TEKNIK PSIKODRAMA DALAM BIMBINGAN KELOMPOK UNTUK MENGATASI PERILAKU MEROKOK SISWA SMA

Authors

  • Cici Febrianti IKIP Siliwangi
  • Rima Irmayanti IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/fokus.v2i3.4631

Abstract

Smoking behavior is one form of juvenile delinquency in the school environment. In dealing with smoking behavior high school students can be done through group counseling services with psychodrama techniques. The purpose of this paper is to determine the effect of group guidance with psychodrama techniques as a school effort to address student smoking behavior. The method used is the literature method. Based on the results of a literature review from various sources and previous research shows that group guidance with psychodrama techniques is considered effective to overcome the smoking behavior of high school students.

 

Keywords: Group Guidance, Psychodrama Technique, Smoking Behavior.

References

Afriantika, W. (2012). Studi Kasus Tentang Penyebab Perilaku Merokok Pasa Siswa SMP Negeri 1 Campurdarat Tulungagung. Jurnal Psikologi Universitas Negeri Surabaya.

Alamsyah, A., & Nopianto, N. (2017). Determinan Perilaku Merokok Pada Remaja. Jurnal Endurance, 2(1), 25-30.

Ambarwati, I. D. (2017).Peningkatan Pemahaman Siswa Tentang Bahaya Merokok Melalui Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Psikodrama. (Penelitian pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 10 Magelang) (Doctoral dissertation, Skripsi, Universitas Muhammadiyah Magelang).

Dewi, P. S. (2017). Meningkatkan Etika Pergaulan Siswa Menggunakan Teknik Psikodrama Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Pada Siswa Kelas VIII SMP Muhammadiyah 05 Medan (Doctoral dissertation).

Farozin, dkk. (2016). Panduan Operasional Penyelenggaraan Bimbingan dan Konseling SMA. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Hasibuan, S. M. (2019). Upaya Guru Bimbingan Konseling Dalam Mengatasi Kebiasaan Merokok Melalui Bimbingan Kelompok Di SMA Al-Hidayah Medan (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).

Irmayanti, R.(2018). Teknik Bimbingan dan Konseling. Bandung: IKIP Siliwangi.

Notoadmodjo, Soekidjo. (2012). Promosi Kesehatan dan Perilaku Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.

Prawitasari, J., E. (2011). Psikologi Klinis (Pengantar Terapan Mikro dan Makro).Jakarta: Erlangga

Sari, S. P. (2017). Teknik Psikodrama dalam Mengembangkan Kontrol Diri Siswa.Jurnal Fokus Konseling , Volume 3, No. 2, 123-137.

Sulifan, Y., Suroso, & Muhid, A. (2014). Efektifitas Terapi SEFT (Spiritual Emotional Freedom Technique). Jurnal Psikologi Tabularasa, Vol 9, No. 1, 86-95

Sunarty, A. M. K.(2012). Mengenal Teknik-Teknik Bimbingan dan Konseling.Makassar: Badan Penerbit Universitas Negeri Makassar.

Yahya, A. (2019). Intervensi Psikodrama dalam Membant Meningkatkan Kepercayaan Diri Remaja di Sasana Pelayanan Sosial Anak Pamardi Utomo Boyolali. (Doctoral dissertation, IAIN SURAKARTA).

Yusuf, S. A & Khasanah, U.(2019). Kajian Literatur dan Teori Sosial dalam Penelitian. Ekonomi Syariah, Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Sorong.

Yusuf, S., & Nurihsan, J. (2016). Landasan Bimbingan dan Konseling. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2019-05-01