PEMBELAJARAN MENULIS TEKS CERITA PENDEK MEGGUNAKAN MEDIA AUDIO VISUAL PADA SISWA KELAS IX SMPN 36 BANDUNG
DOI:
https://doi.org/10.22460/parole.v6i3.19082Keywords:
Menulis, Teks Cerita Pendek, Media Audio VisualAbstract
This study was motivated by students' difficulties in expressing ideas when writing short story texts because the stimulus was less attractive based on the observations made. The purpose of this study was to determine the effect of audio-visual media on learning to write short story texts for class IX students of SMPN 36 Bandung. The research method used is a qualitative method, namely a research approach focused on efforts to gain an in-depth understanding of social phenomena or human behavior from a comprehensive and descriptive perspective. The results of the study showed that 70% of students showed varied vocabulary, 60% of students were able to use sentences effectively, and 70% of students showed high creativity in writing short stories. Even so, there are still students who have less varied vocabulary, less effective sentences, and sufficient or insufficient creativity.
References
Agung, A., Hendriani, I., Martha, N., Made Sutama, I., Studi, P., & Bahasa, P. (2019). Pengaruh Pemanfaatan Media Audio Visual Terhadap Kemampuan Menulis Cerpen Ditinjau Dari Motivasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas VII SMP PGRI 9 Denpasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia (Vol. 8, Nomor 1). https://ejournal-pasca.undiksha.ac.id/index.php/jurnal_bahasa/article/view/2987
Azizah, A. (2022). Meningkatkan hasil belajar Bahasa Indonesia Materi Cerita Fantasi dengan media Audio Visual pada siswa kelas VII. 1 SMPN 1 Praya VII. 1 SMPN 1 Praya Semester I Tahun Pelajaran 2018/2019. JUPE: Jurnal Pendidikan Mandala, 7(01). https://ejournal.mandalanursa.org/index.php/JUPE/article/view/2993
Citra Ayu Puspita Sari, D., Nurhanifah, A., Permana, A., & Siliwangi, I. (2018). Pembelajaran Menulis Cerita Pendek Dengan Menggunakan Metode Think Talk Write |. 757(5).
Hadiana, A. , & Latifah, L. (2018). (2018). Pembelajaran Menulis Teks Berita dengan Menggunakan Metode Contextual Teaching And Learning pada Peserta Didik kelas XII SMK. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1), 31–42.
Jumadi. (2021). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi dengan Menggunakan Media Audio Visual Pada Siswa Kelas XI MIPA 1 SMAN 1 Gemolong. Jurnal Pendidikan, 30(02), 341–352.
Nurgiantoro, B. (2018). Teori Pengembangan Fiksi. UGM Press.
Rachman, R. N. (2017). Peningkatan Kemampuan Menulis Cerpen Melalui Penggunaan Media Audiovisual Tayangan Televisi “Cermin Kehidupan TRANS 7. Diksatrasia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1), 12–16.
Safitri, D., Alfiawati, R., & PGRI Bandar Lampung, S. (2021). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia STKIP PGRI Bandar Lampung Kemampuan Menulis Cerpen Menggunakan Media Audio-Visual Pada Siswa Kelas Ix SMP NEGERI 26 Pesawaran. http://eskrispi.stkippgribl.ac.id/
Simanungkalit, A. , P. O. B. , & A. N. D. (2022). Penggunaan Media Audiovisual Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Cerpen Pada Siswa Kelas Ix Smp Swasta Cipta Karya Medan. Skylandsea Profesional. Jurnal Ekonomi, Bisnis dan Teknologi, 2(2), 145–148. https://jurnal.yappsu.org/index.php/skylandsea/article/view/103
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitataif dan R&D . Bandung: Alphabet.
Tarigan. (2013). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Umar, S. (2016). Peningkatan Keterampilan Menulis Cerpen dengan Strategi Copy The Master Melalui Media Audiovisual pada Siswa Kelas IXa SMP Negeri 2 Tolitoli. https://www.neliti.com/publications/119579/peningkatan-keterampilan-menulis-cerpen-dengan-strategi-copy-the-master-melalui
Untari, E. (2017). Problematika dan Pemanfaatan Media Pembelajaran Sekolah Dasar di Kota Blitar. Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 03(01). http://jurnal.stkippersada.ac.id/jurnal/index.php/JPDP/article/view/41
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Parole : Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.