EFEKTIFITAS PENGGUNAAN METODE PEMBELAJARAN TEAM PRODUCT UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPAUAN BERPIKIR LOGIS ANAK USIA DINI
(1) IKIP SILIWANGI
(2) IKIP SILIWANGI
(3) IKIP SILIWANGI
(*) Corresponding Author
Abstract
Early childhood is a child in thegrowt age range zero up to eight years old.. At this age the child's cognitive ability began to develop optimally. Among the cognitive ability is the ability to thinking logically. The ability of logical thinking ability is thinking which corresponds to the power of reason in general, or a reasonable thinking sometimes people call it.Cognitive ability of logical thinking ability especially child basically can continue to rise by itself in line with its growth. Nevertheless, the role of adults primarily parents and teachers also can help early childhood in enhancing of logical thinking. One of the learning methods which recomended for teacher set about developing logical thinking ability is aTeam Product Learning Method.The methode of research ispseudo-experimentation or quasi experiments methods. While the research design is used is "Pretes and Postest Control Group Design". The author performs twice as much observation before learning (O1) and after learning (O2) in the class of Experimen. To know the effectiveness of time product methods, the authors also perform observations (O3 and O4) and the Treatment (X) in the control group as a data source comparator. Based on the results of the research there is asignificant difference in average oflearning results between classes usingTeam Product Learning Method with the class using regular or konvensional learning methode. On a class of experiments using Team Product Learning Method the average student learning outcomes achieved 90.00 with close n-Gain of 0.716 (high interpretation). While in the Control classes using regular or konvensional learning methode average learning outcomes learning only reached 72.25 with close n-Gain of 0.201 (low interpretation). It is prove that the Team Product Learning Method can improve the logical thinking ability.
Anak Usia Dini merupakan anak dengan rentang umur pertumbuhan nol sampai dengan delapan tahun.. Pada usiatersebut kompetensi kognitif anak mulai berkembang secara optimal. Diantara kemampuan kognitif yang terus berkembang adalah kemampuan berpikir logis. Kemampuan berpikir logis adalah kompetensi berpikir yang sejalan dengan daya nalar secara umum, atau berpikir yang masuk akal. Kemampuan kognitif terutama kompetensi berpikir logis anak pada dasarnya dapat terus meningkat dengan sendirinya sejalan dengan pertumbuhannya. Namun demikian, peran orang dewasa terutama orang tua dan juga guru dapat membantu anak usia dini dalam meningkatkan kemampuan berpikir logisnya. Salah satu metode yang direkomendasaikan untuk mengembangkan kemampuan berpikir logis adalah Metode pembelajaran kooperatif Team Product. Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian eksperimen semu atau quasi eksperimen. Sedangkan desain penelitiayang digunakan adalah “Pretes and Postest Control Group Design”. Penulis melakukan observasi sebanyak dua kali yaitu sebelum pembelajaran (O1) dan setelah pembelajaran (O2) di kelas ekperimen. Untuk mengetahui efektifitas penggunaan metode time product, penulis juga melakukan observasi (O3 dan O4) dan perlakuan (X) di kelompok kontrol sebagai sumber data pembanding. Bedasarkan penelitian ini terdapat perbedaan hasil belajar (rata-rata nilai) yang menonjol antara kelas yang memakaiMetode pembelajaran kooperatif Team Product dengan kelas yang memakai metode belajar biasa. Pada kelas Eksperimen yang menerapkanMetode pembelajaran kooperatif Team Product hasil belajar siswa mendapat rata-rata sebesar 90,00 dengan capaian n-Gain sebesar 0,716. Tetapi pada Kelas pembanding yang menggunakan metode dan teknik pembelajaran biasa nilai rata-rata anggota kelasnya hanya mencapai 72,25 dengan capaian n-Gain sebesar 0,201 Hal ini membuktkan bahwa Metode pembelajaran kooperatif Team Product dapat meningkatkan kemampuan berpikir logis.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Huda, M. 2013. Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sujiono, Yuliani Nurani.2007.Metode Pengembangan Kognitif. Jakata: Universitas Terbuka
DOI: http://dx.doi.org/10.22460/ceria.v3i1.p%25p
Article Metrics
Abstract view : 242 timesPDF - 88 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Ceria is published by PG-PAUD of IKIP Siliwangi, Indonesia
Publisher Address:
Terusan Jenderal Sudirman Street, Cimahi
Building H, First Floor, Room H-3
IKIP Siliwangi, Bandung, West Java Indonesia, 40526
Telp/Fax: (022) 6629913,
Email: ceria@journal.ikipsiliwangi.ac.id or jurnalceriapaud@gmail.com
Click to access: Ceria Journal
P-ISSN: 2614-6347
E-ISSN: 2614-4107
View My Stats