PROFIL SISWA YANG MEMPUNYAI KEPERCAYAAN DIRI RENDAH DI SMA NEGERI 4 CIMAHI

Authors

  • Leni Marlina IKIP Siliwangi
  • Siti Fatimah IKIP Siliwangi
  • Riesa Rismawati Siddik IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/fokus.v5i2.8496

Keywords:

Student Profile, Confidence

Abstract

This research aims to be able to find out the confidence profile of class XI Ipa students, so that it can be known the number of students who have confidence in high, medium, and low categories. Self-confidence is a keyaninan or self-assessment of all that concerns ability, excess after deficiency. Confidence will continue to grow if trained and accustomed. The methods used in this study use qualitative approaches and descriptive methods. The sample in this study was taken in students of class XI Ipa at State High School 4 Cimahi, taking a sample of 35 students, including 11 men and 24 women. Data collection techniques in the form of spreading confidence questionnaires to students. So based on the results of the spread of this questionnaire can be concluded there are 20 students (57%) who are categorized as having high self-confidence, 10 students (29%) categorized as having moderate self-confidence, and 5 students (14%) who are categorized as having low self-confidence.

 

References

Adawiyah, D. P. R. (2020). Pengaruh Penggunaan Aplikasi TikTok Terhadap Kepercayaan Diri Remaja di Kabupaten Sampang. Jurnal Komunikasi, 14(2), 135–148.

Agustriyana, N. A., & Suwanto, I. (2017). Fully human being pada remaja sebagai pencapaian perkembangan identitas. Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia, 2(1), 9–11.

De Vega, A., Hapidin, H., & Karnadi, K. (2019). Pengaruh Pola Asuh dan Kekerasan Verbal terhadap Kepercayaan Diri (Self-Confidence). Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 433–439.

Dini, J. P. A. U. (2021). Peningkatan Kepercayaan Diri Anak Usia Dini melalui Kegiatan Jurnal Pagi. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 2250–2258.

Fiorentika, K., Santoso, D. B., & Simon, I. M. (2016). Keefektifan Teknik Self Instruction untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa SMP. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 1(3), 104–111.

Handayani, T. S. (2021). Kejadian Merokok Pada Remaja Pertengahan Dan Faktor Faktor Yang Mempengaruhina. Journal of Nursing and Public Health, 9(1), 89–100.

Ifdil, I., Denich, A. U., & Ilyas, A. (2017). Hubungan body image dengan kepercayaan diri remaja putri. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 2(3), 107–113.

Imro’atun, S. (2017). Keefektifan layanan konseling kelompok untuk meningkatkan kepercayaan diri siswa sekolah menengah pertama. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 2(2), 50–57.

Insan, A. C., Zukhra, R. M., & Lestari, W. (2021). Perbedaan Kosep Diri Remaja Pertengahan Yang Tinggal Bersama Orang Tua Dengan Remaja Pertengahan Yang Tinggal Di Aarama Sekolah. Jurnal Ilmu Keperawatan, 9(1).

Mulya, G., & Agustryani, R. (2020). Hubungan Antara Tingkat Kepercayaan Diri Dengan Prestasi Belajar Pendidikan Jasmani. Gladi: Jurnal Ilmu Keolahragaan, 11(1), 60–67.

Nisa, K., & Jannah, M. (2021). ). Pengaruh kepercayaan diri terhadap ketangguhan mental atlet bela diri. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 8(3), 36–45.

Nursaptini, M. S., Sobri, M., Sutisna, D., & Widodo, A. (2020). Profil Kemandirian Belajar Mahasiswa Dan Analisis Faktor Yang Mempengaruhinya: Komunikasi Orang Tua Dan Kepercayaan Diri. JPE (Jurnal Pendidikan Edutama, 7, 1–30.

Purnomo, E., Marheni, E., & Jermaina, N. (2020). Tingkat Kepercayaan Diri Atlet Remaja. JOSEPHA: Journal of Sport Science And Physical Education, 1(2), 1–7.

Saputri, L. K. (2020). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Kepercayaan Diri Remaja di SMK Borneo Lestari Banjarbaru. Dunia Keperawatan: Jurnal Keperawatan Dan Kesehatan, 8(1), 34–42.

Sugiono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan, Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta, Cv.

Syam, A., & Amri, A. (2017). Pengaruh kepercayaan diri (self confidence) berbasis kaderisasi IMM terhadap prestasi belajar mahasiswa (studi kasus di program studi pendidikan biologi fakultas keguruan dan ilmu pendidikan universitas muhammadiyah parepare). Jurnal Biotek, 5(1), 87–102.

Tanjung, H. S., & Nababan, S. A. (2018). ). Pengaruh penggunaan metode pembelajaran bermain terhadap hasil belajar matematika siswa materi pokok pecahan di kelas III SD Negeri 200407 Hutapadang. Bina Gogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1).

Tanjung, Z., & Amelia, S. (2017). Menumbuhkan kepercayaan diri siswa. JRTI (Jurnal Riset Tindakan Indonesia, 2(2).

Vandini, I. (2016). (2016). Peran kepercayaan diri terhadap prestasi belajar matematika siswa. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(3).

Downloads

Published

2022-03-13