PENERAPAN HANDOUT ELEKTRONIK BERBASIS CANVA TERHADAP PEMBELAJARAN MENGANALISIS TEKS EKSPOSISI KELAS VIII

Authors

  • Ismi Saumi Alawiah IKIP Siliwangi
  • Eli Syarifah Aeni IKIP Siliwangi
  • Restu Bias Primandhika IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/parole.v6i4.17976

Keywords:

Electronic Handout, Canva, Exposition Text

Abstract

21st century learning has criteria that integrate with technology. One of the efforts to use technology in learning is to use teaching materials. Electronic teaching materials can be an alternative for educators, students, and schools. Its flexible nature makes it easier for learning activities. The This study's goals were to: (1) describe how electronic handouts are used with exposition text content and (2) determine whether using electronic handouts helps students learn exposition texts. In this inquiry, the descriptive qualitative method was used information gathered by answering a questionnaire. The study's conclusions suggest that electronic handouts made with Canva are useful for studying exposition materials. This was obtained through the results of a questionnaire, namely as many as 91.2% of students agreed and strongly agreed on the usefulness of Canva-based electronic handouts in analyzing exposition texts.

References

Aeni, E. S., Ahmadi, F. Y., & Permana, I. (2022) Pemanfaatan Fitur Track Change pada Perkuliahan Editing di Perguruan Tinggi. Semantik, 11(2), 203-214.

Aieny, M. P., & Basri, I. (2020). Korelasi Keterampilan Membaca Pemahaman Teks Eksposisi dengan Keterampilan Menulis Teks Eksposisi Siswa Kelas VIII SMP 34 Padang. JPBSI Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia , 127-135.

Alfialin, B. I., Sodiq, S., & Yuniseffendri. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Teks Eksposisi Bermuatan Lingkungan Alam dan Sosial Dalam Bentuk Majalah untuk Kelas VIII dengan Model Pembelajaran Pencapaian Konsep. Jurnal Education and development: Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 266-272.

Aryanti, N. N. S. (2021). Artikel Efektifitas Google Form Sebagai Media Evaluasi di Masa Pandemi. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 329-342.

Derana, G. T., Suhaimi, I., & Zahra, A. S. (2022). Implikasi dan Pranggapan proses Negosiasi di Pasar Setonobetek Kota Kediri serta Penerapanya menurut Teks Negosiasi sebagai Bahan Ajar di SMAN 7 Kota Kediri. Adjektiva: Educational Languages and Literature Studies, 8-12.

Effendi, DI (2020). Analisis Bahan Ajar Menulis Teks Eksposisi Kelas X SMAN se-Kota Banda Aceh. Magister Bahasa , 8 (2), 482-491.

Harahap, I. R. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Handout Elektronik Berbantuan Adobe Flash Materi Teks Eksplanasi Kelas VIII di SMP Negeri 6 Medan Tahun Pembelajaran 2019/2020 (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Medan).

Kartiwi, Y. M., & Rostikawati, Y. (2022). Pemanfaatan Media Canva dan Aplikasi Quizizz pada Pembelajaran Teks Fabel Peserta Didik SMP. Semantik, 11(1), 61-70.

Khoirunisa, A. R., & Kartikasari, R. D. (2022). Pengaruh Model Core Terhadap Kemampuan Menulis Teks Laporan Hasil Observasi Berbantuan Media Padlet. Bahtera Indonesia; Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(2), 499-508.

Maelasari, N. (2020). Menulis Teks Eksposisi dalam Model Pembelajaran Mind Mapping. Metamorfosisi: Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia dan Pengajarannya, 41-49.

Mareza, N., Susetyo, & Kurniawan, R. (2020). Pelaksanaan Pembelajaran Teks Eksposisi Berdasarkan Kurikulum 2013 (K13) pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri kota Bengkulu Tahun Ajaran 2018-2019. Jurnal Ilmiah Korpus, 73-79.

Maspupah, I. (2018). Teks Deskripsi Hasil Karya Peserta didik Sebagai Bahan Ajar Bahasa Indonesia Kelas VII di SMP Pasundan 2 Bandung (Doctoral Dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Permata, A. W., & Mustaji. (2021). Pengembangan E-Modul Pembelajaran Untuk Meningkatkan hasil Belajar Materi Teks Ekposisi Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas VIII SMP Negeri 2 Maospati Magetab. ejournal unesa, 1-6.

Primandhika, R. B., & Syihabuddin, S. (2021). Efektivitas Bahan Ajar Sastra Berbasis Aplikasi Wiki-Terstruktur untuk Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru. Semantik, 10(2), 147-154.

Rahmadani, N., Dongoran, A. M., & Harahap, R. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Teks Eksposisi Pada Peserta didik Kelas X SMA . FON: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia , 32.

Rahman, A. (2019). Penguatan Pendidikan Matematika dan Sains Berwawasan Konservasi dan Kearifan Lokal pada Era Disrupsi. Prosiding Seminar Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam.

Setyawan, B. W., & Sudaryanto, M. (2022). Penggunaan Gawai dalam Mendukung Efektivitas Pembelajaran Bahasa di Era Society 5.0. Prawara: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia.

Suhendi, U., Gunawan, R., & Sobari, T. (2019). Upaya Peningkatan Menulis Teks Eksposisi Menggunakan Metode Discovery pada Kelas VIII SMP. Parole Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 203-208.

Turrohmah, L., & Hakim, N. (2022). Pengembangan Handout Elektronik Menggunakan Flip Pdf Professional pada Materi Kingdom Plantae Peserta didik Kelas X SMA/MA. Jurnal Biotek, 10(1), 52-65.

Yulaika, N. F., Harti, H., & Sakti, N. C. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Berbasis Flip Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. JPEKA: Jurnal Pendidikan Ekonomi, Manajemen Dan Keuangan, 4(1), 67-76.

Downloads

Published

2023-07-07