PERMAINAN MEDIA KERIKIL BERWARNA TERHADAP KEMAMPUAN MENGENAL BENTUK GEOMETRI PADA ANAK USIA DINI PADA ANAK KELOMPOK B

Authors

  • Pipit Upita IKIP Siliwangi
  • Dedah Jumiatin IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/ceria.v3i2.p%25p

Keywords:

Collored Pebbles, Geometry Shapes, Early Childhood

Abstract

Early childhood education is the most important phase in a child's life. Where at the age of these children the basic abilities in the thought process and the formation of a child's personality are developing rapidly. To support the results of quality education, optimal stimulation is needed in developing various aspects of early childhood development such as religious and moral values, physical motor, cognitive, language, social-emotional and arts. One aspect of early childhood development that is important for stimulation is the aspect of cognitive development. Aspects of cognitive development are aspects of intellectual development oriented to the ability to think logically and symbolically, starting from the absorption of information in the form of knowledge and understanding of early childhood to the ability to solve problems. After conducting research into learning activities using pebbles, the color of children's curiosity increases quite well, this is indicated by the number of questions or increased courage of children to ask the teacher on things that make children curious about a form or concept. Particularly with regard to color gravel media, after the results of a pre-test of children's curiosity in recognizing geometric shapes of 8.36 and after treatment (treatment) using a color gravel media (post-test) the results were 13.36 so conclusions can be drawn from the data there was a significant increase of 5.00. So the conclusion was that the use of color gravel media was quite effective in increasing children's curiosity about recognizing geometric shapes.

Pendidikan anak usia dini merupakan fase yang paling penting dalam kehidupan seorang anak. Dimana pada usia anak-anak ini kemampuan dasar dalam proses berpikir dan pembentukan kepribadian anak sedang berkembang dengan pesat. Untuk menunjang hasil pendidikan yang berkualitas, diperlukan stimulasi yang optimal dalam mengembangkan berbagai aspek perkembangan anak usia dini seperti nilai agama dan moral, fisik motorik, kognitif, bahasa, sosial-emosional dan seni. Salah satu aspek perkembangan usia dini yang penting untuk distimulasi adalah aspek perkembangan kognitif. Aspek perkembangan kognitif adalah aspek perkembangan intelektual yang berorientasi pada kemampuan berpikir logis dan simbolis yang dimulai dari penyerapan informasi berupa pengetahuan dan pemahaman anak usia dini sampai kemampuan untuk memecahkan masalah. Setelah mengadakan penelitian kegiatan pembelajaran dengan menggunakan media kerikil warna rasa keingintahuan anak meningkat cukup baik, hal ini ditandai dengan banyaknya pertanyaan atau meningkat keberanian anak untuk bertanya pada guru pada hal-hal yang membuat anak penasaran akan suatu bentuk atau konsep. Khususnya berkenaan dengan media kerikil warna, setelah dilakukan penelitian hasil pre-test rasa keingintahuan anak pada mengenal bentuk geometri 8,36 dan setelah diadakan perlakuan (treatmen) dengan menggunakan media kerikil warna (post-test) hasilnya adalah 13,36  jadi dapat ditarik kesimpulan dari data tersebut terjadi kenaikan yang cukup signifikan yaitu 5,00 Jadi kesimpulannya adalah bahwa penggunaan media kerikil warna cukup efektif

References

Balinha, Clements. (2016). Geometry and Spatial Reasoring. New York: NCTM.

NTCM. (2007). Principles ans Standars for school mathematics. Reston : Virginia.

Puspitasari, N.R. (2016). Pengaruh Media Loto Warna dan Bentuk Pemahaman Geometri Anak Kelompok B. Jurnal Trunojoyo Vol 3 No. 2 Oktober Tahun 2016. https://journal.trunojoyo.ac.id/pgpaudtrunojoyo/article/download/3492/2608. [diunduh tanggal 23 Oktober 2019].

Rahmat, N. A., & Sumiati, T. (2016). Peningkatan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Pada Anak Usia Dini Melalui Permainan Mencari Harta Karun. Jurnal Metode Didaktik. https://ejournal.upi.edu/index.php/MetodikDidaktik/article/view/3787/2701. [diunduh tanggal 23 Oktober 2019].

Rustiyanti. (2014). Matematika. Yogyakarta : Garailmu.

Downloads

Published

2020-03-09