ANALISIS KESALAHAN EJAAN BAHASA INDONESIA PADA ABSTRAK SKRIPSI MAHASISWA PROGRAM STUDI PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR

Authors

  • Himayatu Sofiah IKIP Siliwangi
  • Indra Permana IKIP Siliwangi
  • Yusep Ahmadi IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/parole.v6i1.17714

Keywords:

ejaan bahasa indonesia, abstrak, pendidikan guru sekolah dasar

Abstract

This research article aims to examine Indonesian spelling errors in student thesis abstracts where writing errors are found. Student mistakes in writing thesis abstracts sometimes do not use the correct Indonesian spelling. The method used in this study is a qualitative descriptive method and data collection procedures in the form of observation. Based on the results of the research, the samples taken were 10 thesis abstracts of IKIP Siliwangi Elementary School Teacher Education Studies program. In writing an abstract, there is a language spelling that is not correct according to the Enhanced Indonesian Spelling Guidelines (EYD), namely the use of prepositions, the use of capital letters, writing full stops, the use of italics and errors in writing words. There are 16 spelling errors in the abstract of Elementary School Teacher Education students. Based on the results of the discussion above, it can be concluded that there was an inaccuracy of the author in using language spelling in italics, capital letters, prepositions, writing periods and errors in writing words.

References

Abidin, dkk. (2017). Kemahiran Berbahasa Indonesia untuk Perguruan Tinggi. Bumi Aksara: Jakarta.

Aeni, E. S., & Ahmadi, F. Y. (2021). Pidato Pejabat Pemerintahan Berkaitan Dengan Pandemi Covid-19. Semantik, 10(1), 77–86. https://doi.org/10.22460/semantik.v10i1.p77-86

Ahmadi, Y., Fauziya, D. S., & Saktiyani, A. (2019). Analysis of Writing Problems Ikip Siliwangi Students. JLER (Journal Of Language Education Research), 2(3), 97–104.

Aryanti, Y., Indarti, M. D., & Priyanto, A. (2019). Analisis Penggunaan Bahasa Prokem Melalui Media Sosial Whats Application (WA) Pada Siswa SMA. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 2(3), 305–312.

Bochari, S., Anggreni, A., & Basri, H. (2022). Kesalahan Sintaksis pada Abstrak Berbahasa Inggris di Jurnal Ilmiah. Jurnal Kreatif Online (JKO), 10(1), 50–65.

Erwina, E., & Mulia, H. (2023). DALAM SURAT DINAS DI UNIVERSITAS. 12(1), 89–100. https://doi.org/10.22460/semantik.v12i1.p89-100

Fitriyani, A. H. D. (2019). Analisis Penulisan Abstrak Skripsi Mahasiswa. Konferensi Nasional Bahasa dan Sastra (Konnas Basastra) V, 5(1), 29–33. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/knbs/article/view/12860/9017

Ghufron, S. (2014). Anatomi, Bahasa, Dan Kesalahannya. Artikel Ilmiah: Anatomi, Bahasa, Dan Kesalahannya, 1(1), 1–10. http://e-jurnal.unisda.ac.id/index.php/kata/article/view/152

Hasanah, S. U., & Utami, D. P. (2020). Analisis Kesalahan Ejaan Dalam Skripsi Mahasiswa. Prosiding Seminar Nasional Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat, 1(1), 241–248. https://doi.org/10.24967/psn.v1i1.829

Kusumawati, E. A., & Sugiarsi, S. (2020). ANALISIS PENULISAN ABSTRAK BAHASA INGGRIS PADA KARYA TULIS ILMIAH MAHASISWA D3 REKAM MEDIS DAN INFORMASI KESEHATAN STIKes MITRA HUSADA KARANGANYAR. Jurnal Manajemen Informasi Kesehatan Indonesia, 8(1), 70. https://doi.org/10.33560/jmiki.v8i1.262

Lis Supiatman, Putri Lidiana, Permata Sari, dan Y. A. (2019). Analisis Kesalahan Tatabahasa Pada Abstrak Skripsi Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Asahan. Prosiding Seminar Nasional Multidisiplin Ilmu Universitas Asahan ke-3, 52, 310–317.

Mayasari, D., & Wikanengsih. (2019). Pembelajaran Menulis Teks Puisi Dengan Metode Circ. 2, 219–222.

Mustika, R. I., & Sugandi, A. I. (2019). Pengembangan Model Pembelajaran Menulis Teks Cerita Pendek Berbasis Pendekatan Metakognitif Bagi Siswa SMP. Semantik, 8(2), 34-44.

Slameto, S. (2016). Penulisan Artikel Ilmiah Hasil Penelitian Tindakan Kelas. Scholaria : Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(2), 46. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2016.v6.i2.p46-57

Suhendar, B., Putih, J. G. K., Timur, J., Jakarta, D. K. I., & Kalimat, S. (2022). Jurnal Bahasa dan Sastra Analisis Kesalahan Penulisan Abstrak Tugas Akhir ( TA ) dan Skripsi Mahasiswa STMA Trisakti Jurnal Bahasa dan Sastra. 10(2).

Tamara, B., Naufal, D., Ismail, R. B., & Pradani, R. A. (2020). Analisis Kesalahan Penggunaan Ejaan dan Tanda Baca pada Media Sosial Resmi Universitas Ahmad Dahlan. Jurnal Parafrasa: Bahasa, Sastra, dan Pengajaran, 2(1), 22–29.

Tussolekha, R. (2019). Kesalahan Penggunaan Ejaan Bahasa Indonesia pada Makalah Karya Mahasiswa. AKSARA: Jurnal Bahasa dan Sastra, 20(1), 35–43. https://doi.org/10.23960/aksara/v20i1.pp35-43

Yeni, Y. A. S., Ahmadi, Y. F., Siti Zenab, A., & Siliwangi Bandung, I. (2018). Menulis Karya Ilmiah Dengan Pendekatan Neuro-Linguistics Programming (Nlp) Pada Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Kebahasaan, dan Kesusaa, 2(2), 2549–5119.

Downloads

Published

2023-01-18