PENERAPAN METODE MIND MAPPING TERHADAP PEMBELAJARAN MENULIS TEKS ANEKDOT PADA SISWA SMK

Authors

  • Lina Prastiawati
  • Erlin Erliana
  • Indra Permana

Keywords:

Writing, anecdotal text, Mind Mapping

Abstract

This research was motivated by the existence of data from the observations in the form of evaluation data of Vocational School students, amounting to 20 students experiencing difficulties in learning to write anecdotal texts because the teacher did not involve students so students were less active and not motivated to learn. The study was made aimed at overcoming the problem, researchers used the mind mapping method in the hope of increasing the ability of students in learning to write anecdotal texts. This study uses a quasi-experimental design by designing a comparison of control group design with pretest-posttest data collection techniques. Based on the research the results of the average pretest score were 74.45 and posttest was 80.95. So the conclusion is that the application of mind mapping methods is very effectively applied in learning to write anecdotal texts because of the results of the comparison which shows an increase in value.

References

Darusman, R. (2014). Penerapan Metode Mind Mapping (Peta Pikiran) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematik Siswa SMP. Infinity Journal, 3(2), 164-173.

Dewi, U. K., Silva, P. S., & Wikanengsih, W. (2018). Penerapan Metode Discovery Learning pada Pembelajaran Menulis Teks Eksposisi. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 1(6), 1021-1028.

Kosasih. (2014). Jenis-Jenis Teks. Bandung: Yrama Widya.

Fatimah, N. (2013). Teks Anekdot Sebagai Sarana Pengembangan Kompetensi Bahasa dan Karakter Siswa.

San Fauziya, D. (2018). Pembelajaran Kooperatif Melalui Teknik Duti-Duta dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Argumentasi. Riksa Bahasa: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya, 2(2).

Adawiah, S. R., Pertiwi, L. L., Sukawati, S., & Firmansyah, D. (2018). Pembelajaran Menulis Puisi dengan Teknik Onomatope di MA Tanjungjaya. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 1(6), 897-904.

Karim, A. (2011). Penerapan Metode Penemuan Terbimbing dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 1(1), 21-32.

Meilasari, N. R., Junianto, J., & Mustika, I. (2019). Efektivitas Penggunaan Metode Image Streaming dalam Pembelajaran Menulis Cerita Pendek pada Siswa Kelas XI SMA Darul Falah Cihampelas. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 1(5), 707-712.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian (Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Triyani, N., Romdon, S., & Ismayani, M. (2018). Penerapan Metode Discovery Learning pada Pembelajaran Menulis Teks Anekdot. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 1(5), 713-720.

Downloads

Published

2019-05-03