BIMBINGAN KELOMPOK MELALUI TEKNIK ROLE PLAYING TERHADAP PERILAKU BULLYING SISWA SMA

Authors

  • Irma Wulandari IKIP Siliwangi
  • Rima Irmayanti IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/fokus.v2i4.5256

Abstract

The purpose of this research  was to determine the use of group guidance services with role playing techniques to overcome the bullying behavior of high school students.  Bullying behavior is a problem that is often faced by adolescent peer refusal to lead to the emergence of bullying behavior in students.  Increased cognitive abilities and awareness of adolescents can prepare teens to deal with stress and emotional fluctuations effectively, many adolescents cannot manage their emotions effectively.  As a result, adolescents are prone to anger, less able to control emotions, which can then lead to the emergence of various problems with negative emotions, one of which is bullying.  The method used in this research is a literature review that refers to previous studies and based on data from related sources.  Based on the results of several previous studies indicate that the implementation of group guidance with effective role playing techniques and helps in overcoming the bullying behavior of high school students.

Keywords:    Bullying, Group Guidance, Role Playing

References

Fitriadi, M. (2016). Studi Kasus Peserta Didik Bullying pada Kelas VIII di SMP Negeri 2 Semparuk. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(10).

Ginting, R. L. (2013). EFEKTIVITAS BIMBINGAN MELALUI TEKNIK ROLE PLAYING UNTUK MENANGGULANGI PERILAKU BULLYING SISWA: Studi Kuasi Eksperimen terhadap Siswa Kelas XI SMA Perguruan Kristen Methodist Indonesia 1 (PKMI 1) Medan Sumatera Utara Tahun Ajaran 2012/2013 (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Hamid, I. (2018). Penerapan Teknik Sosiodrama Dalam Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Interpersonal Siswa SMK Negeri 8 Makassar. Jurnal Mimbar Kesejahteraan Sosial, 1(1).

Irmayanti, R. (2018). Teknik Bimbingan dan Konseling Ruang Lingkup Sekolah. Prodi Bimbingan dan Konseling: IKIP Siliwangi.

Kurniawan, D. E., & Pranowo, T. A. (2018). Pengembangan Model Bimbingan Kelompok dengan Teknik Sosiodrama untuk Mengatasi Perilaku Bullying. Jurnal Fokus Konseling, 4(1), 126-135.

Latifah, U. N. (2018). PENGARUH BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK ROLE PLAYING TERHADAP PENINGKATAN PEMAHAMAN PERILAKU BULLYING (Penelitian pada Siswa Kelas X IS1 SMA Muhammadiyah 1 Kota Magelang) (Doctoral dissertation, Skripsi, Universitas Muhammadiyah Magelang).

Nurihsan, A. J. (2014). Bimbingan & Konseling Dalam Berbagai Latar Kehidupan. Bandung: PT Refika Aditama.

Rahman, A. (2019). PENGARUH TEKNIK ROLE PLAYING PADA BIMBINGAN KELOMPOK TERHADAP BERKURANGNYA PERILAKU BULLYING SISWA BERMASALAH DI SMK NEGERI 1 BARRU. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 6(2), 55-65.

Syarif, K., & Hasibuan, M. L. (2014). PENGARUH PEMBERIAN LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK TEKNIK ROLE PLAYING DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN SOSIAL SISWA KELAS XI IPA 2 SMA NEGERI 1 MEDAN TAHUN AJARAN 2013/2014.

Suherman, M. M. (2016). Efektivitas Strategi Permainan dalam Mengembangkan Self-Control Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 16(2), 194-201.

Widyaningrum, D., & Sumarwoto, V. D. (2016). Penerapan bimbingan sosial berbantuan metode sosiodrama untuk mengurangi perilaku bullying siswa pada kelas VIII SMP Negeri 1 Bendo Kabupaten Magetan. Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 5(1).

Yuliani, R. (2013). Emosi Negatif Siswa Kelas XI SMAN 1 Sungai Limau. Jurnal Ilmiah Konseling, 2(1), 151-155.

Yusuf & Juntika. (2014). Landasan Bimbingan & Konseling. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Yusuf, A. & Khasanah, U. (2019). Kajian Literatur Dan Teori Sosial Dalam Penelitian. (kelompok 2). Ekonomi Syariah: Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Sorong

Downloads

Published

2019-07-22