PEMBELAJARAN DARING MENULIS TEKS EKSPOSISI PADA SISWA KELAS VIII DENGAN METODE DISCOVERY LEARNING BERBANTUAN MEDIA QUIZIZZ

Authors

  • Ernasari Ernasari IKIP Siliwangi
  • Diena San Fauziya IKIP Siliwangi
  • Reka Yuda Mahardika IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/parole.v5i6.7117

Keywords:

exposition text, discovery learning, Quizizz

Abstract

Writing exposition text is still considered difficult by students, especially in today's online learning which is not face to face. The use of appropriate methods and media can be a solution in the online learning process by utilizing available applications. This study aims to determine student learning outcomes in online learning to write exposition text with discovery learning method assisted by Quizizz media and what difficulties students experience in writing exposition text; to find out students' responses to online learning to write exposition text using discovery learning method assisted by Quizizz media. The method used is descriptive qualitative method. Data collection techniques in the form of tests and questionnaires. The success of learning is seen from the results of the knowledge and skills test which shows the average value of both of them is 77.2 and has met the achievement indicators. The difficulty of the knowledge test questions with a score of 5 regarding the command shows the structure of the text of the exposition of the thesis section, while the difficulty of the skill questions with a score of 70 is in the rules of the reference word language. The results of a very good response during the learning process showed a percentage of 83%. Judging from student learning outcomes and student response results, the methods and media used can motivate students in online learning to write exposition text.

References

Amalia, F., Syahrul, R., & Arief, E. (2018). Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Media Audiovisual Terhadap Keterampilan Menulis Teks Eksposisi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 31 Padang. Pendidikan Bahasa Indonesia, 7(1), 125–132.

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. CV Jejak (Jejak Publisher).

Citra, C. A., & Rosy, B. (2020). Keefektifan Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Game Edukasi Quizizz Terhadap Hasil Belajar Teknologi Perkantoran Siswa Kelas X SMK Ketintang Surabaya. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(2), 261–272.

Dalman. (2016). Keterampilan Menulis. PT Rajagrafindo Persada.

Emda, A. (2018). Kedudukan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172–182.

Isnaini, M. (2019). Efektivitas Strategi Information Charts dalam Pembelajaran Menulis Teks Eksposisi. Lingua, 15(1), 56–62.

Istiana, G. A., Saputro, C., Nugroho, A., & Sukardjo, J. S. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi belajar pokok bahasan larutan penyangga pada siswa kelas xi ipa Semester II sma negeri 1 ngemplak Tahun pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Kimia Universitas Sebelas Maret, 4(2), 65–73.

Jayul, A., & Irwanto, E. (2020). Model Pembelajaran Daring Sebagai Alternatif Proses Kegiatan Belajar Pendidikan Jasmani di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 6(2), 190–199.

Mulyani, S. R. I. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Keterampilan Bahasa Indonesia Dengan Penerapan Aplikasi Quizizz Siswa Kelas Vii Smp Negeri 40 Sinjai.

San Fauziya, D. (2018). Pembelajaran kooperatif melalui teknik duti-duta dalam meningkatkan kemampuan menulis argumentasi. Riksa Bahasa: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya, 2(2).

Santoni, T., Mansur, M., & Mahardika, R. Y. (2018). Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Cerita Pendek Dengan Menggunakan Media Teks Lagu. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 1(6), 1045–1050.

Setyaningsih, I. (2019). Mengenal Jenis-Jenis Teks. PT Intan Pariwara.

Situru, R. S. (2020). Pembelajaran Dalam Jaringan (Daring) Masa Pandemic Covid-19. Elementary Journal, 3(1), 40–46.

Suhendi, U., Gunawan, R., & Sobari, T. (2019). Upaya peningkatkan menulis teks eksposisi menggunakan metode discovery pada kelas VIII SMP. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 2(2), 203–208.

Syarifudin, A. S. (2020). Impelementasi Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sebagai Dampak Diterapkannya Social Distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 5(1), 31–34.

Downloads

Published

2022-11-30