TEKNIK MODELING DALAM BIMBINGAN KELOMPOK UNTUK PERENCANAAN KARIER SISWA SMA

Authors

  • Nanin Rahmatyana IKIP Siliwangi
  • Rima Irmayanti IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/fokus.v3i2.4916

Abstract

Career planning in high school is a student activity that leads to career decisions in the future, this decision is very influential on the choices that will be taken on the future of students. for that the existence of the school becomes a forum in helping students with career planning to be chosen. Behavior that arises from the problem of career planning is because there are still students who have an indication of the inability to plan a career for the future, so that the information created can be useful material for educators, especially BK teachers if they encounter problems regarding student career planning. For this reason, this literature study uses modeling techniques in group guidance to help with student career planning. The purpose of this research is to be able to help students find interest in their career choices presented in groups and find models that can be used as figures to plan their careers. The method used is a literature review which collects information from previous findings and research. The results of this study can be a reference in providing group guidance modeling techniques to help with student career planning and can provide good services and can also help students in planning careers for their future. 

Keywords: Modeling Techniques, Group Guidance, Career Planning

References

Abimanyu, S & Manrihu, M. (1996). Teknik dan Laboratorium Konseling. Jakarta: Depdikbud.

Adiputra, S. (2015). Penggunaan Teknik Modeling Terhadap Perencanaan Karier Siswa. Jurnal Fokus Konseling, 1(1).

Afifuddin. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Pustaka Setia.

Amin, Z. (2017). Portofolio Teknik-Teknik Konseling. dalam http://www.researchgate.net/publication/318563039_Portofolio_Teknik-Teknik_Konseling_teori_dan_contoh_aplikasi_penerapan, diakses 01 Februari 2020.

Corey, G. (1988). Teori dan Praktek Konseling dan Psikoterapi, terj. E. Koeswara, Bandung: PT Eresco.

Dewa Ketut Sukardi. (2000). Pengantar Pelaksanaan Program Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Rineka Cipta.

Fadila, A. F. (2019). Penilaian Diri Mahasiswa terhadap Pemahaman Konservasi Nilai dan Karakter dalam Marugito A2/B1 (Doctoral Dissertation, UNNESA).

Faseh dan Khusumadewi. (2020). Studi Tentang Perencanaan Karier Peserta Didik SMA Negeri 7 Surabaya Ditinjau Dari Latar Belakang Etnis. Jurnal BK UNESA, 10(3).

Farozin, M., dkk. (2016). Panduan Operasional Penyelenggaraan Bimbingan dan Konseling Sekolah Menengah Atas (SMA). Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Direktoral Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan.

Fatimah, E. (2006). Psikologi Perkembangan (Perkembangan Peserta Didik). Bandung: Pustaka Setia.

Irmayanti, R. (2019). Perencanaan Karier Pada Peserta Didik SMP. Quanta, 3(1), 1-6.

Karohama., Wibowo & Tadjri. (2017). Model Bimbingan Kelompok dengan Teknik Modeling untuk Meningkatkan Kematangan Karier Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, 6(1), 68-76.

Komalasari, G. (2011). Teori dan Teknik Konseling. Jakarta: Pt. Indeks.

Mugiharso, Heru, dkk. (2006). Bimbingan dan Konseling. Semarang: UNNES Press.

Nurihsan, A. J. (2014). Bimbingan dan Konseling: dalam Berbagai Latar Kehidupa. Bandung: Refika Aditama.

Permadi, N. E. (2016). Masalah-Masalah yang Dihadapi Peserta Didik dalam Perencanaan Karier dan Implikasinya terhadap Pelayanan Bimbingan Karier. Jurnal Penelitian Bimbingan dan Konseling, 1(2).

Prayitno dan Amti. (2004). Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Bineka Cipta.

Puspitaningrum, T. D. (2018). Teknik Modeling terhadap Perencanaan Karier Peserta Didik SMA. G-Couns: Jurnal dan Konseling, 3(1).

Rifa’i, A & Anni, C. (2009). Psikologi Pendidikan. Semarang: Unnes Press.

Siahaan, M. (2014). Kurikulum 2013 dan Penilaian Diri. Online www. Ippm. Uph. Edu, Diakses. 01 Februari 2020

Sukardi dan Sumiati. (1993). Panduan Perencanaan Karier. Surabaya: Usaha Nasional.

Sukardi, D. K. (1994). Psikologi Pemilihan Karier. Jakarta: Rineka Cipta.

Sukardi, D. K. (2008). Pengantar Pelaksanan Program Program Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.

Sutrino, B. (2013). Perencanaan Karier Siswa SMK (Sebuah Model Berbasis Pengembangan Soft-Skill). Jurnal VARIDIKA, 25(1).

Syahril dan Ahmad, R. (1987). Pengantar Bimbingan dan Konseling. Padang: Angkasa Raya.

Tohirin. (2014). Bimbingan Konseling di Sekolah dan Madrasah Berbasis Integrasi. Jakarta: Rajawali Press.

Witriani, R., Rosmawati, R., & Saam, Z. (2015). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok terhadap Perencanaan Karier Siswa dalam Memasuki Perguruan Tinggi Kelas X SMA Negeri 2 Pekanbaru Tahun Pelajaran 2014/2015 (Doctoral Dissertation, Riau University).

Yusuf, A. (2019). Kajian Literatur Dan Teori Sosial Dalam Penelitian. (Kelompok 2).

Yusuf, S. (2011). Psikologi Perkembangan Anak dan remaja. Jakarta: Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2020-03-17