GAMBARAN KONSEP DIRI SISWA DI MTS AL BIDAYAH

Authors

  • Resti Maelani IKIP Siliwangi
  • Heris Hendriana IKIP Siliwangi
  • Devy Sekar Ayu Ningrum IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/fokus.v5i5.8837

Keywords:

Self concept, Students

Abstract

This study aims to determine the description of students who have a negative self-concept at Mts Al Bidayah, West Bandung Regency. The use of methods or methods in this research is descriptive with a qualitative approach. The sampling technique used is purposive sampling technique. The technique in collecting data is using observation and interviews. As for measuring tools, researchers use AUM to reveal various problems students are facing. The result of the research is that there are 2 students who have a negative self-concept. The picture of negative self-concept in these students is as follows: the student has a feeling that other people's views of him are very irregular, the self-concept of the student is too stable and regular or can be said to be too rigid so that this type when he gets new information feels as a threat. and cause anxiety.

References

Dongoran, D., & Boiliu, F. M. (2020). Pergaulan teman sebaya dalam pembentukan konsep diri siswa. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2), 381-388.

Durado, A. A., Tololiu, T. A., & Pangemanan, D. H. (2013). Hubungan dukungan orang tua dengan konsep diri pada remaja di SMA Negeri 1 Manado. Jurnal Keperawatan, 1(1).

Ghufron. (2010). Teori-Teori Psikologi. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Handayani, D. (2017). Pengaruh Perhatian Orang Tua dan Konsep Diri Siswa Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(1).

Khalilah,E.,( 2017) Layanan Bimbingan dan konseling pribadi sosial dalam meningkatkan keterampilan hubungan sosial siswa.

Hurlock, E.B. (1993). Psikologi Perkembangan Anak ; Jilid 2. Jakarta: Erlangga.

Khesari, N. (2015). Hubungan antara penerimaan kelompok teman sebaya dengan konsep diri pada remaja (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Matematika Kelas Viii Smp Negeri Di Kecamatan Sausu Kabupaten Parigi Moutong. Mitra Sains, 5(2), 84-94.

Rokhmatika, L. (2013). Hubungan Antara Persepsi Terhadap Dukungan Sosial Teman Sebaya Dan Konsep Diri Dengan Penyesuaian Diri Di Sekolah Pada Siswa Kelas Unggulan. Jurnal BK UNESA, 1(1).

Saragi, M. P. D., Iswari, M., & Mudjiran, M. (2016). Kontribusi konsep diri dan dukungan orangtua terhadap motivasi belajar siswa dan implikasinya dalam pelayanan bimbingan dan konseling. Jurnal Koselor: Jurnal Profesi Konseling, 5(1), 1-14.

Sumiyati, T., Amri, B., & Sukayasa, S. (2017). Pengaruh Perhatian Orang Tua, Konsep Diri Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Tentang

Downloads

Published

2022-09-29