PENGUATAN LITERASI BERBAHASA INDONESIA DENGAN GERAKAN LITERASI SEKOLAH PADA SISWA SMP

Authors

  • Selvia Yuliana IKIP Siliwangi

Abstract

Abstract

 

Indonesian language literacy needs to be instilled in junior high school students by paying attention to their listening, reading, speaking and writing skills so that they are skilled in language. The meaning of literacy has progressed so as to require students to practice critical thinking. The purpose of this study is to improve literacy skills in Indonesian in junior high school students by implementing GLS. The problems examined in the study are examining students interest in reading and difficulty understanding the contents of the book. Research conducted using descriptive qualitative methods that describe the results of strengthening Indonesian-language literacy with GLS in SMPN 2 Cimahi. The technique of collecting data is done through observing students reading activities every day for 15 minutes. The results showed that strengthening Indonesian language literacy with GLS was able to improve language literacy in terms of students iinterest in reading and critical understanding.

Keywords: Strengthening literacy, GLS, junior high school students

References

Akbar, A. (2017). Membudayakan Literasi dengan Program 6M di Sekolah Dasar. Pendidikan Sekolah Dasar, 3(1), 42–52.

Dikdasmen, D. (2016). Gerakan Literasi Sekolah (Pangesti Wiedarti, M.Appl.Ling. & P. D. P. D. Kisyani-Laksono, Eds.). Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Gustina, I., Harisnawati, & Yanti, M. (2017). Pelaksanaan Gerakan Literasi Sekolah (GLS) di SMAN 1 V Koto Kampung Dalam Kabupaten Padang Pariaman.

Isnaini, H., Wikanengsih, & Kartiwi, Y. M. (2019). Penyuluhan Penyusunan Bahan Ajar Bahasa Indonesia yang Inovatif Bagi Guru-Guru SMP di Kabupaten Subang Jawa Barat. Cendekia : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 56. https://doi.org/10.32503/cendekia.v1i2.601

Istianah, E. (2013). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan kreatif Matematik dengan Pendekatan Model Eliciting Activities (MEAs) pada Siswa SMA. Infinity Journal, 2(1), 43–54.

Kurnia, T. (2019). Skor terbaru pisa: indonesia merosot di bidang membaca, sains, dan matematika. 2. Retrieved from https://m.liputan6.com/global/read/4126480/skor-terbaru-pisa-indonesia-merosot-di-bidang-membaca-sains-dan-matematika

Mardliyah, A. A. (2019). Budaya Literasi sebagai Upaya Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis di Era Industri revolusi 4.0. IN PROSIDING SNP2M (Seminar Nasional Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat), 0, 171–176.

Muis, M. (2018). Gerakan Literasi Nasional : Peningkatan Kecintaan terhadap Bahasa dan Sastra Indonesia untuk Menjadi Bangsa Pembaca. Ceudah: Jurnal Ilmiah Sastra, 6(1), 1–14.

Mulyati, S., Andini, N., & Primandhika, R. B. (2019). Penerapan Literasi untuk Mengatasi Adiksi Smartphone pada Proses Pembelajaran di Tingkat SMA. Parole 99Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 2(3), 382.

Nopilda, L., & Kristiawan, M. (2018). Gerakan Literasi Sekolah Berbasis Peembelajaran Multiliterasi Sebuah Paradigma Pendidikan Abad Ke-21. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 3(2), 216–231.

Permatasari, A. (2015). Membangun Kualitas Bangsa dengan Budaya Literasi. Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa UNIB, 146–156.

Rahayu, T., & Dahlan, U. A. (2016). Penumbuhan Budi Pekerti Melalui Gerakan Literasi Sekolah. 179–183.

Saputro, A. S. (2018). Implementasi Kebijakan Gerakan Literasi Sekolah di SMA Negeri 2 Bantul. KNAPPPTMA, 1(7), 82–93.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suragangga, I. M. N. (2017). Mendidik Lewat Literasi untuk Pendidikan Berkualitas. Penjaminan Mutu, 3, 154–163.

Sutrisna, I., Sriwulan, S., & Nugraha, V. (2019). Pengaruh Gerakan Literasi Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa. Parole (Jurnal Penddikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 2(4), 527.

Tarigan, H. G. (2015). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Untari, E. (2017). Pentingnya Pembelajaran Multiliterasi untuk Mahasiswa Pndidikan Guru Sekolah Dasar Dalam Mempersiapkan Diri Menghadapi Kurikulum 2013. Wahana Sekolah Dasar, 25(1), 16–22.

Wikanengsih. (2012). Model Pembelajaran Neurolinguistic Programming Berorientasi Karakter Bagi Peningkatan Kemampuan Menulis Siswa SMP. Semantik, 1(180).

Zati, V. D. A. (2018). Upaya Untuk Meningkatkan Minat Literasi Anak Usia Dini. BUNGA RAMPAI USIA EMAS, 4(1), 18–21.

Downloads

Published

2020-08-10