PEMBELAJARAN MENULIS TEKS DESKRIPSI DENGAN MENGGUNAKAN METODE DISCOVERY LEARNING PADA SISWA KELAS X

Authors

  • Riska Juliyanti
  • Lilih Suryani

Keywords:

description text, discovery learning method

Abstract

This study aims to describe: (1) learning to write text description by using discovery learning in grade X SMK students, (2) ability of student of class X of SMK in writing description text by using discovery learning method. This lesson plan with qualitative descriptive research. The subject of this research is teachers and students of class X SMK. The object of this research is to learn to write description text with discovery leraning method. This method to collect data is the method of observation and test method. The collected data were analyzed by qualitative descriptive and descriptive quantitative analysis method. The results show that (1) learning to write description text using discovery learning method by teacher in accordance with existing plan. (2) the ability in class X of SMK in writing description text is good. The scores obtained are 78.13. Although a good score is achieved after achieving success, teacher performance improvements must be improved by providing better practice questions, to achieve maximum results.

References

Dewi, A. M. (2017). Penggunaan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kerjasama Dan Hasil Belajar (Penelitian Tindakan Kelas Pada Tema 8 Subtema 3 Pada Siswa Kelas IV SDN Baranang Siang Kabupaten Bandung).

Firmansyah, F., & Firmansyah, D. (2018). Penerapan Metode Demonstrasi Berbasis Media Cerita Lucu Bergambar dalam Pembelajaran Menulis Teks Anekdot pada Siswa. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 1(4), 585–590. https://doi.org/10.22460/P.V1I4P585-590.956

Judianty. (2016). Peningkatan keterampilan menulis narasi melalui penggunaan gambar seri siswa kelas 3. Jurnal Pendidikan.

Marifah, A., Rustono, W. S., & Natalina, D. (2014). Scaffolding Pada Pembelajaran Menulis Teks Deskriptif Bahasa Inggris Di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 46–53.

Meimudayanti, L. (2013). Pemanfaatan Lingkungan Sekolah sebagai Sumber Belajar untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Deskripsi Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2).

Sambodja, A. S. (2007). Cara mudah menulis fiksi.

Sari, F. P., Basri, I., & Ratna, E. (2018). Korelasi Keterampilan Membaca Pemahaman Karangan Eksposisi Dengan Keterampilan Menulis Karangan Eksposisi. Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(1), 117–124.

Tarigan. H G. (2013). Keterampilan menulis.

Zainurrahman. (2013). Menulis Dari Teori Hingga Praktik. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Downloads

Published

2018-11-24