PENERAPAN PRESENTASI MEMORITER DALAM PEMBELAJARAN KETERAMPILAN BERBICARA SISWA SMP UNTUK MENGATASI PROBLEMATIKA CAMPUR KODE

Authors

  • Resti Fauziah IKIP SILIWANGI
  • Ika Mustika IKIP Siliwangi
  • Aurelia Sakti Yani IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/parole.v6i3.19174

Abstract

The background of this research refers to the problem of code mixing in speaking skills learning activities at school. The problem of code mixing between Indonesian and Sundanese is an obstacle experienced by students, especially when presenting in class, so several solutions are needed to overcome it. The aim of this research is to determine the effectiveness of memoriter presentations in improving students' speaking abilities. This research used a qualitative descriptive methodology with twenty-two grade 7 students at SMPN 4 Cibinong as research subjects. Data collection was carried out through observations, interviews and classroom actions. Based on the research results, it shows that memoriter presentations are effective in improving speaking skills in class so that the problem of code mixing can be overcome through language instruction when the presentation is made.

References

Agustinuraida, I. (2017). Alih Kode Dan Campur Kode Dalam Tuturan Bahasa Indonesia Oleh Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Indonesia Universitas Galuh Ciamis. Diksatrasia : Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 65. https://doi.org/10.25157/diksatrasia.v1i2.583

Badiah, Rusminto, N. E., & Fuad, M. (2013). Peningkatan Keterampilan Berbicara Dalam Bahasa Indonesia Melalui Gelar Wicara Pada Siswa. J-Simbol (Bahasa, Sastra Dan Pembelajarannya), 1(1), 59–70.

Fathurrohman, H., Sumarwati, S., & Hastuti, S. (2013). Bentuk Dan Fungsi Campur Kode Dan Alih Kode Pada Rubrik Âah...Tenaneâ Dalam Harian Solopos. Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra Indonesia dan Pengajarannya, 1(2), 207–222.

Hojanto, Ongky. (2013). Jenis-jenis Presentasi. Tersedia: thttps://Www.Kompasiana.Com /Ongky/5520783f813311f47319f982/Jenisjenis-Presentasi. (Diakses Tanggal 15 Desember 2022, Pukul 19.00)

Lisnawati, I., Asriani, Aveni septi ; Hakim, F. (2022). Penggunaan Bahasa Indonesia oleh mahasiswa dalam presentasi. Jurnal Metabasa, 4, 20–34. http://jurnal.unsil.ac.id/index.php/mbsi/issue/view/84

Manaf, E. Y., Said, I. M., Abbas, A., Studi, P., Indonesia, B., Budaya, I., & Hasanuddin, I. (2021). Alih Kode Dan Campur Kode Bahasa Wolio Ke Dalam Bahasa Indonesia di Satuan Kerja Perangkat Daerah Kota Baubau. 219 | Jurnal Ilmu Budaya, 9(1), 219–231.

Marpaung, D. (2018). Penerapan Metode Diskusi dan Presentasi Untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa Di Kelas Xi Ips-1 Sma Negeri 1 Bagan Sinembah. School Education Journal Pgsd Fip Unimed, 8(4), 360–368. https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v8i4.11375

Mualimah, E. N. (2018). Campur Kode dan Alih Kode pada Proses Belajar Mengajar. Journal of Language Learning and Research (JOLLAR), 1(2), 35–47. https://doi.org/10.22236/jollar.v1i2.3478

Mustikawati, D. A. (2015:). Alih Kode Dan Campur Kode Antara Penjual dan Pembeli (Analisis Pembelajaran Berbahasa Melalui Studi Sosiolinguistik)

Suandi. (2014). Sosiolinguistik. Yogyakarta: Graha Ilmu. Subroto, Edi. 1992. Pengantar Metode Penelitian Linguistik Struktural. Surakarta: UNS Press.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Edisi 1. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta

Tarigan, H. G. (2015). Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Waridah, D. & Hum, M. (2015). Dalam Berbahasa dan Berbudaya. 1–12.

Yulia, K. (2019). Keterampilan Berbicara Presentasi Ilmiah. (n.d.).

Yuniati, I. (2018). Alih Kode dan Campur Kode dalam Pengajaran Bahasa Indonesia Kelas XI SMAN 6 Kabupaten Bengkulu Tengah. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, Dan Asing, 1(1), 47–65. https://doi.org/10.31540/ silamparibisa.v1i1.14

Zainulloh, M. (2019). Meningkatkan Keterampilan Berbicara dalam Materi Presentasi dengan Model Time Token Arends pada Siswi Kelas XI M.A Bustanul Ulum Bulugading Tahun Ajaran 2017. Perpustakaan UM Jember, 9–25.

Downloads

Published

2023-05-27