PEMBELAJARAN MENULIS CERITA PENDEK MELALUI METODE MIND MAPPING

Authors

  • Lela Sari IKIP Siliwangi
  • Wikanengsih Wikanengsih IKIP Siliwangi
  • Diena San Fauziya IKIP Siliwangi

Keywords:

writing, short stories, mind mapping

Abstract

This research is to study the learning of writing short stories through mind mapping methods in class XI students of SMK HAMKA Cikande. Learning to write short stories in fact reap various problems and are still less attractive to students, among them, the difficulty of students to start the writing process, the difficulties of students to develop ideas thinking, and writing as difficult and less interesting things. This study aims to describe learning to write short stories through mind mapping methods that will overcome students 'difficulties in writing, help students find ideas, and to open students' minds in mapping ideas. This research method uses descriptive qualitative which aims to make a description naturally through objects accurately, factually and systematically. The results showed students get an average score of 49 initial tests and final tests get an average score of 79. For the sake of learning, learning to write short stories through the mind mapping method has increased very well.

References

Ahmadi, Y. (2018). Pembelajaran Wacana Sebagai Landasan dalam Berliterasi Sastra untuk Meningkatkan Karakter Siswa. Prosiding Seminar Nasional Bahasa Dan Sastra Indonesia (SENASBASA), 1(1).

Buzan, Tony. (2013). Buku pintar mind map. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Umum.

Darusman, R. (2014). Penerapan metode mind mapping (peta pikiran) untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif matematik siswa SMP. Infinity Journal, 3(2), 164–173.

Deni, A. (2017). Upaya Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi Dengan Teknik Mind Mapping Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Kota Bengkulu Tahun Pelajaran 2016/ 2017. LATERALISASI, V, 129–134.

Fauziya, D. S. (2014). Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Media Massa dalam Implementasi Kurikulum 2013. Prosiding Seminar Nasional Bahasa Dan Sastra Indonesia (SENASBASA).

Handiwiguna, R., Mila, F. H., & Firmansyah, D. (2018). Pembelajaran Menganalisis Menulis Puisi dengan Menggunakan Pendekatan Kontekstual Imajinatif. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 1(4), 577–584.

Nurfauziah, A. S., & Latifah, L. (2019). Analisis Kemampuan Afiksasi Pada Hasil Menulis Teks Ulasan Siswa SMP Kelas VIII. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 2(2), 277–284.

Nurpadilah, S., & Kartini, C. (2018). Kemampuan Menulis Teks Negosiasi Dengan Menggunakan Metode Picture And Picture Di SMK. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 1(4), 489–496.

Sapdiani, R., Maesaroh, I., Pirmansyah, P., & Firmansyah, D. (2018). Analisis Struktural dan Nilai Moral dalam Cerpen “Kembang Gunung Kapur†Karya Hasta Indriyana. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 1(2), 101–114.

Sari, A. M., Suwandi, S., & Anindyarini, A. (2015). Peningkatan Motivasi Belajar dan Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi Kompleks Melalui Metode Kooperatif Tipe Picture and Picture Pada Siswa SMK. BASASTRA, 3(3).

Shoimin, Aris. (2014). 68 Model pembelajaran inovatif dalam kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Siyoto & Sodik. (2015). Dasar metodelogi penelitian. Yogyakarta: Literasi Media Publishing.

Sukawati, S. (2016). Peningkatan Kreativitas Siswa Dalam Menulis Cerpen Melalui Metode Pemetaan Pikiran (Mind Mapping). Semantik, 68–86.

Triyani, N., Romdon, S., & Ismayani, M. (2018). Penerapan Metode Discovery Learning pada Pembelajaran Menulis Teks Anekdot. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 1(5), 713–720.

Wikanengsih. (2013). Model Pembelajaran Neorolingusitic Programing Berorientasi Karakter Bagi Peningkatan Kemampuan Menulis Siswa SMP. Jurnal Pendidikan, 1(2), Hlm. 177--186.

Downloads

Additional Files

Published

2020-08-10