TEKNIK TERAPI REALITAS DALAM MENINGKATKAN CITRA DIRI NEGATIF DILIHAT DARI RENDAHNYA KONSEP DIRI SISWA

Authors

  • Suci Nur Pratiwi IKIP Siliwangi
  • Siti Fatimah IKIP Siliwangi
  • Alvian Agung Nurhaqy IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/fokus.v4i6.8193

Keywords:

Body- Image , Self-Concept , Reality Therapy Counseling

Abstract

This study aims to describe the negative self-image caused by the low self-concept in students of SMAN 1, Lareh Sago Halaban District, Lima Puluh Kota District. This research uses the literature review method. The results show that a person's self image can become unbalanced and distorted or unhealthy for many reasons. The lack of students' academic skills and abilities makes them insecure so that they display a negative self-image from an indication of their low self-concept. Therefore the solution for this is to provide guidance and counseling services by BK teachers who work in school. From this phenomenon and various solutions applied by several studies, the most appropriate and effective solution is to provide reality therapy counseling services with the aim of paying attention on the behavior of the counselee. A succesfull personality is achieved by te desire of the individual himself to change it, of course not forgetting self awareness and responsibility.

 

References

Afifuddin, 2014, Metodologi Penelitian Kualitatif, bandung: Pustaka Setia.

Amalia, A. (2019). Terapi Realitas Untuk Mengendalikan Self Control Pada Seorang Remaja Yang Melakukan Bullying Di Desa Bendet Kecamatan Diwek Kabupaten Jombang Skripsi.

DeVito, J. A. (2011). Komunikasi Antarmanusia. Tanggerang Selatan: Karisma Publishing Group.

Fitts, W.H, The Self Concept and Self Actualization, (1st ed), Western Psychological Service, Los Angeles, 1971.

Folastri, S., & Prasetyaningtyas, W. E. (2017). Gambaran konsep diri siswa di sekolah menengah kejuruan sumbangsih Jakarta Selatan. TERAPUTIK: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 1(1), 33.

Hidayat, R., Malfasari, E., & Herniyanti, R. (2019). Hubungan Perlakuan Body Shaming dengan Citra Diri Mahasiswa. Jurnal Keperawatan Jiwa, 7(1), 79-86.

Hurlock. 1980. Psikologi Perkembangan. Jakarta: PT. Aksara Pratama.

Kholisoh, N., & Wahyuni, D. E. (2017). Media Sosial Youtube sebagai Sarana Membentuk Citra Diri (Studi Kasus Personal Branding Laurentius Rando). Prosiding Konferensi Nasional Komunikasi, 1(01).

Kiling, B. N., & Kiling, I. Y. (2015). Tinjauan konsep diri dan dimensinya pada anak dalam masa kanak-kanak akhir. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan dan Bimbingan Konseling, 1(2), 116-124.

Pebriani, S. Ibrahim, Y. & Khairani. 2017. Hubungan Citra Diri Dengan Komunikasi Interpersonal Siswa di Sman 1 Kecamatan Lareh Sago Halaban Kabupaten Lima Puluh Kota. Makalah dipresentasikan dalam International Counseling and Education Seminar ICES 2017. Padang, Indonesia, 16 Oktober 2017.

Sukoco, K. W. (2018, November). Konseling Individu Melalui Cyber Counseling Terhadap Pembentukan Konsep Diri Peserta Didik. In Seminar Nasional Bimbingan Konseling (Vol. 2, No. 1, pp. 87-91).

Streubert, H.J., & Carpenter, D.R. (2003). Qualitative research in nursing: Advancing the Suhardita, K. (2011). Efektivitas penggunaan teknik permainan dalam bimbingan kelompok untuk meningkatkan percaya diri siswa. Edisi khusus, 8(1), 127.

Sunastiko, K. P., Frieda, N. R. H., & Putra, A. (2013). Hubungan Antara Citra Diri (Self Image) dengan Perilaku Konsumtif Dalam Pembelian Produk Kosmetik Pada Mahasiswi Fakultas Hukum Universitas Diponegoro Semarang. Empati, 2(3), 52-59.

Suwartono, 2014. Dasar-Dasar Metodologi Penelitian, Yogyakarta: Andi Offset. Universitas Negeri Malang, 2017, Pedoman Penulisan Karya Ilmiah, Semarang: UM Press.

Syamsu Yusuf L. N dan Juntika Nurihsan, Landasan Bimbingan dan Konseling, Cet.8 (Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2014), hlm., 5.

Widiarti, P. W. (2017). Konsep diri (self concept) dan komunikasi interpersonal dalam pendampingan pada siswa SMP se kota Yogyakarta. Informasi, 47(1), 135-148.

Yumni, H., Loetfia Dwi, R., & Siswari, N. K. P. (2012). Konsep Diri Mahasiswa Dengan Acne Vulgaris Self Concept Of Students With Acne Vulgaris. Jurnal Keperawatan, 5(2), 49-53.

Yusra, T. (2018). Konseling realitas: meningkatkan sikap toleran siswa terhadap keragaman budaya. In Prosiding Seminar Nasional Bimbingan dan Konseling (Vol. 2, No. 1, pp. 32-37).

Downloads

Published

2021-11-23