Peningkatan pemahaman konsep matematika materi pecahan senilai melalui model TGT kelas IV siswa sekolah dasar
DOI:
https://doi.org/10.22460/collase.v8i3.22821Abstract
Abstract
This research aims to increase understanding of the concept of equivalent fractions using the TGT model. This type of research uses PTK with research subjects of 28 students, 15 women and 13 men, class IV at SD Muhammadiyah 3 Surakarta. This research was conducted in two cycles. The model stages use the Kemmis and Mc Taggart cycle with four components, namely 1) planning, 2) action, 3) observation, and 4) reflection. Diagram of cognitive aspect learning outcomes, there was an increase with initial data before being given action was 52, after being given action in cycle I it became 60, in cycle II there was an increase of 82. Diagram of the percentage of students' learning completeness, initial data before being given action was 36%, after being given action in cycle I became 54%, and in cycle II there was an increase of 82%. In diagram 3, students' positive activities show a percentage increase from 75% in cycle I to 85% in cycle II. Meanwhile, diagram 4 of learning management experienced an increase in percentage in cycle I from 79% to 88% in cycle II. The conclusion of this research is that there has been an increase in the understanding of the concept of fractions in class IV students at SD Muhammadiyah 3 Surakarta.
Keywords: Concept, Fraction, TGT.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan meningkatkan pemahaman konsep pecahan senilai dengan menggunakan model TGT. Jenis penelitian menggunakan PTK dengan subyek penelitian 28 siswa dengan 15 Perempuan dan 13 laki-laki kelas IV SD Muhammadiyah 3 Surakarta. Penelitian ini dilakukan sebanyak II siklus. Tahapan model menggunakan siklus Kemmis dan Mc Taggart dengan empat komponen yakni 1) perencanaan, 2) Tindakan, 3) pengamatan, dan 4) refleksi. Diagram hasil belajar aspek kognitif terjadi peningkatan dengan data awal sebelum diberikan tindakan 52, setelah diberikan tindakan pada siklus I menjadi 60, pada siklus II mengalami kenaikan sebanyak 82. Diagram persetase ketuntasan belajar siswa data awal sebelum diberikan tindakan 36%, setelah diberikan tindakan pada siklus I menjadi 54%, dan pada siklus II mengalami kenaikan sebanyak 82%. Pada gambar diagram 3 aktivitas positif siswa menunjukkan persentase kenaikan dari 75% pada siklus I menjadi 85% pada siklus II. Sedangkan diagram 4 pengelolaan pembelajaran mengalami kenaikan persentase pada siklus I 79% menjadi 88% pada siklus II. Kesimpulan dalam penelitian ini adalah terjadi kenaikan pemahaman konsep pecahan senilai peserta didik kelas IV SD Muhammadiyah 3 Surakarta.
Kata Kunci: Konsep, Pecahan, TGT.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Stenly Adinda Budiyanto, Jan Wantoro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.