UPAYA PENGELOLA DALAM MENINGKATKAN EKSISTENSI PERPUSTAKAAN BERBASIS IT DI DESA RENDE
DOI:
https://doi.org/10.22460/comm-edu.v1i2.770Kata Kunci:
Sumber informasi, Fungsi Perpustakaan, Pustakawan, Pemustaka, Peluang dan Potensi masyarakat yang belum berkembang.Abstrak
Perpustakaan sebenarnya tidak hanya berfungsi sebagai tempat membaca saja, saat ini bahan pustaka  tidak hanya Buku-buku, Majalah, Brosur tapi juga ada kumpulan DVD film motivasi, akses Internet dan ada Buku Digital. Fungsi perpustakaan juga bertambah tidak hanya sebagai sumber informasi tetapi juga sebagai sumber kegiatan yang bermanfaat untuk orang banyak. Sayangnya merubah citra fungsi perpustakaan tidaklah  mudah dilakukan, agak sulit merubah kebiasaan serta cara pandang masyarakat mengenai image perpustakaan yang sudah cukup lama melekat, disini dibutuhkan Pustakawan yang mampu mengelola Perpustakaan sesuai fungsinya saat ini yaitu sebagai sumber kegiatan positif untuk masyarakat disekitar Perpustakaan berada sehingga masyarakat sekitar dapat  merasakan impact dari adanya Perpustakaan. Pustakawan harus mampu melihat peluang dan potensi masyarakat yang belum berkembang dan belum berhasil guna, Pustakawan juga harus kreatif membuat suatu event yang dapat memfasilitasi antara informasi yang ada di Perpustakaan dengan apa yang dibutuhan oleh masyarakat. Pustakawan harus mampu menjadikan Pemustaka senang berada di Perpustakaan, merasa mudah mencari informasi baik dari buku ataupun internet sehingga berguna untuk dirinya sendiri maupun utuk orang lain.
Unduhan
File Tambahan
Diterbitkan
Terbitan
Bagian
Lisensi
Author should first register as Author and/or is offered as Reviewer through the following address:Â http://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/comm-edu/user/registerÂ
 Author should fulfil the form as detail as possible where the star marked form must be entered. After all form textbox was filled, Author clicks on “Register†button to proceed the registration. Therefore, Author is brought to online author submission interface where Author should click on “New Submissionâ€. In the Start a New Submission section, click on “’Click Here’: to go to step one of the five-step submission processâ€. The following are five steps in online submission process:
- Step 1 - Starting the Submission: Select the appropriate section of journal, i.e. Original Research Articles, Review Article, or Short Communication. Thus, author must check-mark on the submission checklists.
- Step 2 – Uploading the Submission: To upload a manuscript to this journal, click Browse on the Upload submission file item and choose the manuscript document file to be submitted, then click Upload button.
- Step 3 – Entering Submission’s Metadata: In this step, detail authors metadata should be entered including marked corresponding author. After that, manuscript title and abstract must be uploaded by copying the text and paste in the textbox including keywords.
- Step 4 – Uploading Supplementary Files: Supplementary file should be uploaded including Covering/Submission Letter, and Signed Copyright Transfer Agreement Form. Therefore, click on Browse button, choose the files, and then click on Upload button.
- Step 5 – Confirming the Submission:  Author should final check the uploaded manuscript documents in this step. To submit the manuscript to Empowerment, click Finish Submission button after the documents is true. The corresponding author or the principal contact will receive an acknowledgement by email and will be able to view the submission’s progress through the editorial process by logging in to the journal web address site.
After this submission, Authors who submit the manuscript will get a confirmation email about the submission. Therefore, Authors are able to track their submission status at any time by logging in to the online submission interface. The submission tracking includes status of manuscript review and editorial process.