PENERAPAN PENDEKATAN REBT (RASIONAL EMOTIVE BEHAVIOR THERAPHY) UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA

Authors

  • Laras Melinda Yanti IKIP Siliwangi
  • Salsabila Maharani Saputra IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/fokus.v1i6.4171

Abstract

The Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) approach is a view based on humans, which explains that individuals have a tendency to think irrationally, one of which is obtained through social learning. Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) aims to eliminate emotional disorders that can damage the individual's self such as anxiety, hate, fear, feeling troubled, angry, and so on. One factor that influences student / student achievement is motivation. With the motivation, students / students will study harder, resilient, persevering and have full concentration in the learning or learning process. Motivation to learn is one of the things that needs to be raised in the learning effort at school. Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) approach to increase learning motivation is an effort in providing assistance to students / students to be able to optimize and develop the potential possessed by students / students. Thus, conclusions can be drawn about the "Application of the REBT (Rational Emotive Behavior Therapy) Approach to Increase Student Learning Motivation". The results of several previous studies can be concluded that when students have low learning motivation, then using the Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) approach can make these students / students become highly motivated to learn

Keywords: Rational Emotive Behavior Therapy (REBT), Learning Motivation

References

Daud, F. (2012). Pengaruh Kecerdasan Emosional (Eq) Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Sma 3 Negeri Kota Palopo. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran (Jpp), 19(2), 243-255.

Dwi Hariyanti, D. E. S. I. (2014). Penerapan Konseling Kelompok Rational Emotive Behavior Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas Viii G Smp Yayasan Pendidikan 17 Surabaya. Jurnal Bk Unesa, 4(1).

Efastri, S. M., Putri, A. A., & Fadillah, S. (2018). Hubungan Ketergantungan Gadget dengan Pendekatan REBT terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa Program Studi PG-PAUD FKIP UNILAK. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 134-143.

Faizah, N. (2018). Rational Emotive Behaviour Therapy (Rebt) Dalam Menangani Kecemasan Penderita Ekstrapiramidal Sindrom Mahasiswa Uin Sunan Ampel Surabaya. Jurnal Transformatif (Islamic Studies), 2(1), 47-59.

Hamdu, G., & Agustina, L. (2011). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Ipa Di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1), 90-96.

Handayani, P. G. (2019). Pendekatan Counseling Rebt Dalam Menanggulangi Culture Shock Mahasiswa Rantau. Kopasta: Jurnal Program Studi Bimbingan Konseling, 6(2).

Hapsyah, D. R., Handayani, R., Marjo, H. K., & Hanim, W. (2019). Bimbingan Kelompok Dengan Pendekatan Rational Emotive Behavior Theraphy (Rebt) Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar. Jurnal Selaras: Kajian Bimbingan Dan Konseling Serta Psikologi Pendidikan, 2(1), 23-33.

Khairunnisa, P., Yuline, Y., & Wicakso, L. STUDI KASUS PESERTA DIDIK YANG MEMILIKI PRESTASI BELAJAR RENDAH KELAS XI MAN 2 PONTIANAK. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 7(5).

Muhadi, M. (2017). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Denganmenggunakan Teknik Rational Emotive Behavior Teraphy (Rebt) Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Pada Peserta Didik Kelas Viii Di Smp Negeri 8bandar Lampung Tahun Pelajaran 2016/2017 (Doctoral Dissertation, Uin Raden Intan Lampung).

Nugraheni, F. (2009). Hubungan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa (Studi Kasus Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Umk). Sosial Budaya.

Nuryani, I. (2017). Konseling Rational Emotive Behavior Therapy (Rebt) Dalam Mengatasi Kecemasan Wanita Lajang Di Atas 30 Tahun (Studi Kasus Di Desa Tarumanagara, Kecamatan Cigeulis, Kabupaten Pandeglang) (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri" Sultan Maulana Hasanuddin" Banten).

Oktora, S. W., Yusmansyah, Y., & Mayasari, S. (2017). Peningkatan Percaya Diri Dalam Belajar Menggunakan Konseling Rational Emotive Behavior Therapy (Rebt). Alibkin (Jurnal Bimbingan Konseling), 5(5).

Purwati, I. (2017). Implementasi Pendekatan Rational Emotive Behavior Therapy (Rebt) Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dengan Menggunakan Konseling Kelompok Pada Peserta Didik Kelas Vii B Di Smpn 21 Bandar Lampung (Doctoral Dissertation, Iain Raden Intan Lampung).

Seplyana, D. (2019). Implementasi Pendekatan Rational Emotive Behavior Therapy (Rebt) Dalam Membantu Mengatasi Kebiasaan Terlambat Siswa Sma Negeri 6 Model Lubuklinggau. El-Ghiroh, 17(02), 25-43.

Thahir, A., & Rizkiyani, D. (2016). Pengaruh Konseling Rational Emotif Behavioral Therapy (Rebt) Dalam Mengurangi Kecemasan Peserta Didik Kelas Viii Smp Gajah Mada Bandar Lampung. Konseli: Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 3(2), 191-205.

Downloads

Published

2018-11-21