ANALISIS PERAN GURU BK DALAM SESI KONSELING: BAGAIMANA TANGGUNG JAWAB DAN DUKUNGAN TERHADAP PESERTA DIDIK
DOI:
https://doi.org/10.22460/fokus.v7i4.23228Keywords:
Guidance Teacher, Responsibility, SupportAbstract
Guidance and Counseling Teachers have an important role in supporting students welfare through holistic responsibility and support in counseling sessions. The Guidance and Counseling Teachers responsibilities tend to be greater in terms of creating, managing and monitoring the counseling process. However, it is still often found that Guidance and Counseling Teachers do not agree with their greater responsibility in conducting counseling sessions. This study employs a quantitative descriptive methodology based on the use of instruments for data gathering. Focusing on the duties and support that guidance counselors provide to students, this study intends to demonstrate that, in fact, guidance professionals have more to do than students themselves during counseling sessions. This research was conducted as an effort to reveal and explain the responsibilities of a guidance and counseling teacher in the counseling process by trying to analyze quantitative data to provide truth based on data obtained through distributing questionnaires with 27 respondents who are high school (SMA) guidance and counseling teachers.
References
Afiatinnisa. (2018). Peran Bimbingan dan Konseling Dalam Meningkatkan Minat Melanjutkan Studi Ke Perguruan Tinggi. Konseli Jurnal Bimbingan dan Konseling. e-ISSN 2355-8539.
Amin, N. F., Garancang, S., & Abunawas, K. (2023). Konsep Umum Populasi dan Sampel dalam Penelitian. PILAR, 14(1), 15-31.
Angraini, E. G., Sunaryo, S., Christin, R. A., & Stevana, F. A. (2021). Implementasi Keterampilan Refleksi Perasaan Konseli oleh Guru Bimbingan Konseling dalam Konseling Individual. Educouns Journal: Jurnal Pendidikan dan Bimbingan Konseling, 2(1), 65-69.
Arifin, M. (2020). Peran Guru BK dalam Meningkatkan Prestasi dan Kesejahteraan Siswa. Jakarta: Penerbit Mitra.
Awlawi, A. H. (2013). Teknik bermain peran pada layanan bimbingan kelompok untuk meningkatkan self-esteem. Konselor, 2(1).
Bu’ulolo, S., Zagoto, S. F. L., & Laia, B. (2022). Peran Guru Bimbingan Dan Konseling Dalam Mencegah Bullying Di Sma Negeri 1 Amandraya Tahun Pelajaran 2020/2021. Counseling For All (Jurnal Bimbingan Dan Konseling), 2(1), 53–62.
Cresswell, J. W. (2012). Educational Research (4th Ed.). Pearson. De Jong Gierveld, J. (1987). Developing And Testing A Model Of Loneliness. Journal Of Personality And Social Psychology, 53(1), 119–128.
Cooper, D. R., & Schindler, P. S. (2006). Metode Riset Bisnis (Volume 1). Jakarta : Media Global Edukasi
Damanik, R. (2023). Peran dan Tanggung Jawab Guru BK dalam Proses Konseling. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 15(2), 123-135.
Damayanti, N. C., & Hasanambella, M. (2021). Peran guru BK dalam meningkatkan kedisiplinan siswa SMP Muhammadiyah 7 Yogyakarta. Usaha pemberian layanan yang optimal guru BK pada masa pandemi covid-19 (Antologi Esai Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling), 106.
Darna, N., & Herlina, E. (2018). Memilih metode penelitian yang tepat: bagi penelitian bidang ilmu manajemen. Jurnal Ekonologi Ilmu Manajemen, 5(1), 287-292.
Diaty, R., Arisa, A., Ari Lestari, N. C., & Ngalimun, N. (2022). Implementasi Aspek Manajemen Berbasis Sekolah Dalam Pelayanan Bimbingan Dan Konseling. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Pandohop, 2(2), 38–46.
Efendi, D. N., Supriadi, B., & Nuraini, L. (2021). Analisis respon siswa terhadap media animasi powerpoint pokok bahasan kalor. Jurnal Pembelajaran Fisika, 10(2), 49-53.
Effendi, K. (2015). Proses dan Keterampilan Konseling. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Ginting, R. L. (2020). Implementasi Bimbingan Konseling Di Sekolah Dasar. Jurnal Sekolah, 4(3), 286-296.
Gultom, R., & Muis, T. (2021). Peran Guru Bimbingan Dan Konseling Dalam Mencegah Perilaku Bullying Siswa Kelas X Ips 2 Di Sma Hang Tuah 4 Surabaya Tahun Ajaran 2020/2021. Helper: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 38(2), 79–87.
Handayani, L. (2019). Bimbingan dan Konseling: Teori dan Praktik di Sekolah. Bandung: Alfabeta.
Juntika Nurihsan, Achmad. (2009). Bimbingan Dan Konseling Dalam Berbagai Latar Kehidupan. Bandung: Refika Aditama.
Kemendikbud. (2016). Panduan operasional penyelenggaraan bimbingan dan konseling sekolah menengah pertama (SMP). Jakarta: Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan.
Kurniawati, Shophia Terry, Handarini, Dany M., & Radjah, Carolina, L. (2016). Pengaruh Motivasi Berprestasi dan Konsep Diri Akademik Terhadap Prestasi Akademik Siswa SMP Negeri Se-Kota Malang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(12), 2337-2344.
Listiani, N. M. (2014). Pengaruh kreativitas dan motivasi terhadap hasil belajar mata pelajaran produktif pemasaran pada siswa kelas XI SMK Negeri 2 Tuban. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 2(2), 263-275.
Lubis Lumongga Namora. 2011. Memahami Dasar-dasar Konseling dalam Teori dan Praktik. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Mulyadi. (2016). Bimbingan & Konseling Islam di Madrasah dan Sekolah. Jakarta: Kalam Mulia
Nugroho, A. D., & Fathoni, A. (2022). Hambatan Guru Berlatar Pendidikan Non Bimbingan Konseling Sebagai Pelaksana Program Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5839–5846.
Pangestu, D. B., Umari, T., & Yakub, E. (2022). Layanan Bimbingan Konseling Di Sekolah Dasar. Jurnal Pajar (Pendidikan Dan Pengajaran), 6(5), 1622.
Prasetyo, A. (2018). Pentingnya Bimbingan dan Konseling dalam Pendidikan Modern. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Rahmawati, D. (2017). Peran Bimbingan dan Konseling dalam Pengembangan Siswa. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Setianingsih, ES (2016). Peranan Bimbingan Dan Konseling Dalam Memberikan Layanan Bimbingan Belajar Di SD. Malih Peddas (Majalah Ilmiah Pendidikan Dasar) , 6 (1).
Setiobudi, J. (2017). Pengaruh efikasi diri terhadap pengambilan keputusan karir pada siswa kelas XII SMA Negeri 1 Kalasan. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 3(1), 98-111.
Setiowati, A., & Astuti Dwiningrum, S. I. (2020). Strategi Layanan Bimbingan Dan Konseling Di Sekolah Dasar Untuk Mengatasi Perilaku Bullying. Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran
Sitoadi, F. (2010). Manajemen Bimbingan dan Konseling Komperhensif. Yogyakarta: USD
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Manajemen. Bandung: CV Alfabeta
Sulistiyani, I., Rahmawati, D., & Ajie, GR (2021). Peran Guru Bimbingan Konseling Dalam Meminialisasi Perilaku Bullying. DWIJALOKA Jurnal Pendidikan Dasar dan Menengah, 2 (4), 419-426.
Susanto, R. (2020). Peran dan Tanggung Jawab Guru BK dalam Sekolah. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Syahrizal, H., & Jailani, M. S. (2023). Jenis-Jenis Penelitian Dalam Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Jurnal QOSIM: Jurnal Pendidikan, Sosial & Humaniora, 1(1), 13-23.
Syarifuddin, S., Ilyas, J. B., & Sani, A. (2021). Pengaruh Persepsi Pendidikan & Pelatihan Sumber Daya Manusia Pada Kantor Dinas Dikota Makassar. Bata Ilyas Educational Management Review, 1(2).
Taher, Y., Aditama, M. H. R., Syam, S., & Mansur, D. (2021). Profesionalisme guru bimbingan konseling. Jurnal Educouns: Jurnal Pendidikan dan Bimbingan Konseling, 2(2), 91-99.
Woolfolk, A. (2009). Educational Psychology Active Learning. Terjemahan oleh Helly Prajitno Soetjipto & Sri Mulyantini Soetjipto. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.