PENERAPAN MODEL VAK (VISUAL AUDIO KINESTHETIC) PADA TEKS IKLAN PADA SISWA SMP

Authors

  • Ratih Radiawati IKIP Siliwangi
  • Siti Habibah Noor Saadah
  • Teti Sobari

Keywords:

Write, Ad Text, VAK model

Abstract

The main problem of this research is the lack of understanding of students about writing ad text, so that a learning model that is able to overcome this problem is needed, one of which is the VAK model. This study aims to improve the learning outcomes of junior high school students regarding ad text material using the VAK (Kinesthetic Visual Audio) model. One group pretest-posting desing was used as a research method. Class VIII research subjects totaling 33 students, the results of the study concluded that students could understand ad text with the VAK (Visual Audio Kinesthetic) model. The conclusion is seen in the results of the student test, on the first test with an average of 66.96% experiencing an increase in the final test because it had received treatment to be 99.03%.

Author Biography

Ratih Radiawati, IKIP Siliwangi

program studi pendidikan bahasa indonesia

References

Dalman. (2016). Keterampilan Menulis. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Firmansyah, D. (2017). Penerapan Metode Sugesti Imajinatif Melalui Media Musik untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi. Dinamika, 9, 17–22.

Huda, M. (2014). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Ismayani, R. M. (2017). Kreativitas dalam Pembelajaran Literasi Teks Sastra. Semantik, 2(2), 67–86.

Jaedun, A. (2011). Metodologi Penelitian Eksperimen. Fakultas Teknik UNY.

Kartini, C. (2017). Pembelajaran Menulis Kreatif Cerpen dengan Menggunakan Model Kontekstual pada Siswa Kelas VIII SMPN 15 Bandung. Semantik, 3(1).

Kosasih, E. (2017). Bahasa Indonesia Kelas VIII. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan Balitbang, Kemendikbud.

Linawati, L. (2018). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Iklan dan Kreativitas Belajar Siswa MTs. Melalui Strategi Think Talk Write. Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia IKIP Siliwangi.

Mustika, I., & Lestari, R. D. (2017). Hubunganminat Baca Dan Kebiasaan Membaca Karya Sastra Terhadap Kemampuan Menulis Puisi. Semantik, 5(2).

San Fauziya, D. (2018). Pembelajaran Kooperatif Melalui Teknik Duti-Duta dalam Meningkatkan Kemampuan menulis Argumentasi. Riksa Bahasa: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya, 2(2).

Semi, M. (2017). Dasar-Dasar Keterampilan Menulis. Bandung: Angkasa.

Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-ruzz Media.

Sobari, T. (2015). Penerapan Teknik Siklus Belajar dalam Pembelajaran Menulis Laporan Ilmiah Berbasis Vokasional di SMK. Semantik, 1(1).

Sudrajat, R. T., & Wuryani, W. (2019). Model Pembelajaran Kalimat Menggunakan Pendekatan Kooperatif Berbasis Karakter di IKIP Siliwangi-Bandung. Semantik, 8(1), 29–36.

Suhilman, D. (2015). Pembelajaran Menulis Teks Negosiasi Menggunakan Model VAK Visual Audio Kinestetik di Kelas X SMA Tut Wurihandayani Cimahi. Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia IKIP Siliwangi.

Tarigan, H. G. (2013). Menulis Sebagai Suat Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Triyani, N. (2018). Penerapan Metode Discovery Learning pada Pembelajaran Teks Anekdot. Parole, 1, 517.

Wikanengsih. (2013). Model Pembelajaran Neurolinguistic Programming Berorientasi Karakter Bagi Peningkatan Kemampuan Menulis Siswa SMP. Semantik, 19(2), 177–186. https://doi.org/10.17977/JIP.V19I2.4210

Zainurrahman. (2013). Menulis dari Teori Hingga Praktik. Bandung: Alfabeta.

Downloads

Published

2019-04-29