PENERAPAN METODE DISCOVERY LEARNING BERBANTUAN MEDIA GAMBAR PADA PEMBELAJARAN DARING MENULIS TEKS PROSEDUR

Authors

  • Enden Putri Kusumawaty IKIP Siliwangi
  • Ika Mustika IKIP Siliwangi
  • Alfa Mitri Suhara IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/parole.v6i1.11875

Keywords:

Discovery Learning Method, Online Learning, Procedure Text

Abstract

The idea of ​​this research was initiated by the fact that there are still many students who have difficulty determining ideas and ideas in producing a review text by selecting the structure and language of the text. The Project-Based Learning learning model is an alternative solution to the learner-centred learning model, namely a learning model that uses projects or activities as a learning tool to achieve attitude, knowledge and skill competencies. Therefore, this research was conducted to determine the learning process and the impact of the student's ability to write review texts. The purpose of the research is to determine the ability to write a review text of students using the Project-Based Learning learning model assisted by Wattpad. The research method used in this research is descriptive qualitative which only has one cycle of processing, data collection and data processing. The results showed that nineteen students got a high score, six students got an adequate score, and one student got a low score. The results of the study can be said that using the Project-Based Learning model can positively affect the learning process and improve students' skills in writing review texts.

References

El Fitri, R. A. Y. U. (2021). Problematik Pembelajaran Menulis Teks Prosedur Pada Kelas VII-F Mtsn 4 Tulungagung Tahun Ajaran 2020/2022.

Fadilah, L., Mustika, R. I., & Ismayani, R. M. (2021). Pembelajaran Daring Materi Menulis Teks Negosiasi Pada Siswa Kelas X Dengan Menggunakan Metode Discovery Learning. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 4(3), 323–330.

Hidayat, M. T. (2020). Pembelajaran menulis teks prosedur dengan metode discovery learning pada siswa kelas vii smp negeri 1 langsa. Jurnal Samudra Bahasa, 3(1), 45–51.

Pertiwi, L. A. J., & Mempawah, A. (n.d.). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantuan Aplikasi Permainan Kuis Interaktif Quizziz Dalam Pembelajaran Jarak Jauh Sebagai Jawaban Di Tengah Covid-19 Yang Mengancam. Bunga Rampai Praktik Baik Pembelajaran Bahasa Inggris Dalam Program Kemitraan Gtk Pendidikan Dasar, 92.

Pratiwi, E. D., Hutahaean, S. D. T., Bustan, A., & Dinata, P. A. C. (2022). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Getaran Dan Gelombang di Kelas VIII MTs Negeri 1 Palangka Raya. Journal of Banua Science Education, 2(2), 85–92.

R Ika Mustika, M., Tivana, E. T., & Ismayani, M. (2015). Hubungan Minat Baca Dan Kebiasaan Membaca Karya Sastra Mahasiswa Semester 2 Prodi Bahasa Dan Sastra Indonesia Stkip Siliwangi Bandung Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Ilmiah P2M STKIP Siliwangi, 2(2), 234–239.

Riyanti, R., & Sari, R. M. (2020). Problematika Kemampuan Menulis Teks Prosedur Kompleks Siswa Kelas XI Mas Cipta Simpang Dolok. Jurnal Komunitas Bahasa, 8(2), 48–54.

Rizaldi, D. R., Jufri, A. W., & Jamaluddin, J. (2020). PhET: Simulasi Interaktif Dalam Proses Pembelajaran Fisika. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(1), 10–14.

Suhara, A. M. (2017). Kesulitan Menyimak, Berbicara, dan Menulis Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Pada Siswa SMA. Semantik, 4(1), 21–34.

Sujanti, S. (2020). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Prosedur Dengan Model Active Learning. Sarasvati, 2(2), 134–147.

Syarifudin, A. S. (2020). Impelementasi Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sebagai Dampak Diterapkannya Social Distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 5(1), 31–34.

Wulan, C. R., Nurjanah, I., & Mustika, I. (2019). Penerapan Metode Discovery Learning Dalam Pembelajaran Menulis Teks Anekdot. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 2(5), 741–750.

Downloads

Published

2023-01-18