MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR SIMBOLIK ANAK USIA DINI KELOMPOK A (USIA 4-5 TAHUN) DENGAN MEDIA PEMBELAJARAN LESUNG ANGKA

Authors

  • Ani Bodedarsyah IKIP Siliwangi
  • Rita Yulianti IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/ceria.v2i6.p354-358

Keywords:

Symbolic thinking, Dimples

Abstract

Cognitive development is an important aspect. One of them is the ability to think symbolically. To improve the ability of symbolic thinking of early childhood certainly cannot be separated from the role of educators. Indicators of cognitive development that must be achieved by children aged 4-5 years are: numbers 1-10, recognizing the concept of numbers, recognizing the symbol of numbers, and recognizing the symbol of letters. For this reason, it is appropriate for educators to work hard to improve the ability to think symbolically in early childhood by providing stimulation through appropriate learning media like children, one of which is the media learning of dimples. This research was conducted with a class action research method. From the two cycles that have been done show the results that there is an increase in the ability of symbolic thinking in early childhood group A using the media learning dimples.

Perkembangan kognitif merupakan aspek yang tidak kalah penting. Salah satunya  adalah kemampuan berpikir simbolik. Untuk meningkatkan kemampuan berpikir simbolik anak usia dini tentu tak lepas dari peranan pendidik. Indikator perkembangan kognitif yang harus dicapai anak usi 4-5 tahun adalah: membilang  benda 1-10, mengenal konsep bilangan, mengenal lambang bilangan, dan mengenal lambang huruf. Untuk itu sudah selayaknya pendidik berusaha dengan keras untuk meningkatkan kemampuan berpikir simbolik anak usia dini dengan cara memberikan stimulasi melalui media pembelajaran yang tepat bagai anak, salah satunya adalah media pembelajaran lesung angka. Penelitian ini dilakukan dengan metode peneletian tindakan kelas. Dari dua siklus  yang telah dilakukan menunjukkan hasil bahwa terdapat peningkatan kemmapuan berpikir simbolik pada anak usia dini kelompok A dengan menggunakan media pembelajaran lesung angka.

References

(https://webmediapembelajaran.wordpress.co/2016/12/30/hennich/). (n.d.). No Title.

(https://www.paud.id/2015/09/t//ingkat-perkembangan-anak-usia-4-5-tahun.html). (n.d.).

DIkMAS, P. P. (2016). Model Penumbuhan Sikap Kompetitif.

Hendriana, H. dan A. (2017). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Refka Aditama.

Santrock, J.W. (2008). Perkembangan Anak. Jakarta: Erlangga.

Pusat, T. K. (n.d.). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama

Downloads

Published

2019-09-03