PENGARUH KONSELING KELOMPOK DALAM MEREDUKSI PERILAKU PROKRASTINASI AKADEMIK SISWA KELAS XI DI SMA NEGERI 2 INDRALAYA UTARA

Authors

  • Dwikidds Universitas Sriwijaya
  • Ratna Sari Dewi Universitas Sriwijaya

DOI:

https://doi.org/10.22460/fokus.v8i4.28617

Keywords:

Academic procrastination, group counseling

Abstract

Academic procrastination is a behavior of delaying task completion, which serves as one of the obstacles to students’ academic achievement. This study aims to determine the effectiveness of group counseling services in reducing academic procrastination among 11th-grade students at SMA Negeri 2 Indralaya Utara. The research employed an experimental method with a One Group Pretest-Posttest Design, involving 10 students as research subjects. The instrument used was a scale of academic procrastination that had been tested for validity and reliability. Data were analyzed using descriptive statistics and paired sample t-test with the help of SPSS version 16. The results showed a significant difference between pretest and posttest scores, with a significance value of 0.000 < 0.05. The average score decreased to 64.70, indicating a reduction in procrastination behavior. Therefore, it can be concluded that group counseling services are effective in helping students reduce academic task delay behavior.

 

References

Anisia Sarisafitri, Wens Nagul, & Yohanes D. Doni. (2024). Efektivitas Penerapan Teknik Self Management Melalui Konseling Kelompok Untuk Mereduksi Prokrastinasi Akademik Siswa. SOKO GURU: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 14–25. https://doi.org/10.55606/sokoguru.v4i1.3562

Darmayanti, N. (2024). Peran Konseling Kelompok untuk Pengembangan Diri Siswa : Studi Literatur. Kependidikan, 13(001), 607–618.

Ernawati, E., & Sumarwoto, V. D. (2016). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Behavioral Melalui Teknik Shaping Untuk Mengurangi Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas Viii Smp Negeri 2 Barat Kabupaten Magetan. Counsellia: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 6(1), 41. https://doi.org/10.25273/counsellia.v6i1.456

Fahmi, N. N., & Slamet, S. (2017). Layanan Konseling Kelompok Dalam Meningkatkan Rasa Percaya Diri Siswa Smk Negeri 1 Depok Sleman. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah Islam, 13(2), 69–84. https://doi.org/10.14421/hisbah.2016.132-05

Ghozali, S., Darmawan, D., Bashor, M., Juani, A., & Putra, F. P. (2024). NALA. 4(1), 75–84.

Haris, A., Dahliana, & A’yuna, Q. (2018). Efektifitas Layanan Konseling Kelompok dalam Mereduksi Perilaku Prokrastinasi Siswa di SMAN 1 Ingin Jaya. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 3(1), 84–92.

Ilyas, M., & Suryadi. (2019). Perilaku prokrastinasi akademik siswa di SMA islam terpadu (It) boarding school Abu Bakar Yogyakarta. Jurnal An-Nida’, 41(1), 71–82. http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/Anida/article/view/4638

Mendrofa, J. K., Damanik, H. R., Munthe, M., & Foera-era, J. (2024). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Terhadap Peningkatan Konsep Diri Positif Peserta Didik. 4. https://doi.org/10.55352/bki.v4i2.1107

Munawaroh, M., Alhadi, S., & Saputra, W. (2017). Tingkat Prokrastinasi Akademik Siswa Sekolah Menengah Pertama Muhammadiyah 9 Yogyakarta. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 2(1), 26–31. https://doi.org/10.17977/um001v2i12017p026

Ndruru, H., Zagoto, S. F. L., & Laia, B. (2022). Peran Guru Bimbingan Dan Konseling Terhadap Prokrastinasi Akademik Siswa Di Sma Negeri 1 Aramo Tahun Pelajaran 2021/2022. Counseling For All (Jurnal Bimbingan Dan Konseling), 2(1), 31–39. https://doi.org/10.57094/jubikon.v2i1.371

Prastiyo, A. D., & Muhid, A. (2022). Konseling Kelompok Dengan Teknik Cognitive Restructuring Menurunkan Prokrastinasi Akademik : Literature Review. JKP (Jurnal Konseling Pendidikan), 6(1), 20–32. https://doi.org/10.29408/jkp.v6i1.4966

Rahman, F., & Rosada, U. D. (2023). Efektivitas Konseling Kelompok Teknik Miracle Question untuk Mengurangi Prokrastinasi Akademik Siswa. Guidance, 20(02), 215–223. https://doi.org/10.34005/guidance.v20i02.2604

Ricky, M., Gading, I. K., & Dharmayanti, P. A. (2023). Efektivitas Konseling Kelompok Tekhnik Cognitive Restructuring Untuk Meningkatkan Konsep Diri Siswa di SMK Negeri Singaraja. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(1), 487. https://doi.org/10.29210/1202323066

Saka, A. D., & Wirastania, A. (2021). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Teknik Self-Management Untuk Mereduksi Perilaku Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas X Sman 15 Surabaya. HELPER : Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 38(2), 59–68. https://doi.org/10.36456/helper.vol38.no2.a3708

Sholikhah, L. D., Sugiharto, D., & Tadjri, I. (2017). Model Konseling Kelompok dengan Teknik Penguatan Positif untuk Mereduksi Prokrastinasi Akademik Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, 6(1), 62–67.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Alfabeta.

Wardana, A. Y., Rahman, D. H., & Multisari, W. (2023). Konseling Kelompok Ringkas Berfokus Solusi untuk Menurunkan Prokrastinasi Akademik Siswa SMP. Buletin Konseling Inovatif, 3(1), 53–60. https://doi.org/10.17977/um059v3i12023p53-60

Wulandari, S., Abdi, S., & Erwin, A. (2022). Efektivitas Konseling Kelompok Cognitive Restructuring Untuk Meningkatkan Resiliensi Siswa di Masa Pandemi. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 3308–3314.

Downloads

Published

2025-07-31