The Effect of Learning Interest on The Results of Learning to Write Poetry Text using Problem Based Learning Method

Ratna Suminar(1*)

(1) IKIP Siliwangi
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to prove the effect of interest in learning with the results of learning to write poetry texts using the problem based learning method. The hypothesis tested is that there is an influence of interest in learning on writing poetry texts. The research subjects were 29 students of class VIII F MTs Negeri 2 Subang, West Java, in the 2020/2021 school year. The data comes from the results of learning to write poetry texts and the results of a learning interest questionnaire. Data were analyzed using SPSS 25 with product moment person correlation test to determine the relationship and regression test to determine the effect. Based on the results of statistical analysis, the results of the correlation test of 89.2% showed a very strong relationship between the results of learning to write poetry texts with interest in learning. The results of the regression test also prove that interest in learning has an effect of 79.5% on learning outcomes to write poetry texts. Meanwhile, 20.5% was influenced by other factors.

 

 

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk membuktikan pengaruh minat belajar dengan hasil belajar menulis teks puisi menggunakan metode problem based learning. Hipotesis yang diuji yaitu terdapat pengaruh minat belajar terhadap menulis teks puisi. Subjek penelitian adalah 29 orang siswa kelas VIII F MTs Negeri 2 Subang, Jawa Barat, tahun ajaran 2020/2021. Data bersumber dari hasil belajar menulis teks puisi dan hasil angket minat belajar. Data dianalisis menggunakan SPSS 25 dengan uji korelasi product moment person untuk mengetahui hubungan dan uji regresi untuk mengetahui pengaruh. Berdasarkan hasil analisis statsitik, hasil uji korelasi sebesar 89,2% menunjukan hubungan yang sangat kuat antara hasil belajar menulis teks puisi dengan minat belajar. Hasil uji regresi juga membuktikan minat belajar berpengaruh sebesar 79,5% terhadap hasil belajar menulis teks puisi. Sementara 20,5% itu dipengaruhi oleh faktor lainnya.

 


Keywords


influence, interest in learning, learning outcomes, writing poetry text, problem based learning method

Full Text:

PDF

References


Apriani, H. (2017). Pengaruh Minat Belajar terhadap Kemampuan Menulis Karangan Narasi pada Siswa. Deiksis, 9(03), 316.

Azis, S. (2015). Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi Dengan Menggunakan Teknik Akrostik Pada Peserta Didik kelas VIII B SMP Negeri 1 Wonomulyo Kec.Wonomulyo Kab.Polowali Mandar. Jurnal Pepastuzdu, 10(1), 68–84.15-31.

Kusrianti, A., & Suharto, V. T. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning dengan Multimedia untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Siswa. Linguista: Jurnal Ilmiah Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya, 3(2), 145–152.

Mustika, I., & Lestari, R. D. (2016). Hubungan Minat Baca dan Kebiasaan Membaca Karya Sastra terhadap Kemampuan Menulis Puisi. Semantik IKIP Siliwangi, 5(2), 15–31.

Nurgiyantoro, B. (2019). Sastra Anak. Gadjah Mada University Press.

Rokhmansyah, A. (2014). Studi dan pengkajian sastra: perkenalan awal terhadap ilmu sastra (Yogyakarta). Graha Ilmu.

Slameto. (2015). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Rineka Cipta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Taoziri, A. (2013). Penggunaan Teknik Akrostik Dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Bebas Pada Siswa Kelas VIII C SMP Pasundan 4 Bandung Tahun Ajaran 2012/2013. Bahtera Bahasa: Antologi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 1–13.

Wikanengsih, & Suhara, A. (2020). Pembelajaran Menulis Teks Eksplanasi dengan Menggunakan Metode Problem Based Learning Berbasis Aplikasi Powtoon pada Siswa SMP Kelas VIII. Parole (Jurnal Penddikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 3(2), 351–358.

Wulansari, E. N. (2019). Korelasi antara minat baca siswa dengan kemampuan menulis puisi siswa kelas viii smpn 2 prambon nganjuk tahun pelajaran 2018/2019. Universitas Nusantara PGRI Kediri.




DOI: http://dx.doi.org/10.22460/jler.v5i3.10613

Article Metrics

Abstract view : 32 times
PDF - 14 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

JLER is published by IKIP Siliwangi Bandung, Indonesia

Publisher Address:

Terusan Jenderal Sudirman Street, Cimahi

Building D, First Floor, Room D-13

IKIP Siliwangi, Bandung, West Java Indonesia, 40526

Telp/Fax: (022) 6629913, 
Email: jler@journal.ikipsiliwangi.ac.id
Click to access: JLER 

 

JLER by http://journal.stkipsiliwangi.ac.id/index.php/jler is licensed under a Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 Internasional License.

p-ISSN: 2621-0150

e-ISSN: 2621-0169

 

 

View My Stats