BIMBINGAN PRIBADI-SOSIAL UNTUK SISWA YANG MEMILIKI TINGKAT KEDISIPLINAN RENDAH

Authors

  • N. Ica Warnisa IKIP Siliwangi
  • Tita Rosita IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/fokus.v3i2.4821

Abstract

The purpose of this study is to analyze problems in student discipline through Personal and Social Guidance Services that focus on student interaction in socializing at school in order to improve student discipline. The research method used is qualitative research that is literature study (library research). Based on the results of literature study, it is found that personal social guidance services can improve student discipline. Personal social guidance services can solve personal and social problems canalso help students in (a) change towards growth, (b) understand themselves fully and fully, (c) learn to communicate healthier, (d)practice new, healthier behaviors, (e) learning to express themselves fully and intact, (f) how individuals (students) can survive, and (g) relieving dysfunctional symptoms.

Keywords: social personal guidance, discipline

References

Azhar, A. N., Kusnawan, A., & Miharja, S. (2017). Layanan Bimbingan Kelompok dalam Meningkatkan Kedisiplinan Belajar Siswa. Irsyad, 5, 2.

Depdikbud. (2003). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Hurlock, E. B. (1980). Psikologi Perkembangan . Jakarta: Erlangga.

Jarwati. (2019). Program Bimbingan Pribadi Sosial untuk Meningkatkan Disiplin Siswa di Sekolah Siswa SMA Negeri 1 Denpasar Kelas X MIA 11 Semester Genap Tahun Pelajaran 2016/2017. Santiaji Pendidikan , 9, 153-156.

Masfiah, S., & Putri, R. V. (2019). Gambaran Motivasi Belajar Siswa yang Kecanduan Game Online . FOKUS , 3.

Oktariana, Y. (2012). Program Bimbingan Pribadi Sosial Menggunakan Assertive Training Untuk Meningkatkan Disiplin Diri Siswa. Respository.upi.edu, 7.

Pebriyanti, N. (2017). Strategi Guru dalam Membentuk Sikap Disiplin Siswa Kelas 1 di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Huda 1 Kedungkandang Malang. Skripsi FITK UIN Maulana Malik Ibrahim Malang: Tidak diterbitkan

Syamsu Yusuf, L., & Nurihsan, A. J. (2014). Landasan Bimbingan & Konseling. Bandung: Kerjasama Program Pascasarjana UPI dengan PT.Remaja Rosdakarya.

Tohir, D. (2015). Prigram Bimbingan Pribadi Sosial untuk Peningkatan Kepercayaan Diri Siswa.Respository.upi.edu, 17-18.

Downloads

Published

2020-03-24