LAYANAN KONSELING KELOMPOK MELALUI ZOOM MEETING DENGAN TEKNIK CINEMATHERAPHY TERHADAP MOTIVASI BELAJAR KELAS XI
DOI:
https://doi.org/10.22460/fokus.v5i2.8375Keywords:
Cinematheraphy, Counseling, Motivational LearningAbstract
The purpose of this study is to find out the implementation, response of teachers and students, difficulties, and the impact of the implementation of group counseling services through Zoom Meeting with cinematheraphy techniques on the motivation of learning students of grade XI SMA Dar El-Fikri Cianjur. Research uses techniques by taking data through observations and interviews. Interviews were conducted to counseling guidance teachers, principals, deputy principals, teachers and students. This study found that 1) group counseling services stage formation of the transition stage, the stage of activities and closure and evaluation 2) The response of teachers and students is quite good, very comfortable, enthusiastic in learning, and can support from teachers, 3) Difficulties experienced by students, namely facilities and infrastructure and home conditions; and 4) Obstacles experienced by teachers, namely time, coordination, lack of knowledge of BK teachers, infrastructure facilities.
References
Emda, A. (2018). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172. https://doi.org/10.22373/lj.v5i2.2838
Fauziah, Nurhasanah, & Nurbaity. (2017). KESULITAN GURU BIMBINGAN DAN KONSELING DALAM MENGATASI MASALAH SISWA DI SMPN 4 TAKENGON. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 21–25. http://www.elsevier.com/locate/scp
Fitri, E. N., & Marjohan. (2016). Manfaat Layanan Konseling Kelompok Dalam Menyelesaikan Masalah Pribadi Siswa. Jurnal Educatio, 2(2), 19–23.
Fransisca Recta Permatasari, M. N. (2019). Media Cinema Theraphy Pada Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII SMPN 51 Surabaya. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 115. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-bk- unesa/article/viewFile/29144/26688
Gregerson, M. B. (2010). The Cinematic Mirror for Psychology and Life Coaching. Springer Science+Business Media.
Hariyadi, S., Wijayanti, P., & Herdiyanto, R. H. A. (2019). Hambatan Cinema Therapy Sebagai Layanan Konseling di Sekolah. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 4(3), 266. https://doi.org/10.28926/briliant.v4i3.324
Kartikasari, L. T. (2016). Pengaruh Bimbingan Kelompok Teknik Cinema Therapy terhadap Rasa Percaya Diri Siswa kelas X SMA Negeri 4 Kediri. Artikel Skripsi, 01(08), 1–13.
Manuardi, A. R. (2019). The Language Style of Prospective Counselors in Islamic Perspectives: Implications for Career Counseling. KONSELING RELIGI Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 10(2), 19–38.
Manuardi, A. R. (2021). Konseling Dengan Strategi Restrukturisasi Kognitif Serta Pengaruhnya Terhadap Efikasi Diri Performansi Akademik. QUANTA:Institut Keguruan Dan Ilmu Pendidikan (IKIP) Siliwangi, 5(2), 46–55. https://doi.org/10.22460/q.v1i1p1- 10.497
Manuardi, A. R., & Fatimah, S. (2021). E-COUNSELING IKIP SILIWANGI SEBAGAI PRIMADONA ( Kajian dalam Perspektif Teknologi Informasi dan Komunikasi Bimbingan & Konseling ). Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 11(1), 38–47.
Manuardi, A. R., & Mustopa, S. (2021). Implementasi Restrukturisasi Kognitif Model Coping Thought Dalam Setting Konseling Kelompok. QUANTA:Institut Keguruan Dan Ilmu Pendidikan (IKIP) Siliwangi, 5(1), 1–8. https://doi.org/10.22460/q.v1i1p1-10.497
Megawati, M., & Kahar, F. (2017). Pengaruh Komunikasi Orang Tua Dengan Guru terhadap Peningkatan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Office, 3(1), 33. Emda, A. (2018). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172. https://doi.org/10.22373/lj.v5i2.2838
Moleong, L. J. (2011). Metodologi Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.
Ningsih, A. M., Hidayat, D. R., & Setiyowati, E. (2016). PENGARUH PENGGUNAAN CINEMATHERAPY TERHADAP PENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR SISWA.
Insight: Jurnal Bimbingan Konseling, 5(1), 1. https://doi.org/10.21009/insight.051.01 Sapiana. (2013). Pengaruh Bimbingan Kelompok Tehnik Cinema Therapy Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas X Multimedia Di SMK Negeri 1 Limboto Kabupaten Gorontalo.
Universitas Negeri Gorontalo.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D.
Alfabeta.
Sukmadinata, N. S. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Rosdakarya.
Suwanto, I., & Tamyizatun Nisa, A. (2017). Cinema therapy sebagai intervensi dalam
konseling kelompok. Proceedings | Jambore Konselor, 3, 147–152.
Syah, M. (2010). Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru (XV). Remaja Rosdakarya.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling dalam Pendidikan)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.