BIMBINGAN KELOMPOK BERBASIS ONLINE DENGAN TEKNIK DISKUSI UNTUK SISWA SMP NEGERI 2 SOREANG YANG MEMILIKI MINAT BELAJAR BAHASA INGGRIS RENDAH

Authors

  • Ahmad Dimyati Mawaridz IKIP Siliwangi
  • Euis Eti Rohaeti IKIP Siliwangi
  • Tita Rosita IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/fokus.v5i1.8478

Keywords:

Group Guidance, group discussion technique

Abstract

This study aims to obtain results from the implementation of online-based group guidance with discussion techniques for students of SMP Negeri 2 Soreang who have low interest in learning English, student responses after being given online-based group guidance for students of SMP Negeri 2 Soreang who have low interest in learning English. , as well as the problems faced by BK teachers and students when implementing online-based group guidance services for students of SMP Negeri 2 Soreang who have low interest in learning English. This research is a descriptive study with a qualitative approach where observations, interviews and documentation are used for data collection. In this study, the research population was taken from class VIII-H of SMP Negeri2 Soreang, totaling 38 students, by taking a sample of 6 students. Where before the service was given, students seemed not enthusiastic about participating in learning, less active and always late in collecting assignments. The online-based group guidance was carried out in four meetings. The discussion at the first meeting discussed broad interests, the second meeting discussed interest in learning, the third meeting discussed the problems faced by students and their solutions, and at the fourth meeting evaluation and follow-up were carried out. The results showed a good impact where students were eager to learn, active in learning and discussion and able to be on time in submitting assignments.

References

Ariastuti, A., & Wahyuddin, H. M. (2014). Peningkatan Minat Belajar Bahasa Inggris Siswa Melalui Media Audio Visual Di SMP Negeri 1 Klaten. Kajian Linguistik dan Sastra, 26 (1), 32-41.

Djaali. (2008). Psikologi Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara Djamarah, S. B. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Haolah, S., Rohaeti, E. E., & Rosita, T. (2020). Penerapan Bimbingan Kelompok Teknik Role Playing Untuk Meningkatkan Kematangan Karier. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling dalam Pendidikan), 3(1), 1-8.

Haryati, A. (2020). Online Counseling Sebagai Alternatif Strategi Konselor dalam Melaksanakan Pelayanan E-Counseling di Era Industri 4.0. Bulletin of Counseling and Psychotherapy, 2(2), 27-38.

Indonesia, P. R. (2003). Undang-undang Republik Indonesia nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional. Departemen Pendidikan Nasional.

Mufidah, L., & Nursalim, M. (2010). Penggunaan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Diskusi Kelompok Untuk Meningkatkan Minat belajar Siswa. Jurnal Mahasiswa BK UNESA.(Online).

Muhibbinsyah. (2016). Pisikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nasti, S. (2014). Model Bimbingan Kelompok Berbasis Ajaran Islam untuk

Meningkatkan Konsep Diri Siswa. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Nursalim, M dan Suradi. (2002). Layanan Bimbingan dan Konseling. Surabaya: UNESA

University Press.

Prahardika, F. (2020). Peran taman baca masyarakat silayung dalam meningkatkanliterasi

informasi. Jurnal Comm-Edu, 3(1), 50–55

Prayitno. (1995). “Layanan Bimbingan dan Konseling Kelompok (Dasar dan Profil)” .

Jakarta: Ghalia Indonesia

Prayitno. (2009). Layanan Bimbingan dan Konseling Kelompok Dasar dan Profil.

Jakarta: Ghalia Indonesia.

Rifai, N. M. (2018). Efektivitas Teknik Diskusi Kelompok Untuk Meningkatkan EfikasiDiri

Siswa Kelas X SMAN 6 Kediri Tahun Ajaran2016/2017. SimkiPedagogia, 02(04). Romlah, T. (2001) Teori dan Praktek Bimbingan Kelompok. Malang: Universitas Negeri

Malang.

Sabri, A. (2007). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Pedoman Ilmu Jaya Safari.

(2012). Indikator Minat Belajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Sari, A. P. (2016). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Melalui Diskusi Kelompok pada

Siswa Kelas VIII SMP Hamong Putera Ngaglik. Jurnal Riset Mahasiswa

Bimbingan Dan Konseling, 10(5), 392–399.

Satori, D. (2011) Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung : Alfabeta.

Shaw, H. E., & Shaw, S. F. (2006). Critical ethical issues in online counseling: Assessing

current practices with an ethical intent checklist. Journal of Counseling &

Development, 84(1), 41-53

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta Sukardi, D. K. (2008). Bimbingan dan Konseling Di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta. Sukardi, D. K. (2008). Pengantar Pelaksanaan Program Bimbingan dan Konseling di

Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.

Walgito, B. (2005) Bimbingan dan penyuluhan di sekolah, Universitas Gajah Mada :

yayasan penerbitan.

Winataputra U.S, Defli R., Pannen P., dkk. (2002) Strategi Belajar Mengajar, Jakarta:

Universitas Terbuka

Yahya, S., Supardi, K. I., & Masturi. (2017). Satesik (Sains, Teknologi & Musik) untuk

Meningkatkan Minat Belajar dan Pemahaman Konsep Sains. Journal of Innovative Science Education, 6(1).

Downloads

Published

2022-01-21