Analysis of Students’ Mathematical Understanding of Derivatives Algebraic Function on Islamic Boarding High School
DOI:
https://doi.org/10.22460/jiml.v8i1.27159Keywords:
Mathematical Understanding , Derivative Algebraic Function , Islamic Boarding School , High SchoolAbstract
References
Atmaja, I. M. D. (2021). Koneksi indikator pemahaman konsep matematika dan keterampilan metakognisi. Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 8(7), 2048-2056. http://dx.doi.org/10.31604/jips.v8i7.2021.2048-2056
Dongoran, N. P., Pane, A. C. S., & Wardani, S. A. (2024). Pemanfaatan MATLAB dalam Analisis Turunan Parsial: Visualisasi dan Implementasi Fungsi Multivariat. Jurnal Pengabdian Masyarakat Sains dan Teknologi, 3(4), 92-97. https://doi.org/10.58169/jpmsaintek.v3i4.638
Hasanudin, & Maryati, I. (2023). Kemampuan pemahaman konsep matematis peserta didik kelas v pada materi akar pangkat tiga. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 2(2), 193–204. https://doi.org/10.31980/pme.v2i2.1421
Hayati, S. I., & Marlina, R. (2021). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematis siswa kelas vii smp pada materi bentuk aljabar di smp it nurul huda batujaya. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(4), 827-834. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.p827-834
Hulu, P., Harefa, A. O., & Mendrofa, R. N. (2023). Studi Model Pembelajaran Inkuiri terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Educativo: Jurnal Pendidikan, 2(1), 152-159. https://www.educativo.marospub.com/index.php/journal/article/view/97
Jannah, M. L., & El-Yunusi, M. Y. M. (2024). Implementasi E-Modul Project Based Learning pada Pembelajaran PAI dalam meningkatkan Keaktifan Belajar Santri di Pondok Pesantren Nurul Ikhlas Sidoarjo. Sulawesi Tenggara Educational Journal, 4(3), 76-85. https://doi.org/10.54297/seduj.v4i3.800
Jihad, A., & Haris. (2010). Evaluasi pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.
Manurung, A. S., Fahrurrozi, F., Utomo, E., & Gumelar, G. (2023). Implementasi berpikir kritis dalam upaya mengembangkan kemampuan berpikir kreatif mahasiswa. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 5(2), 120-132. https://e-journal.unimudasorong.ac.id/index.php/jurnalpendidikandasar/article/view/1831
Marini, P. D., Hendriana, H., Fitrianna, A. Y., & Afrilianto, M. (2023). The Implementation of Scientific Approach to Increase Mathematical Understanding Ability on Junior High School Students. (JIML) Journal Of Innovative Mathematics Learning, 6(3), 186-193. https://doi.org/10.22460/jiml.v6i3.17612
Nur, S., & Kartini, K. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas X Materi Persamaan Pertidaksamaan Nilai Mutlak. Pythagoras: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(1), 47-56. https://doi.org/10.33373/pythagoras.v10i1.2928
Rahayu, A., & Ishak, S. (2024). Studi literatur: peranan penggunaan model-model pembelajaran pada materi integral. Pepatudzu: Media Pendidikan dan Sosial Kemasyarakatan, 20(2), 211-224. http://dx.doi.org/10.35329/fkip.v20i2.5888
Rohmah, A., Rosita, M. D., Fatimah, E. R., & Wahyuni, I. (2023). Analisis kemampuan berpikir kritis siswa kelas vii smp dalam menyelesaikan soal cerita materi segitiga. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 2(2), 175-184. https://doi.org/10.31980/pme.v2i2.1419
Rusmawan, R., Putra, H. D., & Hendriana, H. (2024). Improving Junior High School Student’s Mathematical Understanding Ability using Discovery Learning Model on Relation and Function Material. (JIML) JOURNAL OF INNOVATIVE MATHEMATICS LEARNING, 7(1), 42-56.
Sari, I. L., Anwar, M. S., Choirudin, C., Maghfiroh, W., & Hernawan, H. (2023). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Materi Teorema Phytagoras di Sekolah Berbasis Pondok Pesantren. Delta-Phi: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 191-197. https://doi.org/10.61650/dpjpm.v1i2.194
Sembiring, N. B., Ginting, A. S., Harahap, M. A. A., Siregar, P. E., Sari, P. L., Erifiyanti, R., ... & Widyastuti, E. (2024). Perkembangan Sejarah Matematika Di Era Modernisasi Digital. Jurnal Dunia Pendidikan, 5(2), 594-606. https://doi.org/10.55081/jurdip.v5i2.3023
Silvia, S., Fitrianna, A. Y., & Hendriana, H. (2023). The Implementation of Scientific Approach to Improve Mathematical Understanding Ability on Junior High School Students. (JIML) Journal Of Innovative Mathematics Learning, 6(3), 194-201. https://doi.org/10.22460/jiml.v6i3.17615
Simarmata, S. M., Sinaga, B., & Syahputra, H. (2022). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Dalam Penerapan Model Discovery Learning Berbantuan Matlab. Jurnal Cendekia, 6(1), 692-701. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.1227
Siregar, R. N., Karnasih, I., & Hasratuddin, H. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pendekatan Realistik Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kreatif Dan Self-Efficacy Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Glasser, 4(1), 45-63. http://lonsuit.unismuhluwuk.ac.id/index.php/glasser/article/view/441
Siregar, R. N., Mujib, A., Siregar, H., & Karnasih, I. (2020). Peningkatan kemampuan berpikir kreatif siswa melalui pendekatan matematika realistik. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(1), 56-62. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v4i1.338
Siregar, R. N., & Prabawanto, S. (2021). Increasing students' self-efficacy through a realistic mathematical education. (JIML) Journal Of Innovative Mathematics Learning, 4(2), 63-74. https://doi.org/10.22460/jiml.v4i2.p63-74
Siregar, R. N., Suryadi, D., Prabawanto, S., & Mujib, A. (2022). Cognitive flexibility of students in solving mathematical problems: A phenomenology study. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 13(2), 355-369. https://doi.org/10.15294/kreano.v13i2.40220
Siregar, R. N. (2023). Kemampuan Cognitive Flexibility Dan Self-Efficacy Peserta Didik Dalam Pemecahan Masalah Matematis (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia). http://repository.upi.edu/id/eprint/105061
Sohilait, E. (2021). Buku ajar: Evaluasi pembelajaran matematika. PT RajaGrafindo Persada, Depok.
Sumarmo, U. (2010). Berpikir dan disposisi matematik: Apa, mengapa, dan bagaimana dikembangkan pada peserta didik. Jurnal FMIPA UPI Bandung. http://id.scribd.com/doc/76353753/Berfikir-dan-Disposisi-Matematik- Utari
Susanto, H. (2022). Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa melalui Model Problem Based Learning (PBL) Berbantuan Geogebra. JOEL: Journal of Educational and Language Research, 2(3), 451-462. https://doi.org/10.53625/joel.v2i3.3835
Syarifah, L. L. (2017). Analisis kemampuan pemahaman matematis pada mata kuliah pembelajaran matematika SMA II. Jurnal penelitian dan pembelajaran matematika, 10(2). https://dx.doi.org/10.30870/jppm.v10i2.2031
Veronika, D. O., Nurhaliza, T., & Hermawan, J. S. (2024). Pengaruh model pembelajaran discovery learning terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis peserta didik sekolah dasar. Esensi Pendidikan Inspiratif, 6(4). https://journalpedia.com/1/index.php/epi/article/view/3529
Yulaistin, S., & Roesdiana, L. (2022). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematis siswa kelas IX SMP pada materi translasi. Didactical Mathematics, 4(1), 31-39. https://doi.org/10.31949/dm.v4i1.2010
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The author is responsible for acquiring the permission(s) to reproduce any copyrighted figures, tables, data, or text that are being used in the submitted paper. Authors should note that text quotations of more than 250 words from a published or copyrighted work will require grant of permission from the original publisher to reprint. The written permission letter(s) must be submitted together with the manuscript.