LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK SECARA DARING MELALUI TEKNIK DISKUSI KELOMPOK UNTUK MINAT BELAJAR SISWA KELAS VII SMPN 2 PURWAKARTA

Authors

  • Elyta Yustika Machmud IKIP Siliwangi
  • Heris Hendriana IKIP Siliwangi
  • Tuti Alawiyah IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/fokus.v6i2.9063

Keywords:

Interest in Learning, Group Discussions

Abstract

This study is based on the impact of the COVID-19 pandemic on implementation of Guidance and Counseling services in schools. Group guidance services given to students who have low learning interest problems. To assist online group guidance services, group discussion techniques are needed. This study used a qualitative research method. The data collection used was observation, interviews, and documentation. The subjects of this study were amount 5 students who had problems with low interest in learning. As a results obtained after providing online group guidance service using the group discussion technique there are changes in students. Based on research that online group tutoring services through group discussion techniques are effective in increasing the learning interest of class VII students of SMPN 2 Purwakarta.

 

References

Afriani, N. (2018). Layanan Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Dengan Teknik Diskusi Kelompok Pada Pelajaran Matematika Di Mts Al Muddakir Banjarmasin. Jurnal Mahasiswa Bk An-Nur: Berbeda, Bermakna, Mulia, 3(1).

Aminoto, Tugiyo dan Hairul Pathoni., (2014), Penerapan Media E-Learning Berbasis Schoology Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Materi Usaha dan Energi Di Kelas XI SMA N 10 Kota Jambi, Jurnal Sainmatika, 8(1)

Masya, H., & Efendi, A. (2015). Implementasi Bimbingan Kelompok Dengan Tekhnik Diskusi Untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta. Konseli: Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 2(1), 15-22.

Mufidah, L., & Nursalim, M. (2008). Penggunaan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Diskusi Kelompok Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa.

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta. Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif R&D. Bandung: Alfabeta

Yunitasari, R., & Hanifah, U. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Minat Belajar Siswa pada Masa COVID 19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(3), 232-243.

Downloads

Published

2023-03-30