In this study, we used descriptive percentages to analyze our data (including 27 participants). This study uses expert validation tests to determine whether or not the media to be tested for spaciousness is appropriate. This test involves media experts, materials, and practitioners. The results of the research on class VII A students before receiving guidance services for self-adjustment booklet media were very low with a percentage score of 43% which could be categorized as very low, and after students were given group guidance services with self-adjustment booklet media, the percentage score increased to 76%. The results of this research were carried out to increase students' understanding of the importance of self-adjustment so that students can get success both academically and non-academically.

References

Agustiani, H. (2009). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Aditama.

Annisa, D. F., & Supriatna, E. (2022). HUBUNGAN KETERAMPILAN SOSIAL DAN JUVENIL DELIQUNCY KEPADA SISWA SEKOLAH MENENGAH PERTAMA DI KOTA BANDUNG. QUANTA, 6(2), 29-37.

ASTRI, A. (2020). PENGEMBANGAN MEDIA BOOKLET UNTUK SISWA KELAS IV PADA TEMA 7 INDAHNYA KERAGAMAN DI NEGERIKU DI SEKOLAH DASAR (Doctoral dissertation, Universitas_Muhammadiyah_Mataram).

Azizah, A. (2019). Efektivitas layanan bimbingan kelompok teknik diskusi untuk meningkatkan penyesuaian diri di sekolah pada Siswa Kelas VII SMP N 3 Majenang Tahun Ajaran 2019/2020. Universitas Ahmad Dahlan.

Desmita. (2014). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Efendi, F & Makhfudli. (2009). Keperawatan Keseahatan Komunitas: Teori dan Praktik dalam Perawatan. Jakarta : SalambaMedika.

Endang, W. N., Hendriana, H., & Ningrum, D. S. A. (2021). Gambaran Penyesuaian Diri Siswa Kelas X IPA 3 SMA Negeri 25 Garut. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling dalam Pendidikan), 4(1), 32-38.

Endang, W.N, dkk. (2021). “GAMBARAN PENYESUAIAN DIRI SISWA KELAS X IPA 3 SMA Negeri 25 Garut”. Jurnal Fokus (Kajian Bimbingan & Konseling) Vol.4(1) 32-38.

Eri, Y., I Made, A. G., & Almira, S. (2019). Pengaruh Media BOOKLET Terhadap Pengetahuan Tentang Pentingnya Makan Sayur Dan Buah Pada Siswa Sekolah Dasar (Doctoral dissertation, Poltekkes Kemenkes Yogyakarta).

Fauza, L., San Ahdi, S. S., Ds, M., & Syafwan, M. S. (2017). “Perancangan Infografis Iklan Layanan Masyarakat tentang Manfaat Susu Kambing Melalui Media BOOKLET”. DEKAVE: Jurnal Desain Komunikasi Visual, 5(2).

Hasan, S. A, dkk. (2014). “Hubungan Antara Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Penyesuaian Diri Siswa Tunarungu Di Sekolah Inklusi”. Jurnal Psikologi pendidikan dan perkembangan, 3(2), 128-135.

Heri D.J Maulana. (2009). Promosi Kesehatan. Jakarta: BukuKedokteran EGC

Hurlock. E. B. (1980). Psikologi Perkembangan Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Edisi Kelima. Ciracas, Jakarta: Penerbit Erlangga.

Irmayanti, R. (2018). Teknik Bimbingan dan Konseling Ruang LingkupSekolah, Cimahi: Prodi Bimbingan dan Konseling IKIP Siliwangi.

Mantyawati, N. N., Septiningsih, D. S., Setyawati, R., & Wulandari, D. A. (2022). EFIKASI DIRI DAN PENYESUAIAN DIRI PADA PESERTA DIDIK KELAS VII. PSIMPHONI, 3(2), 132-137.

Muslich, Mansur. (2010). Text Book Writing, Jakarta: Ar-Ruzz Media

Mutammimah. (2014). “Hubungan Konsep Diri dan Kecerdasan Emosi dengan Kemampuan Penyesuaian Diri Pada Remaja.” Persona, Jurnal PsikologiIndonesia, Vol.3, No.01.

Rukmana, H. I., Syamswisna, S., & Yokhebed, Y. (2018). Kelayakan Media BOOKLET Submateri Keanekaragaman Hayati Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(2).

Roza, S. (2012). Media Gizi BOOKLET. Padang. POLTEKKES KEMENKES RI Padang.

Sugiyono. (2014). Metode penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Research & Development. Bandung: Alfabeta.

Utomo, M, A W. (2016), “Pengembangan Bahan Ajar Model BOOKLET Materi Sumber Daya Hutan Kelas VII. Skripsi pada SekolahSarjana Universitas Muhammadiyah Surakarta : tidakditerbitkan.

Wilis, S.S. (2008). Remaja & Masalahnya. Bandung: Alfabeta.

Downloads

Published

2023-11-14