LAYANAN BIMBINGAN KARIER BERBASIS ONLINE MELALUI TEKNIK DISKUSI KELOMPOK DALAM PENGAMBILAN KEPUTUSAN KARIER SISWA SMA
DOI:
https://doi.org/10.22460/fokus.v4i5.8394Keywords:
Career Guidance, Group Discussion, Career Decision MakingAbstract
Career decision-making is the process of determining one of two or more choices related to intentional work/further education. This research aims to find out how the Implementation of Online-based Career Guidance Services through Group Discussion Techniques in career decision making, teacher and student response, student difficulties, as well as obstacles experienced by BK teachers regarding Online-based Career Guidance services through Group Discussion Techniques in career decision making. The method study qualitative descriptive. Data obtained from results research in form words and explanations about a phenomenon that occurs. The subjects in this study were 1 BK Teacher, and 6 students of class XII Of State High School 1 Cisarua. The data collection procedure uses questionnaires, observations and interviews. Based on the results of research shows the findings in the field including students are not fully able to make career decisions well proven by the results of career decision making. There is only 1 student who has a career decision in the high category with a percentage of 17%, while 4 people with a moderate category with a percentage of 67%, and 1 person with a low category with a percentage of 17%. However, after being given career guidance services students find it helpful in their further education decision making.
References
Afrida, Y., & Iskandar, R. (2017). Pengembangan Sumber Daya Manusia Pada Lembaga Pusat
Karir Di Perguruan Tinggi Agama Islam Negeri. Maqdis: Jurnal Kajian Ekonomi
Islam, 2(2), 215-229.
Apriansyah, A., Hadiwinarto, H., & Mishbahuddin, A. (2018). Hubungan Antara Efikasi Diri
Dengan Kemampuan Pengambilan Keputusan Karir Siswa Man 2 Kota
Bengkulu. Consilia: Jurnal Ilmiah Bimbingan dan Konseling, 1(3), 1-11.
Arifin, A. A., & Saleh, I. (2015). Teknik Two Stay Two Stray dalam Bimbingan Kelompok
bps.go.id (
Jurnal Psikologi Pendidikan & Konseling Vol, 1(1). Badan Pusat Statistik (bps.go.id)
Untuk Meningkatkan Wawasan Siswa Dalam Pemilihan Jurusan di Perguruan Tinggi
Negeri.
Daulay, T. (2017). Pengaruh Pemberian Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Expository
Terhadap Perencanaan Pilihan Karir Siswa Kelas X Ipa 6 Sma Negeri 12 Medan TA
/2017 (Doctoral dissertation, UNIMED).
Hartinah, G., & Wibowo, M. E. (2015). Pengembangan model layanan informasi karir berbasis
life skills untuk meningkatkan pemahaman dalam perencanaan karir siswa sma.
Kurniasari, R. I., Dariyo, A., & Idulfilastri, R. M. (2018). Hubungan Antara Self-Efficacy
dengan Pengambilan Keputusan Karier pada Mahasiswa Tingkat Akhir Fakultas
Psikologi.
Maulana, Y., & Yanti, L. E. (2018). Efektivitas Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Diskusi
-157.
FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling dalam Pendidikan), 3(4), Didaktikum, 15(4).
FOKUS Volume 4, No. 5, September 2021 348
, 05 Mei). Tingkat Pengangguran Terbuka (TPT) sebesar 4,99 persen diakses
pada 20 februari 2021
Bimbingan Konseling, 4(1).
Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 3(1), 1-19.
Peraturan Pemerintah Republik Indoesia No. 17 Tahun 2010 pasal 76 ayat 1 tentang Pengeloaan dan Penyelenggaraan Pendidikan.
Journal of Psychology, 5(1), 157-174. dan Sosial, 2(3), 134-143.
Philanthropy: Jurnal Psikologi Kepribadian
Surat Edaran Kemdikbud Nomor 4 Tahun 2020 tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan Dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease (COVID- 1 9)
worldpopulationreview.com (2021) Unemployment By Country 2021 diakses pada 20 Februari 2021 Unemployment By Country 2021 (worldpopulationreview.com)
Jurnal
Untuk Meningkatkan Pengambilan Keputusan Karir Siswa. Guidance, 15(01), 11-19.
Masfiah, S., Hendriana, H., & Suherman, M. M. (2020). Layanan Bimbingan Karier untuk
Siswa SMP Kelas IX.
Mastuti, S. (2014). Meningkatkan Disiplin Belajar Melalui Layanan Bimbingan Kelompok
dengan Teknik Diskusi Kelompok.
Meitasari, A., Mulia, E. C. A., & Chasanah, L. I. (2021). Problematika bimbingan dan
konseling bidang karier peserta didik SMA: A systematic literature review
(SLR). TERAPUTIK: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 5(1), 69-76.
Pribadi, A. S., Erlangga, E., & Wangge, M. Y. (2021). Hubungan Antara Konsep Diri
Akademik dengan Pengambilan Keputusan Karier pada Siswa SMP.
Pritaningrum, M., & Hendriani, W. (2013). Penyesuaian diri remaja yang tinggal di Pondok
Pesantren Modern Nurul Izzah Gresik pada tahun pertama.
Sari, K., & Suryahadikusumah, A. R. (2020). Identifikasi kendala guru BK kelompok millenials
dalam menggunakan ICT di kota Palembang.Teraputik: Jurnal Bimbingan dan
Konseling, 4(1), 49-56.
Wahyu Kurniawan, C., Hartini, S., Susilowati, N., & BudiPrabowo, A. (2020). Meningkatkan
Pemahaman Siswa Dalam Pengambilan Keputusan Karir Melalui Bimbingan Kelompok
Dengan Teknik Diskusi Pada Siswa Kelas XII di SMA Muhammadiyah 7 Yogyakarta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling dalam Pendidikan)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.