PENERAPAN METODE PICTURE AND PICTURE DALAM PEMBELAJARAN MENULIS TEKS EKSPOSISI PADA SISWA KELAS X SMK

Authors

  • Yulyani Yulyani
  • R Ika Mustika

Keywords:

Writing, Exposition Text, Picture And Picture

Abstract

This research is motivated by the existence of observational data that shows the value of student learning outcomes is low, so students experience difficulties during learning. Based on this, the study of exposition text writing is carried out using the picture and picture method. The objectives to be obtained are to find out the application of the picture and picture method in improving students' writing skills and to find out the differences in the learning outcomes of writing exposition text using picture and picture. The research method used is Quasi-Experimental Design. The sample used in the study was the X class of Vocational School which numbered 25 students. Data collection techniques with initial test data collection and final test data as a comparison. Based on the results of these tests, then there are results of the average pretest value obtained value of 63.20 and the results of the average posttest value obtained value of 81.80 so that the difference in value with a difference of 18.6. This shows that the application of the picture and picture method is effectively used so that it can improve the ability to write exposition text in class X of Vocational School.

References

Aji, W. N. (2016). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Eksposisi dengan Metode Inquirydiscovery Learning dan Penggunaan Media Video pada Siswa Kelas VII G SMP Negeri 3 Colomadu. MAGISTRA, 28(95).

Dewi, U. K., Silva, P. S., & Wikanengsih, W. (2018). Penerapan Metode Discovery Learning pada Pembelajaran Menulis Teks Eksposisi. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 1(6), 1021-1028.

E.Kosasih. (2017). Jenis-Jenis Teks. Bandung: Yrama Widya.

Fauzi, R., & Dwiastuti, S. (2011). Penerapan metode pembelajaran picture and picture untuk meningkatkan motivasi belajar biologi siswa kelas VIII D SMP Negeri 14 Surakarta tahun pelajaran 2011/2012. Pendidikan biologi, 3(3), 72-78.

Handiwiguna, R., Mila, F. H., & Firmansyah, D. (2018). Pembelajaran Menganalisis Menulis Puisi dengan Menggunakan Pendekatan Kontekstual Imajinatif. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 1(4), 577-584.

Heriawan, A. (2013). Darmajari, & Senjaya, A.(2012). Metodologi pembelajaran kajian teoretis praktis. Banten: LP3G.

Karim, A. (2011). Penerapan metode penemuan terbimbing dalam pembelajaran matematika untuk meningkatkan pemahaman konsep dan kemampuan berpikir kritis siswa sekolah dasar. Jurnal pendidikan, 1(1), 21-32.

Meilasari, N. R., Junianto, J., & Mustika, I. (2019). Efektivitas Penggunaan Metode Image Streaming dalam Pembelajaran Menulis Cerita Pendek pada Siswa Kelas XI SMA Darul Falah Cihampelas. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 1(5), 707-712.

Natalina, M., Yusuf, Y., & Rahmayani, D. (2010). Penerapan model pembelajaran kooperatif Picture and Picture Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas XI IPA SMA N 1 UKUI Tahun Ajaran 2009/2010. Biogenesis (Jurnal Pendidikan Sains dan Biologi), 7(02).

Prastiawati, L., Erliana, E., & Permana, I. (2019). Penerapan Metode Mind Mapping Terhadap Pembelajaran Menulis Teks Anekdot Pada Siswa SMK. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 2(3), 415-420.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, R & D. Bandung: ALFABETA.

Downloads

Published

2019-09-17