EFEKTIVITAS METODE MIND MAPPING DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MENULIS TEKS FANTASI

Emi Rosmiati, Ika Mustika

Abstract


This research was motivated by the low student learning outcomes in writing fantasy texts and the effectiveness of the mind mapping method in learning to write fantasy texts. This is a problem that will be researched so that the formulation of the problem in the study is whether there are differences in student learning outcomes before and after using the mind mapping method? This study aims to determine the ability to write fantasy texts before and after using the mind mapping method. The research method used was pre-experiment in the form of one group pretest and posttest design. This research was conducted at SMP Negeri 3 Parongpong with the selected sample, namely VII A as the experimental class. The results of this study indicate a significant difference seen from the average posttest score after treatment is higher than the pretest results. Based on these results, it can be concluded that the mind mapping method is effectively used in learning to write fantasy texts in accordance with the identification of the structure and linguistic aspects.

Keywords


Writing, Fantasy Text, Mind Mapping

Full Text:

PDF

References


Buzan, T. (2012). Buku pintar mind map. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Dewi, S.M., & Sobari, T. (2018). Pembelajaran menulis teks cerpen dengan menggunakan metode pembelajaran berbasis masalah pada siswa kelas xi smk citra pembaharuan. Parole Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 06(1) Hal. 989-999.

Dewi, U.K., Silva, P.S., & Wikanengsih. (2018).Penerapan metode discovery learning dalam pembelajaran menulis teks eksposisi. Parole Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 06(1) Hal. 1021-1029.

Fajria, N. (2017). Pelaksanaan pembelajaran teks cerita fantasi di kelas VII F SMP negeri 8 yogyakarta. Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia-S1, 6(2) Hal. 265-281.

Fatimah, F.N., Dewi, P,. Desih, P., & Dida, F. (2018). Analisis kesalahan berbahasa pada tuturan pembawa cara dan bintang tamu dalam talk show hitam putih yang berjudul "fenomena kanjeng dimas". Parole Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 05(1) Hal. 776-788.

Kapitan, Y. J., Harsiati, T., & Basuki, I., A. (2018). Pengembangan bahan ajar menulis teks fantasi bermuatan nilai pendidikan karakter di kelas VII. Jurnal Pendidikan, Teori, Penelitian, dan Pengembagan, 3(I), 100-106.

Kosasih, E. (2016). Jenis-jenis Teks: Analisis fungsi, struktur, dan kaidah serta langkah-langkah penulisannya. Bandung: Penerbit Yrama Widya.

Santoso, A. (2008). Jejak Halliday dalam linguistik kritis dan analisis wacana kritis. Jurnal Bahasa dan Seni, 36(1), 1-14.

Shoimin, A. (2014). 68 Model pembelajaran inovatif dalam kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sholihah, M. (2015). Penerapan model mind mapping untuk meningkatkan kreativitas dan hasil belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi kelas x ips di sma negeri 8 malang semester genap tahun ajaran 2013/2014. Prosiding Seminar Nasional Ekonomi dan Bisnis, Universitas Sebelas Maret, Surakarta: 07 November.

Suherli, Maman,S., Aji S., Istiqomah. 2016. Bahasa indonesia sma/ma/smk/mak kelas x Edisi Revisi 2016. Pusat Kutikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemdikbud.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kualitatif Kuantitatif R & D. Bandung: Alfabeta.

Patonah, S., Syahrullah, A., Firmansyah, D., & Fauziya, D.S. (2018). Pengaruh model pembelajaran berbasis masalah (pbl) pada pembelajaran menulis teks negosiasi di kelas x smk lentera bangsa. Parole Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(5) Hal. 807-814.

Wardani, S.R., Fuady, A. & Andayani. (2016). Peningkatan keaktifan dan kemampuan menulis teks NAekdot dengan menggunakan model pembelajaran make a match pada siswa kelas X SMK. BASASTRA Jurnal Penelitian Sastra, Bahasa Indonesia, dan Pengajarannya, 4(1) Hal. 167-192.

Wikanengsih. (2013). Model pembelajaran neurolinguistic programming berorientasi karakter bagi peningkatan kemampuan menulis siswa SMP. Jurnal Ilmu Pendidikan, 19(2) Hal. 177-186.




DOI: http://dx.doi.org/10.22460/p.v3i5p721-734.5362

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

PAROLE (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia) is published by IKIP Siliwangi Bandung, Indonesia

Publisher Address:

Terusan Jenderal Sudirman Street, Cimahi

Building D, First Floor, Room D-13

IKIP Siliwangi, Bandung, West Java Indonesia, 40526

Telp/Fax: (022) 6629913, 
Email: parole@journal.ikipsiliwangi.ac.id
Click to access: PAROLE 

 

PAROLE by http://journal.stkipsiliwangi.ac.id/index.php/parole is licensed under a Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 Internasional License.

p-ISSN: 2614-624X

e-ISSN: 2614-6231

 

 

View My Stats