RESPONS SISWA TERHADAP MEDIA PEMBELAJARAN BERBANTUAN POWTOON PADA PEMBELAJARAN TEKS NEGOSIASI SISWA KELAS X

Authors

  • Putri Fiqriani Nurromdon IKIP Siliwangi
  • Indra Permana IKIP Siliwangi
  • Yusep Ahmadi F IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/parole.v6i6.17715

Keywords:

Learning Media, Powtoon, Negotiation Text

Abstract

This research article aims to determine students' responses to powtoon learning media, and to determine the ability to write negotiating texts with powtoon-assisted learning media. The method used in this study is descriptive qualitative method with data collection techniques using questionnaires and tests. Learning is done with the Discovery Learning learning model. Based on the results of the study, it was shown that student responses obtained an average percentage of 84.53%, it can be concluded that the use of instructional media has received a good enough response to be used in learning, and from the results of the recapitulation of knowledge and skills tests the average value of knowledge and students' skills after using learning media is 91.6%. Thus it is stated that the students' abilities in understanding and writing negotiating texts are categorized very well. Based on the results of the discussion, it was concluded that powtoon learning media can be used in the process of learning activities, especially in learning negotiating text for class X high school students. Powtoon-assisted learning media is also effective in the role of increasing learning motivation and especially in the results of writing skills

References

Aeni, E. S., & Lestari, R. D. (2018). Penerapan Metode Mengikat Makna dalam Pembelajaran Menulis Cerpen pada Mahasiswa IKIP Siliwangi Bandung. Sematik, 7(1), 1–13. https://doi.org/10.22460/semantik.vXiX.XXX

Ahmadi, Y. (2023). Desain Model Pembelajaran Proyek Berbantuan Obs Studio Pada Mata Kuliah Studi Wacana Berorientasi Profil Pelajar Pancasila. Semantik, 12(1), 101–113. https://doi.org/10.22460/semantik.v12i1.p101-113

Ahmadi f, Y., & Kadarisma, G. (2020). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Inovatif Kelompok Guru SDN Melong Mandiri 4 Kota Cimahi. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 5(1), 388–396. https://doi.org/10.21067/jpm.v5i1.3663

Ahmadi, Y., & Kartiwi, Y. M. (2020). Strukturalisme Genetik Cerpen “Penulis Biografi” Karya Bode Riswandi. Alinea: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajaran, 9(2), 155. https://doi.org/10.35194/alinea.v9i2.1026

Aini, N. N., & Aprianti, N. (2019). Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Unsur Intrinsik Hikayat Dengan Menggunakan Metode Cooperative Script Di Kelas X SMK. Parole, 2(5), 715–724.

Ernasari, E., Fauziya, D. S., & ... (2021). Pembelajaran Daring Menulis Teks Eksposisi Pada Siswa Kelas VIII Dengan Metode Discovery Learning Berbantuan Media Quizizz. Parole. 5(November). https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/parole/article/ view/7117

Hardianti, S., Mustika, I., & Permana, I. (2020). Pembelajaran Menulis Cerpen dengan Menggunaakan Pendekatan Kontekstual (Contextual Teaching and Learning). 1, 141–148.

Kartiwi, Y. M., & Ahmadi F., Y. (2021). Penerapan Metode Penemuan Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Eksposisi dan Kemandirian Belajar Siswa SMA. Seminar Sastra, Bahasa, dan Seni (Sesanti) 2021, 91–97.

Latifah, N. (2020). Desain dan Uji Coba Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi Powtoon Sebagai Sumber Belajar Pada Materi Sistem Periodik Unsur. JEDCHEM (Journal Education and Chemistry).

Lijina, Panjaitan, R. G. P., & Wahyuni, E. S. (2018). Respon Siswa Terhadap Media Pembelajaran pada Materi Ekologi di Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(3), 1–9.

Lindawati, S. (2016). Penggunaan Metode Deskriptif Kualitatif Untuk Analisis Strategi Pengembangan Kepariwisataan Kota Sibolga Provinsi Sumatera Utara. Seminar Nasional APTIKOM (SEMNASTIKOM), Hotel Lombok Raya Mataram, 833–837.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171

Permana, I. (2018). Pembelajaran Memproduksi Teks Eksposisi Dengan Menggunakan Metode Problem Based Learning. Semantik, 7.

Purba, Y. A., & Harahap, A. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Matematika Di SMPN 1 NA IX-X Aek Kota Batu. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1325–1334. https://doi.org/10.31004/cendekia. v6i2.1335

Puspidalia, Y. S. (2012). Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia di MI/SD dan Alternatif Pemecahannya. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 10(1), 121. https://doi.org/10.21154/cendekia.v10i1.406

Tiwow, D., Wongkar, V., Mangelep, N. O., & Lomban, E. A. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Animasi Powtoon Terhadap Hasil Belajar Ditinjau dari Minat Belajar Peserta Didik. Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M), 4(2), 107–122. https://doi.org/10.30762/factor_m.v4i2.4219

Wikanengsih. (2013). Model Pembelajaran Neurolinguistic Programming Berorientasi Karakter Bagi Peningkatan. Jurnal Ilmu Pendidikan, 19(2), 177–186.

Yulia, D., & Ervinalisa, N. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Powtoon Pada Mata Pelajaran Sejarah Indonesia Dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Siswa Iis Kelas X Di Sma Negeri 17 Batam Tahun Pelajaran 2017/2018. HISTORIA: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 2(1), 15–24. https://doi.org/10.33373/his.v2i1.1583

Downloads

Published

2023-11-28