KEMANJURAN TEKNIK SELF-MANAGEMENT DALAM BINGKAI BIMBINGAN KELOMPOK UNTUK MENCEGAH PERILAKU PROKRASTINASI AKADEMIK SISWA SMP
DOI:
https://doi.org/10.22460/fokus.v8i1.23502Keywords:
Self-Management Techniques, Academic ProcrastinationAbstract
Academic procrastination is a negative thing that must be avoided, especially by students. The objective of this study is to assess the effectiveness of group guidance services that employ self-management ways to reduce academic procrastination in junior high school students. This study employs mixed methods, using an explanatory sequential research design. The subjects in this research were 8 experimental group students and 8 control group students who had high academic procrastination. The results of the research show that the comparison between the pretest and posttest questionnaires shows that there is a decrease in academic procrastination. These results can be proven in the independent sample test, that the sig (2-tailed) value is 0.000 < 0.05, This indicates that Ho is rejected but Ha is accepted. Thus, group guiding services paired with self-management abilities might help reduce academic procrastination.
References
Abdillah, F., & Fitriana, S. (2021). Penerapan Konseling Cognitive Behaviour dengan Teknik Self-Management untuk Mengatasi Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa. Sultan Agung Fundamental Research Journal, 2(1), 11–24.
Amanah, S., & Lisnawati, A. (2023). Upaya Mengurangi Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas VIII Menggunakan Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Self-Management di SMP Negeri 10 Kota Jambi. Journal on Education, 05, 2035–2043.
Efendi, I. N., Fatma, E., Nurmala, F. D., Yulianti, P. T., Mahardika, I. K., Sutarto, & Wicaksono, I. (2024). Analisis Pertumbuhan dan Perkembangan Peserta Didik terhadap Siswa Menengah Pertama. BEST JOURNAL, Vol. 7 No. 1, 225–231.
Ferrari, J. R., Johnson, J. L., & McCown, W. G. (1995). Procrastination and task avoidance: Theory, research, and treatment, New York: Springer Science & Business Media.
Fitri, H. Y., & Saraswati, S. (2021). Pengaruh Self Ditermina dan Prestasi Akademik terhadap Kematangan Karier Siswa MA NU Nurul Huda. G-COUNS: Jurnal Bimbingan dan Konseling , Vol. 5 No 2, 247–257.
Hidayat, E., Hidayati, N. W., Elmansyah, T., & Hartinah, G. (2023). Bimbingan Kelompok dengan Teknik Modeling untuk Meningkatkan Kedisiplinan Belajar Siswa SMA Pesona Danau Lindung Empangau. BIKONS: Jurnal Bimbingan Konseling, Vol. 3 No. 3, 67–77.
Lasmini. (2023). Upaya Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Kelas VII dalam Mengikuti Proses Pembelajaran di Kelas Melalui Bimbingan Kelompok dengan Teknik Self Management. Jurnal Fusion, 3(4), 352–361.
Latifah, Z. K. (2021). Hubungan Antara Efikasi Diri dengan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Pekerja Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya. Universitas 17 Agustus 1945.
Lestari, F. A., Nawantara, R. D., & Setyawati, S. P. (2021). Teknik Self Management untuk Mengurangi Perilaku Prokrastinasi Akademik. 157–165.
Ningsih, I. Y., & Arief, M. (2021). Bauran Promosi Pada Dealer Yamaha Tretan Motor Dengan Pendekatan Mix Methods. Jurnal Kajian Ilmu Manajemen, 1, 1–8.
Safitri, E. D. N., Hendriana, H., & Siddik, R. R. (2022). Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Diskusi dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa SMA Kelas XI pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Focus, 5(1), 9–18.
Sari, W. P., Yakub, E., & Khadijah, K. (2023). Pengaruh Bimbingan Kelompok dengan Teknik Self Management untuk Mengurangi Prokrastinasi Akademik Siswa di MTs. Educational Guidance and Counseling Development Journal, 6(1), 29–36.
Siregar, M., Fitria, S., & Damayanti, E. (2022). Pengaruh Self-Management terhadap Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Tingkat Akhir. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(1), 403–409.
Swara, H. Y., Supardi, & Yulianti, P. D. (2020). Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Self-Management terhadap Prokrastinasi Akademik. Indonesian Journal of Educational Research and Review, 3(1), 77–85.
Yulita, A. (2021). Upaya Meningkatkan Sikap Tanggung Jawab Belajar Melalui Konseling Kelompok pada Siswa Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Subah. Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan Persatuan Guru Republik Indonesia (IKIP PGRI) Pontianak.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.