PENERAPAN METODE DEMONSTRASI PADA PEMBELAJARAN MENULIS TEKS PROSEDUR

Authors

  • Muhammad Ihsan As Sidiq
  • Muhamad Fathurohman Yudistira
  • Teti Sobari

Keywords:

writing, procedure text, demonstration method

Abstract

This research is motivated by the curiosity of researchers regarding the process and results of improving students' skills in the procedure of writing text skills. What is the process and results of students' ability in writing procedure texts, namely by applying the demonstration method in the learning process? This study aims to determine the process and production results of procedural texts in class XI students using the demonstration method. The method used in this study is pre-experimental design. The sample used in this study is class XI Chemistry A, with a total of 25 students. Data collection techniques using the initial test (pretest) and the final test (posttest). Based on the results of the research the ability of students to write procedure texts before using the demonstration method obtained an average score (initial test) of 66.04 and after using the demonstration method obtained an average number (final test) 73.24. Our ability to write procedure texts increased to 7.2. so it can be concluded by using the demonstration method in class XI Chemistry A can improve students' ability in writing procedure texts.

References

Anggita, K., Suhendi, M., & Ismayani, M. (2018). Peningkatan Kemampuan Menulis Puisi Siswa SMK dengan Menggunakan Pembelajaran Reflektif. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 1(6), 1005-1014.

Dewi, S. M., & Sobari, T. (2018). Pembelajaran menulis teks cerpen dengan menggunakan metode pembelajaran berbasis masalah pada siswa kelas xi smk citra pembaharuan. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 1(6), 989-998.

Fitrah, & L. (2017). Metodologi Penelitian. Sukabumi: CV Jejak.

Mayasari, D., & Wikanengsih, W. (2019). Pembelajaran Menulis Teks Puisi dengan Metode Circ pada Kelas VIII SMPN 1 Teluk Jambe Karawang. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 2(2), 219-222.

Nurhayati, N., Fadilah, S., & Mutmainah, M. (2014). Penerapan Metode Demonstrasi Berbantu Media Animasi Software Phet terhadap Hasil Belajar Siswa dalam Materi Listrik Dinamis Kelas X Madrasah Aliyah Negeri 1 Pontianak. Jurnal Penelitian Fisika dan Aplikasinya (JPFA), 4(2), 1-7.

Rahayu, G. D. S., & Firmansyah, D. (2018). Pengembangan pembelajaran inovatif berbasis pendampingan bagi guru sekolah dasar. Abdimas Siliwangi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 17-25.

Ardila, R. R., Agustine, A., & Rosi, R. (2018). Analisis Tingkat Interferensi Bahasa Indonesia pada Anak Usia 12 Tahun Berdasarkan Perbedaan Latar Belakang Bahasa Orang Tua. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 1(4), 651-658.

Sugiyono. (2017). Metode Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Wijayanti, W., Zulaeha, I., & Rustono, R. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Interaktif Kompetensi Memproduksi Teks Prosedur Kompleksyang Bermuatan Kesantunan Bagi Peserta Didik Kelas X SMA/MA. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2).

Zainurrahman. (2011). Menulis:Dari Teori Hingga Praktik. Bandung: Alfabeta.

Downloads

Published

2019-06-13