LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK SELF MANAGEMENT TERHADAP PERILAKU KONFORMITAS SISWA KELAS XI MA AL-MUKHTARIYAH MANDE

Authors

  • Putri Nabila Nursadeli IKIP Siliwangi
  • Siti Fatimah IKIP Siliwangi
  • Maya Masyita Suherman IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/fokus.v4i6.8289

Keywords:

Konformitas teman sebaya , bimbingan kelompok

Abstract

Conformity is conformity to attitudes and behavior with the values of the rules that apply in the Conformity is conformity to attitudes and behavior with the values of the rules that apply in the individual's social environment. Conformity in adolescent peers seeks and obtains information about the group with the aim that the individual can behave in accordance with the norms that apply in the group. Conformity in the peer environment has two characteristics, namely positive conformity and negative conformity. The purpose of the study was to find out how the implementation of group guidance services was carried out, to find out how students responded during the implementation of group guidance and to know the results of the implementation of group guidance services. The method used in this study is a qualitative descriptive method. Data collection techniques used in this research are interview, observation and documentation techniques. The subjects in this study were one teacher of guidance and counseling and five students of class XII MIPA 1. Based on the results obtained by researchers, it can be concluded that students have performed conformity behavior, both in a positive direction and in a negative direction. The provision of self-management technique group guidance services is useful for students in adding insight and information about conformity behavior, increasing students' awareness of which conformity behavior is good to do and good to leave.

References

Abidin, U. K., & Anam, S. (2019). Fenomena Geng Santri (Pengaruh Konformitas Kelompok Teman Sebaya terhadap perilaku Positif dan Negatif Geng Santri di Pondok Pesantren). Miyah: Jurnal Studi Islam, 13(01), 98-125.

Hidayat, R., & Julaeha, S. (2020). Layanan Bimbingan Pribadi Pada Siswa Sma Negeri 4 Cimahi Yang Memiliki Citra Tubuh Rendah. Fokus (Kajian Bimbingan & Konseling dalam Pendidikan), 3(1), 9-15.

Erlangga, E. (2017). Bimbingan Kelompok Meningkatkan Keterampilan Berkomunikasi Siswa. PSYMPATHIC: Jurnal Ilmiah Psikologi, 4(1), 149-156.

Hikmawati, F. (2016). Bimbingan dan konseling. Rajawali Press.

Irmayanti, Rima.(2018). Teknik Bimbingan dan Konseling Ruang Lingkup Sekolah. Bandung : Prodi Bimbingan Dan Konseling IKIP Siliwangi.

Juraida, J. (2015). Pelaksanaan Layanan Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Ketakwaan Siswa Terhadap Tuhan Yang Maha Esa di Mts Negeri Mulawarman Banjarmasin. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur: Berbeda, Bermakna, Mulia, 1(3).

Megantari N.D.N. P., & Antari, N.N.M. (2014).Penerapan Konseling Behavioral Dengan Strategi Self-Management Untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Siswa Kelas X MIA-4 SMA Negeri 3 Singaraja. E-Journal Undiksa Jurusan Bimbingan Konseling 2, no. 1: h. 5

Mufidah, L., & Nursalim, M. (2010). Penggunaan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Diskusi Kelompok untuk Meningkatkan Minat belajar Siswa. Jurnal Mahasiswa BK UNESA.(Online).

Nurihsan, A.J.(2014). Bimbingan dan Konseling dalam Berbagai Latar Kehidupan. Bandung : PT Reika Aditama.

Nursalim. (2013). Strategi & Intervensi Konseling. Jakarta: Akademia Permata.

Nurfadillah, I. (2014). Penerapan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Diskusi untuk Meningkatkan Kemampuan Interaksi Sosial Siswa Kelas Viii-7 SMP Negeri 1 Dawarblandong Mojokerto. Jurnal BK UNESA, 4(3).

Nurdjana Alamri, (2015) “Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Self Management Untuk Mengurangi Perilaku Terlambat Masuk Sekolah (Studi Pada Siswa Kelas X SMA 1 Gebog Tahun 2014/2015), Jurnal Konseling GUSJIGANG 1, no. 1 h. 3.

Putri, L. R. (2017). Pengaruh Konformitas Teman Sebaya Terhadap Perilaku Membolos Pada Remaja SMKN 10 Semarang (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Semarang).

Sartika, M., & Yandri, H. (2019). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Terhadap Konformitas Teman Sebaya. Indonesian Journal of Counseling and Development, 1(1), 9-17.

Sarmin.(2017). Konselor Sebaya: Pemberdayaan Teman Sebaya dalam Sekolah Guna Menanggulangi Pengaruh Negatif Lingkungan : BRILLIANT: Jurnal Riset dan Konseptual Volume 2 Nomor 1, Februari 2017

Sari, E. S. N. (2014). Tingkat Konformitas Siswa Sekolah Menengah Atas (Studi Deskriptif pada Siswa Kelas XII SMA Stella Duce 2 Yogyakarta Tahun Ajaran 2014/2015 dan Implikasinya terhadap Usulan Topik-Topik Bimbingan Pribadi Sosial.

Suminar, E., & Muntari, T. (2015). Konsep Diri, Konformitas dan Perilaku Konsumtif pada Remaja. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 4(02).

Vignoli, E. (2015). Career indecision and career exploration among older French adolescensts: The specific role of general trait anxiety and future school and career anxiety. Journal of Vocational Behavior, 89, 182-191.

Wahyuni, C. L., Nurdin, S., & Nurbaity. (2018). Kematangan Karir Siswa SMA Negeri 1 Bandar Dua Pidie Jaya. Ilmiah Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 3 (4), 10-18.

Yusuf, Syamsu. (2016). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2021-11-28