ANALISIS KESALAHAN UMUM BERBAHASA ASPEK EJAAN PADA KUMPULAN CERPEN KARYA SISWA MTS. AL-FIRDAUS
DOI:
https://doi.org/10.22460/parole.v6i4.18565Keywords:
Language Error, Short Story, EYDAbstract
This study aims to classify and explain the spelling aspects of a collection of short stories by students of SMP IT Nurul Islah. The object of research, namely the analysis of spelling errors in a collection of short stories by students of SMP IT Nurul Islah. The method used in this research is descriptive analysis method. The analysis in this study is based on EYD. The error aspects analyzed include the use of conjunctions, errors in the use of capital letters, the use of absorption words, the use of prepositions. The number of errors in the short stories written by students was as follows: 20 in the use of conjunctions, 225 errors in the use of capital letters,13 in the use of pronouns word, 15in the use of absorption words, 93 in the use of prepositions.
References
Afina, N. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia Tataran Ejaan dalam Karangan Siswa. Konferensi Ilmiah Dasar, 1, 68-78. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID/ article/view/451
Fajarya, N. (2017). Analisis Kesalahan Penggunaan Ejaan dalam Karangan Narasi Siswa Kelas X SMA Swasta Taman Siswa Binjai Tahun Pembelajaran 2016/2017. Jurnal Basastra. 6 (2), 70-79. DOI: https://doi.org/10.24114/bss.v6i2.6378.
Gunawan, H. I., & Retnawati, S. (2017). Analisis Kesalahan Ejaan pada Makalah Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Pamulang. EDUKA: Jurnal Pendidikan, Hukum, dan Bisnis, 2(2), 1-7. DOI: http://dx.doi.org /10.32493/eduka.v2i2.37 60
Qhadafi, M. R. (2018). Analisis Kesalahan Penulisan Ejaan yang Disempurnakan dalam Teks Negosiasi Siswa SMA Negeri 3 Palu. Jurnal Bahasa dan Sastra, 3(4). https://core.ac.uk /download/pdf/2897 13947.pdf
Rini, A. (2019) Analisis Penggunaan Huruf Kapital, Tanda Baca, dan penulisan Kata Pada Koran Mencusuar. Jurnal Bahasa dan Sastra, 4(4). http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/ BDS/article/view/12178.
Suriasumantri, J. S. (2005). Filsafat Ilmu Sebuah Pengantar Populer. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan.
Supriani, R., & Siregar, I. R. (2016). Penelitian Analisis Kesalahan Berbahasa. Jurnal Edukasi Kultura, 3 (2), 67-76.
Tarigan, H. G. (1990). Pengajaran Analisis Berbahasa. Bandung: Penerbit Angkasa.
Tussolekha , R. (2019). Kesalahan Penggunaan Ejaan Bahasa Indonesia pada Makalah Karya Mahasiswa. AKSARA: Jurnal Bahasa dan Sastra, 20(1), 35-43. DOI: http://dx.doi.org/ 10.23960/aksara/v20i1.p p35-43.
Uli, W. (2020) Kesalahan Penggunaan Ejaan dalam Karangan Eksposisi Siswa Kelas X MIPA 1 SMA Negeri 3 Kota Jambi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(1). http://aksara.unbari.ac.id/index.php/aksara/article/view/174
Wibowo, S. E. (2018). Kesalahan Ejaan dan Ketidakbakuan Kata Pada Karangan Mahasiswa Prodi PJKR UNSIKA. WACANA, 2(1), 20-28. http://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/bind/article /view/12741.
Yuslina, R. (2017). Kontribusi Kemampuan Memahami Cerpen Terhadap Keterampilan Menulis Cerpen Siswa Kelas XI SMA Negeri 4 Padang. Jurnal Gramatika, 2 (2), 72-83
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Parole : Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.