PENGEMBANGAN MEDIA BOOKLET UNTUK MENINGKATKAN EFIKASI DIRI PADA SISWA

Authors

  • Khoerunnisa IKIP Siliwangi
  • Asep Samsudin IKIP Siliwangi
  • Resti Oktasari IKIP Siliwangi

Keywords:

Guidance, Self-Efficacy, booklet media

Abstract

During the learning process, students often lack confidence when working on tasks. The solution is to use group guidance with booklet media. This research aims to develop, test, and identify constraints in using booklet media. The Research and Development method is employed, with the research population consisting of students from SMP Negeri 2 Cipanas. The results indicate that the development of self-efficacy booklet media follows the established steps. The feasibility test shows a positive outcome with a feasibility rate of 86.08%. The use of booklet media successfully enhances students' self-efficacy. Constraints encountered include limited resources, student conditions, and limited service time. Overall, this research successfully develops self-efficacy booklet media for group guidance.

References

Alwisol. (2019). Psikologi kepribadian edisi revisi. PT. UMM, Press.

Diknas, D. P. (2008). Bimbingan dan Konseling di sekolah. Direktur Tenaga Kependidikan.

Gemilang, R., & Christiana, E. (2016). Pengembangan Booklet Sebagai Media Layanan Informasi Untuk Pemahaman Gaya Hidup Hedonisme Siswa Kelas Xi Di Sman 3 Sidoarjo. Jurnal BK UNESA, 6(3), 3–9.

Hara Permana, Harahap, F., & Astuti, B. (2016). Hubungan Antara Efikasi Diri Dengan Kecemasan Dalam Menghadapi Ujian Pada Siswa Kelas Ix Di Mts Al Hikmah Brebes. Jurnal Hisbah, 13(1), 51–68.

Jendra, A. F., & Sugiyo, S. (2020). Pengaruh Efikasi Diri Terhadap Kecemasan Presentasi Siswa Kelas XI di SMA Negeri 1 Wuryantoro. KONSELING EDUKASI “Journal of Guidance and Counseling,” 4(1), 138–159. https://doi.org/10.21043/konseling.v4i1.5992

Laili Sulistyowati, A. N. (2015). Layanan Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatka Keterampilan Belajar Siswa. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 10(2), 413–430. https://doi.org/10.21043/edukasia.v10i2.801

Mahmudi, M. H., & Suroso, S. (2014). Efikasi Diri, Dukungan Sosial dan Penyesuaian Diri Dalam Belajar. Persona:Jurnal Psikologi Indonesia, 3(02), 183–194. https://doi.org/10.30996/persona.v3i02.382

Nurihsan, A. J. (2010). Strategi Layanan Bimbingan dan Konseling (R. Herlina (ed.)). PT.Refika Aditama Bandung.

Prayitno, E. A. (2009). Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling. PT Rineka Cipta.

Purnomo, H., & Kurdie, S. (2017). Bimbingan Konseling Di Sekolah Dasar. K-Media.

Putri, N., dan S. (2020). PENGEMBANGAN BOOKLET SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN MATERI PERLINDUNGAN KONSUMEN KELAS XI BDP DI SMKN MOJOAGUNG. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 8(3), 925–931.

Sarwoko, E. (2011). Manajemen Sumber Daya Manusia. Bumi Aksara.

Sukardi, D. K. (2008). Pengantar Pelaksanaan Program Bimbingan dan Konseling. Rineka Cipta.

Sukmadinata, N. S. (2009). Metode penelitian Pendidikan. Remaja Rosdakarya.

Suryani, L., Seto, S. B., & Bantas, M. G. D. (2020). Hubungan Efikasi Diri dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Berbasis E-Learning pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Flores. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(2), 275. https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2609

Yusuf, S., & Nurihsan, A. J. (2006). Landasan bimbingan dan konseling. PT Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2024-01-10