GAMBARAN MOTIVASI BELAJAR PESERTA DIDIK SAAT PANDEMI COVID 19 (Studi Kasus pada Peserta Didik Kelas VII SMP N 1 Arjasari yang sedang Belajar dari Rumah karena Pandemi Covid 19)

Authors

  • Iis Islami Kartini IKIP Siliwangi Bandung
  • Euis Eti Rohaeti IKIP Siliwangi
  • Siti Fatimah IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/fokus.v3i4.5334

Abstract

Covid 19 is a new virus found in China and has now spread throughout the territory of Indonesia. This incident is certainly very influential for the learning motivation of students because students will feel bored with studying at home. The purpose of this study was to describe the learning motivation of grade VII students at SMP N 1 Arjasari during the Covid-19 pandemic. This research uses descriptive qualitative method which is a case study. The data collection techniques are interviews and documentation. The results showed that the five students at SMP N 1 Arjasari still had motivation of learning with the categories of having student aspirations and aspirations, student abilities, student conditions, and student environmental conditions.  

Keywords: Covid-19,  Motivation of Learning

References

A.M Sardiman. (2018). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Depok:PT. RajaGrafindo Persada

Fatimah, S. (2018). Siti Pendampingan Perencanaan Karir dalam meningkatkan Self Efficacy Siswa SMK. Psikodaktika: Jurnal Ilmu Pendidikan, Psikologi, Bimbingan dan Konseling, 3(1), 1-11.

Fei Zhou, dkk. (2020). Clinical course and risk factors for mortality of adult inpatient with COVID -19 in Wuhan, China: a retrospective cohort study. The Lancet. (Online). 395 (10229). 1054-1062

H. Dasrun & Noeraida. (2020). Pengalaman Komunikasi Siswa Melakukan Kelas Online Selama Pandemi Covid-19. (Online). 3 (2). 172-182

H. Hermus & Maria E.S. (2018). Peran Orang Tua dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V di Sekolah Dasar Inpres Iligetang. Jurnal Riset Pendidikan Dasar. (Online). 1 (2). 129-139

Harianti, R., & Amin, S. (2016). Pola asuh orangtua dan lingkungan pembelajaran terhadap motivasi belajar siswa. Curricula: Journal of Teaching and Learning, 1(2).

Hanurawan Fattah. (2016). Metode Penelitian Kualitatif untuk Ilmu Psikologi. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada

K.U.A.R. Dian dkk. (2020). Pendidikan dalam Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Sinestesia. (Online). 10(1). 41-48

Kartono, K. (2017). Pengaruh Minat dan Motivasi Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Pendidikan kewarganegaraan. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(3), 241-250.

Kompri. (2016). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa. Bandung: PT Rosda Karya.

M. Dodi, Ganjar Nugraha & Tita Rosita. (2018). Meningkatkan Motivasi Belajar melalui Penerapan Layanan Bimbingan Klasikal untuk Peserta Didik IX IPS 2 yang Tinggal di Pondok Pesantren SMA Darul Falah Cihampelas. (Online). 1 (3). 103-110.

Masfiah, S., & Putri, R. V. (2019). Gambaran Motivasi Belajar Siswa yang Kecanduan Game Online. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling dalam Pendidikan), 2(1), 1-8.

M. J. Selfie. (2020). Segudang Masalah Belajar dari Rumah karena Covi-19. https://tirto.id/segudang-masalah-belajar-dari-rumah-karena-corona-covid-19-eGqQ. (diakses tanggal 17 April 2020)

Riyanto Yatim. (2010). Metodologi Penelitian Pendidikan. Surabaya: SIC

Rusdiana dkk. (2020). Penerapan Model POE2WE Berbasis Blended Learning Google Classroom pada Pembelajaran Masa WFH Pandemic Covid-19. Digital Library UIN SGD. (Online). 1-10

S. S Nana. (2011). Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

T.W. Yoga & Liliek Desamawati. (2015). Peran Tutor dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik melalui Pendekatan Andragogi di Rutan Banjarnegara. Journal of Non Formal Education and Community Empowerment. (Online). 4(1). 71-78

Downloads

Published

2020-07-01