TANGGAPAN SISWA TERHADAP PEMBELAJARAN MENULIS TEKS DESKRIPTIF SECARA DARING DENGAN BERBANTUAN GOOGLE CLASSROOM

Authors

  • Anita Nurfitriany IKIP Siliwangi
  • Ika Mustika IKIP Siliwangi
  • Alfa Mitri Suhara IKIP Siliwangi

Keywords:

Writing, Descriptive Text, Google Classroom

Abstract

This research is motivated by the difficulties experienced by students in writing descriptive texts. Meanwhile, the State of Indonesia was exposed to the coronavirus, which affected all sectors and one of them was Education. So learning is required online to prevent the transmission of the virus. Google Classroom is a free web service from Google to provide online learning. Google Classroom can be used for teachers and students using mobile phones or laptops wherever they are. This study used the descriptive qualitative method. Data collection techniques in this study were interviews and questionnaires. The sample that the writer examines is class VIII with a total of 22 students. According to the data obtained, learning to write descriptive text online with the help of Google Classroom can motivate students, can reduce the time to understand the material and they dare to express opinions.

References

Dewi, K., Pratisia, T., & Putra, A. K. (2021). Implementasi pemanfaatan google classroom , google meet , dan instagram dalam proses pembelajaran online menuju. 1(5), 533–541. https://doi.org/10.17977/um063v1i5p533-541

Dikdaya, J. I. (2021). Efektivitas Pemberian Umpan Balik ( Feedback ) Melalui Aplikasi Google Classroom dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Texk Deskriptif pada Siswa Kelas VIII MTS Negeri 1 Wawotobi. 11(September), 245–250. https://doi.org/10.33087/dikdaya.v11i1.1

Hendrawan, D. N., & Indihadi, D. (2019). Pedadidaktika : Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar Implementasi Proses Menulis pada Keterampilan Menulis Teks Deskripsi Tokoh Cerita Fiksi. 6(1), 47–57.

Husnalia, H., & Indonesia, P. B. (2019). Dengan Keterampilan Menulis Teks Deskripsi Siswa Kelas Vii Smp Negeri 33 Padang. September, 134–140.

Kenedi, J., Studi, P., Pendidikan, M., Indonesia, B., & Bengkulu, U. (2021). Perbedaan Kemampuan Menulis Teks Prosedur Sebelum dan Sesudah Menggunakan Media Google Classroom Siswa Kelas XI SMA Negeri 6 Kota Bengkulu Abstrak Differences in the Ability to Write Procedural Texts Before and After Using Google Classroom Media for Class XI Students of SMA Negeri 6 Kota Bengkulu Abstract A . Pendahuluan ruang kelas di dunia maya . Aplikasi ini diasumsikan menjadi salah satu alternatif dalam pembelajaran karena menjadi lebih efektif dan efisien , membuat proses dengan baik ( Soleh , 2021 ). Google Classroom yang digunakan dalam pembelajaran hasil belajar siswa ( Hapsari & Pamungkas , 2019 ). Google classroom sangat efektif adalah Mata Pelajaran Bahasa Indonesia . 181–196.

Lestari, A. W., & Indihadi, D. (2019). Pedadidaktika : Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar Penggunaan Media Kartu Huruf dalam Peningkatan Pemahaman Penggunaan Huruf Kapital dalam Menulis Teks Deskripsi. 6(1).

Muhlisin, A. (2018). Analysis of Students’ Response of the Implementation of RMS (Reading, Mind Mapping, and Sharing) in Learning Model in Philosophy of Science. Unnes Science Education Journal, 7(1), 13–18.

Permanasari, D. (2017). Kemampuan Menulis Teks Deskripsi Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Sumber Jaya Lampung Barat. 3(2), 156–162.

Rohmat, S. M. K. Al. (2018). Pembelajaran Menulis Teks Deskripsi Dengan Menggunakan Metode Discovery Learning. 1(November), 977–988.

Silmi, S. A., & Anita, I. W. (2022). Pembelajaran Daring Materi Plsv Siswa Kelas Vii Di Mts Ibnu Sina Soreang. 5(1), 139–148. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i1.139-148

Suhara, A. M. (2019). E-learning socrative. 8(2), 10–16. https://doi.org/10.22460/semantik.vXiX.XXX

Downloads

Additional Files

Published

2022-12-30